مصطفی معین: لاریجانی کاندیدا نمی شود ، قالیباف رای نمی آورد/تشتت و خود رایی درانتخابات 96 به صلاح نیست

وزیر علوم دولت اصلاحات با اشاره به گمانه زنی های حضور لاریجانی در انتخابات گفت:لاریجانی با توجه به ارتباط دوستانه ای که از قبل با روحانی دارد و در شرایطی که چندان فضا شفاف نیست و احتمال رای آوری هم کم است با روحانی رقابت نخواهد کرد.

ایسکانیوز-سارا ابراهیمی: تحلیل، گمانه‌زنی های انتخاباتی و موضع اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو و تاثیر حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در شورای مرکزی جامعه روحانیت، ارزیابی نقش احمدی نژاد در عرصه انتخابات و عملکرد فراکسیون امید مجلس مواردی بود که با وزیر علوم دولت اصلاحات درمیان گذاشتیم؛ مصطفی معین معتقد است حواشی ایجاد شده پیرامون نامزدی روحانی در انتخابات فضاسازی است و اگر قرار بود روحانی رد صلاحیت شود افراد شایسته تری برای رد صلاحیت در کشور وجود دارند. او رد صلاحیت چهره های شاخص و فقدان تجربه حزبی در کشور را دلیل عملکرد ضعیف فراکسیون امید دانست و در مورد احتمال به وحدت رسیدن اصولگرایان پیرامون علی لاریجانی معتقد است اگر انتخابات با حضور جدی دکتر روحانی باشد شخص آقای لاریجانی نخواهد پذیرفت و همچنین تشکیل کمیته انتخابات را از سوی برخی اصلاح طلبان به مصلحت ندانست.

در ادامه مشروح گفتگوی "ایسکانیوز" را با مصطفی معین میخوانید:

فضای سیاسی و اجتماعی را برای فعالیت انتخاباتی چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

پیش بینی اینکه تا چند ماه آتی فضای انتخاباتی به چه صورت خواهد بود دشوار است، اما واضح است روندی که از دوم خرداد سال 76 شروع شد و در مقاطع بعدی مانند دور دوم دولت اصلاحات در سال 1380 و در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس در سال های 92 و 94 بروز کرد ادامه پیدا خواهد کرد و امیدوارم دریک فضای پر جنب و جوش این فعالیت های انتخاباتی رقم بخورد.


جریان اصلاحات در سال 96 از چه کسی حمایت می کند ؟آیا اصلاح طلبان برای حمایت از حسن روحانی وارد فاز جدید خواهند شد و یا مانند گذشته از او حمایت می کنند ؟

منطقی است که اصلاح طلبان براساس همان معیارهایی که در سال 92 به آقای روحانی رسیدندبا همان معیارها در سال 96 پیش روند و رویکردشان تغییری نکند؛البته عملکرد دولت هم تاثیر گذار است و گفتنی است که روند بررسی و تعیین گزینه‌های انتخاباتی نسبی است و صللاحیت افراد در جهت مورد حمایت قرار گرفتن بر پایه عملکرد، سوابق و شخصیت سیاسی اجتماعی،مقبولیت و نوع رویکردی که نسبت به مسائل داخلی و بین المللی دارند است و با توجه به مواردذکر شده ، روحانی نسبت به رقبای دیگر از شایستگی بیشتری برخوردار است و بعید می دانم که رقیب جدی در انتخابات سال آینده داشته باشد. انتظار اصلاح طلبان از روحانی عمل به وعده هایی است که در سال 92 مطرح کرد و مردم نیز در انتظار تحقق آنها هستند.

