جزئیات ایجاد تشکل کارگزاران/ شورای سیاستگذاری جشن سینما تشکیل شد

رییس هیات مدیره خانه سینما درباره ایجاد تشکل‌ کارگزاران در سینما، وظایف آن و مصداق اطلاق عنوان کارگزار در سینما توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، ابراهیم مختاری رییس هیات مدیره خانه سینما با اشاره به تشکیل شورای سیاستگذاری جشن سینما گفت: براساس آیین نامه جدید جشن خانه سینما آمده است که باید شورای سیاستگذاری جشن ایجاد شود تا برنامه ریزی لازم برای برگزاری این جشن انجام شود. ایجاد شورا هم بر این اساس صورت می گیرد که نمایندگان صنوف تندیس‌بگیر به هیات مدیره خانه سینما معرفی می شوند تا شورای سیاستگذاری جشن را تشکیل دهند.

وی تاکید کرد: البته این نمایندگان معرفی شده اند تا آیین نامه نهایی جشن خانه سینما را به تصویب برسانند و بعد از به تصویب رسیدن آیین نامه، مشخص می شود که رابطه هیات مدیره خانه سینما و شورای سیاستگذاری جشن سینما چگونه خواهد بود.

رییس هیات مدیره خانه سینما بیان کرد: در حال حاضر مسئولیت برگزاری جشن سینما برعهده هیات مدیره خانه سینما است، مگر اینکه براساس آیین نامه جدید مورد دیگری به تصویب رسد و هیات مدیره خانه سینما و جشن سینما به این نتیجه برسند که هیات مدیره خانه سینما مسئولیت کلی این جشن را به شورای سیاستگذاری جشن واگذار کند.

وی ادامه داد: پیش از هر چیز باید دید که در آینده و براساس آیین نامه چه حقوقی در این رابطه برای هیات مدیره خانه سینما باقی می ماند و چه حقوقی را واگذار می کند.

مختاری با اشاره به ادامه داوری جمعی در جشن سینما گفت: در حال حاضر هر صنفی که از خانه سینما جایزه می گیرد، یک نماینده ای را معرفی می کند تا رای گیری بهترین ها در جشن خانه سینما را جمعی و احتمال لابی را کم کنیم. به هر حال تفاوت داوری جشن سینما و دیگر جشنواره های سینمایی در کشور این است که تعداد داوران این جشن بسیار زیاد است که به ۵۰۰ نفر می رسند.

وی همچنین در پایان این بخش از صحبت‌هایش اعلام کرد: شورای سیاستگذاری جشن سینما تشکیل شده است و اولین جلسه خود را برگزار کرده اند.

مصداق کارگراز در سینما چیست

رییس هیات مدیره خانه سینما درباره تشکل های کارگزاران که به تازگی نام آن در خانه سینما مطرح شده است، توضیح داد: در سینمای ایران تهیه‌کنندگان دستمزد می دهند و دیگر صنوف دستمزدبگیر هستند. در قوانین وزارت کار به کسی که دستمزد می دهد کارفرما و به کسی که دستمزد می گیرد کارگر می گویند. در این میان تصمیم گرفته شد تا نام کارگر برای سینماگران استفاده نشود و از لغت کارگزار استفاده کنیم.

وی بیان کرد: کارگزاران سینمایی باید با هم تشکل هایی را ایجاد کنند تا بتوانند با نماینده تهیه کنندگان وارد مذاکره شوند، اما در حال حاضر هر کدام از صنوف به تنهایی با تهیه کنندگان وارد مذاکره می شوند که این مساله چندان جوابگو نیست.

این سینماگر ادامه داد: البته همه صنوف خانه سینما نمی توانند عضو این تشکل شوند، چرا که بعضی از صنوف مانند پخش کنندگان و سینماداران هر کدام به نوعی کارفرما هستند و دستمزدبگیر نیستند، بنابراین این تشکل شامل همه صنوف نمی شود.

مختاری در پایان گفت: ما در حال ایجاد شرایط برای شکل‌گیری کامل این تشکل‌ها هستیم تا هرچه زودتر مشکلات در زمینه امنیت شغلی برطرف شود. هیات مدیره خانه سینما معتقد است تا زمانی که پیمانی میان کارگزار و کارفرما منعقد نشود، مشکلات میان تهیه کنندگان و دیگر صنوف ادامه دارد.

705502

کد خبر: 683685

وب گردی

وب گردی