صادرات نفتی ایران به سطح پیش از تحریم‌ها رسید

رویترز به نقل از منابع آگاه از افزایش صادرات نفتی ایران به سطح سال 2011 خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه سپتامبر (30 روز منتهی به 10 مهر) به 2.8 میلیون بشکه در روز رسید که این رقم تقریباً برابر با صادرات نفتی ایران در سال 2011 پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه این تولید‌کننده مهم اوپک است.

دو منبع آگاه با اعلام این خبر به رویترز گفتند افزایش فروش محموله‌های نفتی ایران از رقم 2.5 میلیون بشکه در روز در ماه اوت عمدتاً ناشی از فروش میعانات گازی است که نوعی نفت سبک به شمار می‌رود که جزو سهمیه ایران در اوپک محسوب نشده و برای تولید فرآورده‌های پتروشیمی استفاده می‌شود.

به گفته این دو منبع، ایران در ماه سپتامبر روزانه 600 هزار بشکه میعانات گازی به فروش رسانده است که حدود 350 هزار بشکه بیشتر از ماه اوت است و حدود 100 هزار بشکه آن نیز برای تامین نیاز آسیا از محل ذخایر نفتی این کشور به فروش رسیده است. بر اساس اظهارات آنها، صادرات نفت خام ایران نیز با اندکی افزایش نسبت به ماه گذشته میلادی به 2.2 میلیون بشکه در روز رسیده است.

طبق توافق نفتی اولیه اوپک در نشست الجزیره، ایران به همراه لیبی و نیجریه از اعمال محدودیت در سقف تولید روزانه خود معاف شده است و می‌تواند تولید نفت خود را به بالاترین سطح ممکن اما معقول افزایش دهد. این کشور 7 ماه پس از لغو تحریم‌های نفتی با سرعتی بیش از آنکه پیش‌بینی می‌شد، توانست در ماه اوت (31 روز منتهی به 11 شهریور) تولید نفت خود را به 3.63 میلیون بشکه در روز برساند.

با این حال، به گفته فریدون فشارکی – مدیر مرکز مشاوره انرژی اف‌جی‌ای، ایران با وجود مستثنی شدن از فریز نفتی اوپک، در حال حاضر بیش از حدود 3.7 میلیون بشکه در روز قادر به تولید نفت نیست و حتی اگر تولید نفت ایران از این رقم فراتر رود، نمی‌تواند آن را برای مدت طولانی حفظ کند؛ چراکه نرخ کاهش نفت خام در میادین آن حدود 400 هزار بشکه در سال است.

این در حالیست که ایران اعلام کرده است قصد دارد تولید نفت خود را به 4 میلیون بشکه در روز برساند. مقامات شرکت ملی نفت ایران تا این لحظه به درخواست رویترز برای اظهارنظر در این مورد پاسخ نداده‌اند.

304/602

کد خبر: 683616

وب گردی

وب گردی