انتظار اصلاح طلبان از روحانی برای چهار سال دوم چیست ؟

تشکیل یک دولت کارآمدتر و پاسخگو و سامان دادن بهتر و سریعتر اوضاع اقتصادی کشور به خصوص از لحاظ توجه به رکود اقتصادی و بیکاری و ادامه روند کنونی در سیاست خارجی، بحران زدایی در روابط بین المللی ایران و در واقع دفاع بیشتر از منزلت ملت ایران در جوامع بین المللی، جذب نخبگان ایرانی که درصد بالایی از آنها طی سال های گذشته مهاجرت کردند و ایجاد زمینه برای بازگشت آنها، حمایت جدی از توسعه علمی ایران، تقویت آموزش عالی کشور، تقویت استقلال و آزادی علمی در دانشگاه‌ها و پیش روی به سمت بالابردن آزادی‌های سیاسی، اجتماعی و رفع مشکلات مزمن مثل محدودیت های چهره های سیاسی که وحدت ملی و امنیت ملی را خواه ناخواه دچار خدشه می کند، انتظاراتی است که از دولت داریم.
دولت یازدهم از شرایط پسابرجام فقط در حدود 30 درصد توانسته استفاده کند و دلیل آن تنگ نظری­‌ها و فضا سازی‌ و کارشکنی و نداشتن بصیرت و بینش اصولی و آینده نگری در سرنوشت کشور از سوی برخی مخالفان دولت است


دولت تا چه حد توانسته از فرصت پسابرجام استفاده کند ؟

به‌نظرم دولت یازدهم از شرایط پسابرجام فقط در حدود 30 درصد توانسته استفاده کند و دلیل آن تنگ نظری­‌ها، فضا سازی‌ و کارشکنی، نداشتن بصیرت و بینش اصولی و آینده نگری در سرنوشت کشور از سوی برخی مخالفان دولت است، البته طرف مقابل فقط به منافع ملی فکر می کند و چندان پایبند به تعهدات بین المللی نیست! در این دنیای پرتنش و جهانی که از لحاظ علمی و تکنولوژیک و سیاسی و اقتصادی در حال تحول است متاسفانه به دلیل اینکه مسئولان دولتی و مجلس در گذشته دید بلند مدتی نداشتند، آینده را فدای حال کردند و فرصت ها را از کشور گرفتند. اگر برخی این فرصت سوزی را به کشور تحمیل نکرده بودند مطمئنا سریع تر می‌توانستیم مرزهای توسعه را درنوردیم و به سمت کشوری پیشرفته حرکت کنیم، کاری که ترکیه و مالزی و اندونزی و چین کردند، چرا ایران نتواند انجام دهد.


برخی از اصلاح طلبان بحث حمایت مشروط از روحانی را مطرح کردند این شروط در چه زمینه ای است ؟


اگر کسی برای حمایت مشروط از روحانی اعلام موضع کرده باید از خودش بپرسید، من نمی دانم چه شرایطی مورد توجه آنها بوده است. اما عملکرد رییس جمهور و موفقیت و عدم و موفقیت دولت به صورت نسبی و با توجه به شرایط موجود ارزیابی می شود . آقای روحانی از دولت نهم و دهم مخروبه ای با خزانه خالی تحویل گرفت و با شرایط اجتماعی و اقتصادی در حال رکود و حاکم بودن بی انگیزگی در سطح جامعه و نخبگان رو برو بودیم و همچنین از لحاظ سیاست خارجی هم کشور در معرض تهدید جنگ و تجاوز قرار داشت و منزلت ملی ما در سطح جهانی زیر سوال رفته بود. دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در حالت افسردگی قرار داشتند، همچنین تورم لجام گسیخته و بیکاری دانش آموختگان و متخصصان به اوج خود سیده بود . با این وجود دست آوردهای دولت یازدهم به ویژه در زمینه سیاست خارجی و رفع تحریم ها، دورکردن تهدید، جنگ و تجاوز از کشور و برقراری ثبات داخلی و اجتماعی را شاهد بودیم.
با تمام مشکلات و تنگناها، می توان به دولت روحانی آن رای قبولی داد و دولت می تواند به طور جدی ترمیم شود و افراد با انگیزه تر و کار آمد تر را در بعضی از نهادها دستگاه‌ها به کار گیرد

با وجود اینکه رکود اقتصادی همچنان ادامه دارد اما خوشبختانه تورم کنترل شده و امید مردم نسبت به آینده بیشتر شده است. اما علیرغم این موفقیت ها، دردوسال اول کار دولت، با کارشکنی های نمایندگان مجلس دهم و بحران سازی های دنباله های دولت گذشته فرصت هایی از دست رفت، به طور حتم مردم این شرایط را می فهمند. و با تمام این مشکلات و تنگناها، اگر عملکرد دولت روحانی را بررسی کنیم باز می توان به آن رای قبولی داد و امیدواریم دولت از فرصت ها یی که رای مردم در سال 92 و 94 به وجود آورد استفاده بهتری بکند. دولت می تواند به طور جدی ترمیم شود و افراد با انگیزه تر و کار آمد تر را در بعضی از نهادها دستگاه‌ها به کار گیرد تا بتواند پاسخگویی بهتری به انتظارات به حق و حل مشکلات جامعه داشته باشد .


