توهم باندبازی در جوایز ادبی/ داوری جایزه «جلال» مطلق نیست

دبیر علمی جایزه جلال با بیان اینکه باند بازی در جوایز ادبی بیشتر توهم است، گفت: ترکیب هیات علمی جایزه جلال در دوره پیش رو آنقدر فرهیخته و محترم است که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، منیژه آرمین دبیر نهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل احمد در پاسخ به سوالی درباره روند اجرایی این جایزه در دوره نهم گفت: درباره روند اجرایی جایزه جلال در جلسه‌ای که هفته آتی خواهیم داشت تصمیم‌گیری می‌شود.

وی همچنین درباره انتخاب داوران این دوره از جایزه جلال نیز گفت: من به تنهایی در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیستم و هیات علمی باید در این‌باره نظر بدهد. اما ما یک خرد جمعی را در انتخاب‌های خود خواهیم داشت و سلیقه شخصی حاکم نخواهد بود. به نظر شخص من این حاکم نبودن سلیقه فردی مهمترین مزیت جایزه جلال است، یعنی سلیقه شخصی من به‌عنوان دبیر به تنهایی حاکم نمی‌شود و همین حاکمیت خرد جمعی است که باعث می‌شود موضوعی مانند باندبازی و سلیقه‌گرایی در انتخاب‌های وجود نداشته باشد.

آرمین در ادامه گفت: من در سال‌های اخیر در داوری جوایز ادبی زیادی حضور داشته‌ام؛ جشنواره داستان انقلاب، جایزه شهید غنی‌پور و نیز بسیاری از جوایز دانشگاهی و دانشجویی اما واقعا با چیزی به عنوان باندبازی در داوری‌ها برخورد نکرده‌ام. به نظر من این مساله و طرح آن جزو پیش‌فرض‌های‌کلاسیک ذهن ایرانی‌هاست.

دبیر نهمین دوره جایزه ادبی‌ جلال آل احمد در ادامه گفت: هیج داوری مطلق نیست. داوری و قضاوت امری است انسانی و نه خدایی و لذا مطلق نیست. همه ما در جایزه جلال هم سعی داریم که عدالت و انصاف را در داوری رعایت کنیم اما معنایش این نیست که تصمیم‌های ما مطلق است.

وی در همین زمینه ادامه داد: سلائق آدم‌ها متفاوت است. ممکن است کسی کتاب انتخاب شده توسط ما را نپسندد و این طبیعی است و ممکن است برای بقیه نیز پیش بیاید. اما تصویر وجود توطئه و بندبازی و اینکه شخصی خاص در این انتخاب‌ها اعمال نظر کرده باشد به نظرم نوعی فکر بیمارگونه است و با فرهنگ‌سازی می‌شود برای رفع آن فکری کرد.

آرمین در پایان گفت: ترکیب هیات علمی جایزه جلال در دوره پیش‌ رو هم به اندازه‌ای صادق و محترم و متفکر و فرهیخته است که فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی در این جایزه رخ بدهد.

705502

کد خبر: 683672

وب گردی

وب گردی