سردار مومنی :  طرح جدید ناجا برای کلانتری‌ها/ ایران 95 امن‌تر از ایران 94 است

جانشین فرمانده نیروی انتظامی از ارتقای توان و ظرفیت‌های حرفه ای و رفتاری کلانتری‌ها با اجرای طرح جدید خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا ، سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی که به مناسبت هفته ناجا در برنامه گفتگوی ویژه خبری حضور یافته بود، با بیان اینکه انتظار مردم بیشتر در حوزه پیشگیری، پاسگاه‌ها و کلانتری هاست، افزود: به گفته مقام معظم رهبری در خصوص کلانتری‌ها یک بحث مقدماتی با سردار فرمانده نیروی انتظامی انجام دادیم و قرار شد طرحی را آماده کنیم که ارتقای توان و ظرفیت‌های حرفه ای و رفتاری کلانتری‌ها را به دنبال داشته باشد که بخشی در درون نیروی انتظامی و استفاده از ظرفیت‌های نیروی انتظامی است و بخش دیگر نیاز به کمک دولت و مجلس دارد.

سردار مومنی با بیان اینکه منکر نقص‌های موجود در نیروی انتظامی نیستیم، ادامه داد: تلاش ما در نیروی انتظامی حضور در کمترین زمان ممکن در محل حادثه است که گاها با توجه به مشکلات ساختاری و امکانات و ترافیک و معضلات مشابه، دچار نقص‌هایی می‌شویم که در طرحی که در دست داریم به این مسائل هم پرداخته‌ایم.
جانشین فرمانده ناجا در مورد نصب دوربین‌های آنلاین در کلانتری‌ها، گفت: یکی از دلایلی که می گوییم وضعیت در کلانتری ها بهبود یافته این است که اکثر کلانتری‌ها را مجهز به دوربین مدار بسته کردیم ولی در پاسگاه‌ها با توجه به نبود زیرساخت‌ها، این اتفاق کمتر رخ داده است که در این طرحی که در دست داریم به آن توجه خواهد شد.

ایران 95 امن تر از ایران 94 است

سردار مومنی با بیان راه‌اندازی قرارگاه‌های جهاد آموزشی در سال 94 در ناجا، گفت: در این قرارگاه‌ها تمام پرسنل آموزش‌های تخصصی رفتاری و حرفه ای می بینند و نحوه تعامل با مردم را یاد می گیرند.

به گفته جانشین فرمانده ناجا ، در حال حاضر از حدود 1400 کلانتری بیش از 700 کلانتری دایره مشاوره داریم که پرونده هایی که عموما نیاز به مشاوره دارد به دایره مشاوره ارجاع می شود که اکثرا هم به صلح سازش ختم می شود که امید داریم شمار واحدهای مشاوره را تا پایان سال به یک هزار برسانیم.

او با تاکید بر اینکه مجموع سرقت‌ها و جرایم کاهش یافته است، گفت: با تدبیر فرمانده نیروی انتظامی، کارگروه‌ها و قرارگاه‌هایی در خصوص مقابله با جرایم از جمله سرقت تشکیل شده که خوشبختانه از آغاز سال جاری و تشکیل این قرارگاه ها در سرقت ها و جرایم در مجموع کاهش یافته البته مفهوم آن این نیست که هیچ جرمی صورت نگرفته برخی از جرایم مانند سرقت اتومبیل افزایش 2 درصدی داشتند و همچنین کیف قاپی و سرقت از منزل هم افزایش داشته ولی میانگین آنها کاهش 4 درصدی داشته است و به همین دلیل می توانیم بگوییم ایران 95 امن تر از ایران 94 است.

او بااشاره به تلاش مرزبان کشور در تامین امنیت مرزها، گفت: با توجه به سختی و دوری از خانواده، مرزبانان ما بیشترین تلاش را برای برقراری امنیت انجام می دهند و با تلاش همه نیروهای نظامی و امنیتی و مرزبانان در حالیکه محیط اطراف نا امن است امنیت خوبی داریم.

او در ادامه به عملیات اخیر مشترکی که مرزبانان با سپاه پاسداران انجام دادند، اشاره کرد و گفت:‌ در این عملیات دو نفر از همکاران مصدوم شدند اما 10 نفر از معاندین به هلاکت رسیدند.

جانشین فرمانده ناجا به موضوع انسداد مرزها اشاره کرد که از سال‌های گذشته آغاز شده و با توجه بیشتر مسئولان باید آن را کامل کرد.

مواد مخدر اولین دغدغه مردم

او با بیان اینکه «موادمخدر» صدر نشین دغدغه‌های مردم در نظرسنجی‌های 6 سال گذشته بوده است، افزود: در موضوع مواد مخدر با توجه به اینکه دغدغه اصلی مردم است ما باید در سه حوزه مقابله با عرضه، پیشگیری و درمان تلاش زیادی کنیم البته بیشتر از مقابله با عرضه باید به بحث پیشگیری توجه ویژه ای داشته باشیم.