درصورت گرایش روحانی به سمت اصولگرایان واکنش اصلاح طلبان چه خواهد بود تحلیل شما از این گرایش چیست ؟رایزنی با روحانی داشته اند؟

آقای روحانی سابقه عضویت در جبهه اصلاحات را نداشته است اما با این وجود بر اساس برنامه‌ها و مواضعی که اعلام کردند اصلاح طلبان به ایشان رای دادند و همچنان هم از ایشان حمایت می کنند. بنابراین اگر هم در زمینه مسائل سیاسی و اقتصادی درصدی به سمت اصولگرایی گرایش داشته باشد مسئله غیر منتظره ای نیست. می توان گفت که نفس حضور اصولگرایان و اصلاح طلبان درصحنه و با شرایط رقابت سالم سیاسی، مثبت است و آن را نفی نمی کنم و برای پیشرفت جامعه و توسعه کشور مثبت است البته به شرط آنکه شرایط عادلانه و فرصت رقابت برابر نیز وجود داشته باشد وفعالان سیاسی اجتماعی بتوانند با ارائه دیدگاه‌­ها و برنامه‌ها و سیاست های اصولی و بلند مدت رای آگاهانه مردم را به صورت سالم جذب کنند.

آیا اصلاح طلبان رایزنی با روحانی پیرامون مسائل انتخابات داشته اند ؟

اطلاعی ندارم و کسی در این باره با من رایزنی نداشته است و اینکه با جبهه اصلاح طلبان رایزنی داشته باشند چیزی نشنیده ام. اما این امر منطقی است و انتظارمی رود که چنین اتفاقی بیافتد، لذا هم به نفع شخص آقای روحانی است و هم اصلاح طلبان که نقد خود را مستقیم و مشفقانه با او مطرح کنند و باعث می شود که همفکری و همگرایی بیشتری به وجود بیاید و طبیعی است که دولت هم از قوت بیشتری برخورد ار می شود.

با توجه به تجربه مجلس آیا اصلاح طلبان با اصولگرایان معتدل ائتلاف خواهند داشت؟

انتخابات ریاست جمهور ی با انتخابات مجلس متفاوت است و در این انتخابات باید یک شخصیت ملی انتخاب شود تا بتواند در برابر کل ملت پاسخگو باشد و بنابراین فکر می کنم که رسیدن به یک نامزد مشترک بر اساس معیارهای مورد توافق نسبت به انتخابات مجلس راحت­تر خواهد بود و به احتمال زیاداین اتفاق خواهد افتاد و همگرایی بیشتری بین اصلاح طلبان و اصولگرایانی معتدل برقرار خواهد شد.
حضور آیت الله هاشمی و روحانی در جامعه روحانیت مبارز به نفع این تشکل است که خود را ترمیم و در نوع رویکردهای گذشته بازنگری و تجدید نظر کند

با توجه به اینکه جامعه روحانیت از روحانی و آیت الله هاشمی برای حضور در جلسات دعوت کرده است در صورت شرکت آنها در جلسات شورای مرکزی چه تاثیری در مناسبات انتخابات سال آتی خواهد داشت ؟


فکر نمی کنم حضور آقایان هاشمی رفسنجانی و روحانی در جلسات جامعه روحانیت مبارز در سرنوشت انتخابات تغییر قابل توجهی ایجاد کند. رای مردم براساس شناختی است که از خود آقای روحانی و عملکرد دولت او دارند. اما حضور این دو بزرگوار برای جامعه روحانیت مبارز مفید ارزیابی می شود چون این افراد از پایه گذاران این تشکل بودنده اند و سابقه انقلابی و دیرینه ای در نظام دارند و به نفع جامعه روحانیت است که خود را ترمیم و در نوع رویکردهای گذشته خود بازنگری و تجدید نظر کند .

زمزمه هایی مبنی بر عدم تایید صلاحیت آقای روحانی مطرح می شود و برخی فعالان سیاسی معتقدند باید گزینه هایی را به عنوان جایگزین روحانی در نظر بگیرند تحلیل شما از این مباحث چیست ؟

مطرح شدن عدم تایید صلاحیت روحانی را یک بازیگری سیاسی و روانی تلقی می کنم و بخشی از آن فضا سازی هایی است که می خواهند دولت را دچار انفعال و روزمرگی کنند و فکر نمی کنم مسئله جدی باشد. اگر قرار بود روحانی رد صلاحیت شود افراد شایسته تری برای رد صلاحیت در کشور وجود دارند و مسئولین دولت سابق احتمال بیشتری برای رد صلاحیت دارند تا آقای روحانی .

عده ای بحث انتخاب آقای ظریف را برای این جایگزنی پیشنهاد کردند با توجه به سابقه او ارزیابی شما چیست ؟

اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم می توان گفت که با حضور روحانی،محمد جواد ظریف در مسئولیت و تخصص خود در وزارت امور خارجه بهتر می تواند ایفای نقش کند تا در ریاست جمهوری و با توجه با شناختی که از روحانی دارم و اعتماد به نفسی که دارد بعید می دانم دربرابر جو سازی‌ها دچار انفعال شود و یا بخواهد کوتاه بیاید و کاندای ریاست جمهوری دوره دوازدهم نشود. معتقدم طرح این بحث ها چندان موضوعیتی به لحاظ سیاسی و واقعی ندارد و صدای جدی برای معرفی جایگزین روحانی که در بین اصلاح طلبان هم از مقبولیت عمومی برخوردار باشد نشنیده ام، این را نوعی بازی سیاسی می دانم که برای سنجنش فضا را ه انداخته اند.
بعید می دانم روحانی دربرابر جو سازی‌ها دچار انفعال شود و یا بخواهد کوتاه بیاید و کاندای ریاست جمهوری دوره دوازدهم نشود


چه کسی را با توجه به فضای سیاسی موجود مهمترین رقیب روحانی در انتخابات آتی می‌دانید ؟

مهمترین رقیب روحانی عملکرد او است وامیدواریم در ماههای پایانی ،دولت یازدهم بتوانند بهتر از فرصت های خود استفاده کند. اگر در اولین زمان ممکن پس از مجلس جدید دولت خود را ترمیم می کرد و وزرای پیشنهادی تعیین می شدند ، مصمم بودن دولت را برای اینکه دارد کار را با قدرت ادامه دهد بیشتر نشان می داد، البته هنوز هم دیر نیست و درصورت اقدام در این راستا امتیازی است که دولت برای انتخابات بعدی خواهد داشت.

شخص رییس جمهور باید ارتباطش را با مردم بیشتر کند و ضروری است که به صورت منظم با موکلین خود که رای آنها را گرفته درصدا و سیما حضور یافته و با آنها صحبت کنند، گزارش کار ارائه دهند و مسائل و مشکلات را مطرح واز آنها نظر خواهی کنند. اگر انتقادی هست بشنوند و پاسخ دهند و این روند در حالی که برای افزایش محبوبیت دولت و شخص روحانی مفید است، می تواند به رشد و آگاهی های سیاسی اجتماعی مردم و توانمند سازی آنها نیز کمک کند. این نوع ارتباطات و تعامل با نخبگان و دانشگاهیان کشور هم ضروری است و اتاق فکرهای تخصصی در زمینه‌های مختلف باید وجود داشته باشند.

تحلیل شما از اینکه اصولگرایان اعلام کردند از روحانی تا احمدی نژاد را در دست بررسی دارند فکر می کنید که چه موازنه ای بین این دوشخصیت باشد ؟

افراد نظرات شخصی خود را مطرح کردند و نمایندگی رسمی از سوی اصولگرایان ندارند. متاسفانه در کشور ما پاسخگویی وجود ندارد. انتظار می رود اصولگرایان برای خسارت‌های عظیمی که به لحاظ اقتصادی و سیاسی اخلاقی درداخل و خارج از کشور وتنش هایی که برای ایران در دولت گذشته ایجاد شد پاسخگو باشند. اگر پاسخگویی نبود، بعید نیست که همان اشتباهات گذشته باز هم تکرار شود. به نظر من هیچ نوع نسبت منطقی و عقلانی بین رییس جمهور قبلی و آقای روحانی وجود ندارد .