او با بیان اینکه وظیفه نگهداری افراد معتاد به عهده نیروی انتظامی نیست، بیان کرد: برای جلوگیری از این موضوع ابتدا باید بتوانیم بازدارندگی درونی در افراد ایجاد کنیم. نیروی انتظامی می‌تواند همه معتادین را از سطح شهر در کمتر از یک هفته جمع‌آوری کند، ولی در ادامه نگهداری این افراد و توانمندسازی و بازگرداندن آنها به جامعه وظیفه نیروی انتظامی نیست و همه نهادها باید به یاری بیایند.

سردار مومنی با بیان اینکه یکی از اقدامات نیروی انتظامی برای بالا بردن سطح توانایی‌های نیروهای، راه اندازی پلیس هوشمند است، بیان کرد: نیروی انسانی باید آموزش ببیند و امروزه نمی‌شود بدون استفاده از فناوری های نوین و تجهیزات امنیت را سامان داد و باید به تجهیزات توجه زیادی شود. همانطور که نوآوری هایی در حوزه راهنمایی و رانندگی رخ داد باید این اتفاق در حوزه های دیگر انتظامی هم بیافتد.

کاهش قربانیان تصادفات جاده ای
او در ادامه به ارائه آماری از تصادفات جاده ای پرداخت و گفت: در سال های 84 و 85 حدود 28 هزار نفر در کشور بر اثر تصادفات کشته می شدند که تعداد خودروها در آن زمان حدو هفت میلیون دستگاه بود. خوشبختانه در حال حاضر تعداد خودروها به 19 میلیون رسیده و تعداد کشته‌ها به 16 هزار نفر در سال کاهش یافته که این دستاورد بسیار بزرگی است که در یک دهه اتفاق افتاد که بخشی از این موفقیت به کنترل و آموزش برمی‌گردد.

سردار مومنی با بیان اینکه استفاده از فن‌آوری های نوین می تواند تعداد کشته ها را کاهش دهد، افزود: متاسفانه در کشور 50 درصد کشته ها در سر صحنه و حدود50 درصد دیگر در مسیر و بیمارستان جان خود را از دست می دهند در حالی که در بسیاری از کشور ها این رقم به 20 درصد کاهش یافته است و اگر بخواهیم ما هم این کاهش را داشته باشیم با مجهز کردن جاده ها به دوربین ها می توانیم این رقم را به 10 هزار نفر کاهش دهیم.

افزایش 40 درصدی جرایم اینترنتی
جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به بهبود وضعیت امنیت اخلاقی گفت: همه بخش ها باید تلاش زیادی انجام دهند. نیروی انتظامی هم با توجه به منابعی که در اختیار دارد و با توجه به حجم ماموریت ها وظیفه خود در این حوزه عمل کرده است ولی متاسفانه با گسترش فن آوری ها و شبکه های اجتماعی اقدامات اخلاقی در این فضا گسترش یافته و جرایم این حوزه 40 درصد افزایش یافته است.

سردا مومنی با بیان اینکه باید در اقدامات ایجابی و فرهنگ سازی تلاش بیشتر کنیم افزود: در حوزه مجازی کاری که نیروی انتظامی انجام داده تشکیل پلیس فتا بوده است که دستاورد های خوبی داشته ولی این موضوع سه ضلع دارد یکی پلیس است که جرایم را کنترل می کند و د ضلع دیگر هم باید کنترل صورت گیرد.با توجه به در دسترس بودن نرم افزار ها خانواده ها باید بیشتر مراقب باشند ما نمی گوییم شبکه های اجتماعی باید جمع شود ولی تهدیدات آن در زندگی بسیار جدی است و باید نظارت بیشتری به آن داشت.
افزایش 40 درصدی کشف کالای قاچاق
جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به راه اندازی یک قرارگاه در حوزه قاچاق افزود: این قرارگاه از ابتدای سال تشکیل شد و وظیفه دارد از همه ظرفیت های نیروی انتظامی در بحث قاچاق فعال استفاده کند.
او با بیان اینکه کشفیات کالای قاچاق حدود 40 درصد افزایش داشته است گفت: پرونده های بالای 500 میلیون بیش از 50 درصد افزایش داشته. البته هنوز هم می گوییم این میزان در مورد حجمی که وارد می‌شود ناچیز است متاسفانه دور زدن ها و خلا های قانونی منجر به قاچاق کالا می شود که برای جلوگیری از آن باید فرآیند ها را مکانیزه کنیم و نظارت بیشتری به مبادی رسمی داشته باشیم.

703

کد خبر: 683730

وب گردی

وب گردی