نقش احمدی نژاد در انتخابات پیش رو را چگونه تعریف می کنید ؟

با توجه به تجربیات گذشته، او پیش بینی ناپذیر است و این نقطه قوت یک جامعه نیست ، نقطه قوت این است که با مسئولانی سروکار داشته باشیم که بر اساس عملکرد گذشته و شخصیت اجتماعی آنها قابل پیش بینی باشند تا مردم بتوانند انتخاب درستی بکنند. بعید می دانم که احمدی نژاد امید داشته باشد که تایید صلاحیت شود و یا اگر تایید صلاحیت شد رای بیاود . و اکنون هم که مقام معظم رهبری به او توصیه کردند که شرکتش در انتخابات به مصلحت نیست، بنابراین حضور احمدی نژاد نه به صلاح خود و نه به مصلحت کشور است.

از قالیباف به عنوان یکی از گزینه های اصولگرایی درانتخابات نام برده می شود شما فکر می کنید که با توجه به اینکه در سال 92 مورد اقبال عمومی قرار نگرفت اصولگرایان با او همراهی داشته باشند ؟

ممکن است در عرصه سیاسی حضور یابد اما با توجه به اخبار و شایعاتی که در ارتباط با املاک واگذار شده وجود دارد، به نظر می رسد که از میزان رای قالیباف دربین اصولگرایان کاسته شده باشد، ممکن است هنوز از گزینه های مد نظر اصولگرایان باشد اما احتمال به وحدت رسیدن اصولگرایان پیرامون قالیباف ومورد رای قرار گرفتن او در انتخابات چندان زیاد نیست.
در گذشته اصولگرایان از چهره های آزموده شده که مورد اقبال عمومی نبودند استفاده کردند و ممکن است این مسئله باز هم تکرار شود، مگر اینکه بازنگری و تجدید نظری در عملکرد گذشته خود و پیامدهای آن داشته باشند.

آیا احتمال حضور عارف در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد ؟

هیچ چیز غیر ممکن نیست اما احتمال اینکه عارف به این نتیجه برسد که در دولت دوم با روحانی رقابت کند بعید است .

ممکن است اصولگرایان لاریجانی را به عنوان کاندیدای خود معرفی کنند ؟

اگر انتخابات با حضور جدی دکتر روحانی باشد شخص آقای لاریجانی نخواهد پذیرفت و بنابراین اصولگرایان هم نمی توانند چنین انتخابی داشته باشند و موفق شوند.لاریجانی با توجه به ارتباط دوستانه ای که از قبل با روحانی داشته است و در شرایطی که چندان فضا شفاف نیست و احتمال رای آوری هم کم است با روحانی رقابت نخواهد کرد.

در زمان تشکیل مجلس دهم انتقادهایی متوجه آقای عارف مبنی بر اینکه تحرک و پویایی لازم را ندارد وجود داشت ، آیا فضای مجلس موجب این برداشت شد ؟ دلیل آن را چه می دانید؟

این نتیجه فقدان احزاب سیاسی جدی و فراگیردر کشور است که وقتی انتخاباتی باشکوه برگزار می‌شود افراد نمی توانند از نظارت و تعامل موکلینی که به آنها رای دادند برخوردار باشند،و این نشات گرفته از ضعف توسعه سیاسی در جامعه ما است. البته به نظر من بخش عظیمی ازاین موضوع به این برمی گردد که تعداد کثیری از شخصیت های مقبول و اصیل را به ویژه چهره‌های شاخص اصلاح طلب را با نظارت استصوابی رد صلاحیت کردند و جبهه اصلاحات مجبور شد از افرادی که تجربه سیاسی کمتری داشتند و شناخت کم­تری از آنها وجود داشت بهره گیری کنند. البته در این مورد می توان به عملکرد شورای سیاسیت گذاری اصلاحات در انتخابات مجلس هم اشاره کرد که به جای ریاست مجلس روی ساختار داخلی و مدیریت کمیسیون های تخصصی مجلس و انسجام تشکیلاتی فراکسیون امید متمرکز نشدند. و از طرفی با توجه به اینکه رییس مجلس( لاریجانی) کسی است که خود جزو فهرست انتخاتی جبهه اصلاحات بود، نباید با کاندیدای خودشان بر سر ریاست مجلس رقابت می کردند، این یک اشکال اصولی و منطقی است که نمی شود از آن دفاع کرد.

ارزیابی شما از عملکرد لیست امید چیست؟

عملکرد فراکسیون امید خیلی قوی ارزیابی نمیشود و فکر میکنم که عملکرد طیف مقابل فراکسیون امید در این چند ماهی که از شروع کار مجلس دهم می گذرد قوی تر بوده است. فراکسیون اصولگرایان مجلس در جهت مقابله با دولت عمل کردند و لازم بود که فراکسیون امید با انسجام و انگیزه بالاتر از دولت حمایت می کرد و اگر نقاط ضعفی هم می‌بیند به نحو مشفقانه­‌ای تذکر دهد که دولت بتواند با قوت و اثر بخشی بیشتری به‌کار ادامه دهد. طبیعی است که رد صلاحیت چهره های شاخص از یک طرف و فقدان تجربه حزبی در کشور از طرف دیگر موجب عملکرد ضعیف فراکسیون امید شده است.

شورای عالی سیاست گذاری در انتخابات آینده باید چه رویکردی داشته باشد ؟


شورای عالی سیاست گذاری در دوره قبل راهبردهای خود را به صورت دستوری و دیکته ای به احزاب اصلاح طلب ارائه نمی کرد و اینگونه نبود که انتخابات از مرکز هدایت شود و مکررا اعلام می کردند که درانتخابات استان‌ها و شهرها دخالتی نخواهیم داشت و در واقع بیشتر روی معیارهای انتخاب و آگاهی دادن‌ها و پشتیبانی کارمی شد و بهتر بود که به صورت نیمه متمرکز فعالیت می شد، یعنی علاوه بر اینکه خطی مشی و سیاست ها اعلام می شد، دربرخی مناطق که اصلاح طلبان ا ز امکانات برخوردار نبودند یا اختلاف وجود داشت، حضور می یافتند و رفع مشکل می کردند. با توجه به ارزیابی عملکرد دوره قبلی، یک اصلاح ساختاری د رشورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان از لحاظ مدیریت و ترکیب اعضا ضروری است .

تشکیل کمیته انتخابات از سوی برخی از احزاب اصلاح طلب چگونه ارزیابی می کنید؟

تشتت و خود رایی درانتخابات 96 به صلاح نیست بلکه بالعکس انسجام در بین گروهها را باید دنبال کرد. قرار گرفتن شورای هماهنگی و دیگر گروه‌های سیاسی در داخل شورای عالی سیاست گذاری یک نقطه قوت است و جبهه انتخاباتی از جامعیت و قدرت بیشتری برای برنامه ریزی برخوردار خواهد بود. بنا براین می توان در چارچوب شورای عالی سیاست گذاری و حضور جدی گروه‌های سیاسی ،کمیته انتخابات را شکل داد،جدا شدن این کمیته به مصلحت اصلاح طلبان برای دولت بعدی نیست .

دلیل تکرار سناریو عبور از روحانی را چگونه تحلیل می کنید ؟

این را یک نوع فرافکنی می بینم و این شایعات بویی از واقعیت ندارد و بخشی از استراتژی تضعیف دولت و ایجاد شکاف بین اصلاح طلبان و روحانی است.یکی از اصول مهم اصلاح طلبی رعایت ملاک های اخلاقی است و برای رسیدن به هدف حق نداریم از هر شیوه ای استفاده کنیم. بنابراین نباید با فرافکنی ها مقابله به مثل کرد ، به جای برخورد نفی ای بهتر است ایجابی برخورد کنیم و دیدگاه خودمان را اطلاع رسانی و از آن دفاع کنیم و نیز ارتباط بیشتری در سطح ملی با مردم داشته باشیم .آگاهی مردم بالا رفته و می توانند تشخیص دهند که حرفی که زده می شود چقدرحقیقت دارد و تا چه حد صادقانه است و یا اینکه صرفا برای حذف رقیب مطرح می شود. مردم در 7 اسفند ثابت کردند که به این بلوغ سیاسی رسیده اند .

203/201

کد خبر: 683647

وب گردی

وب گردی