صنعت گردشگری چگونه به سودآوری بیشتر می رسد؟

صنعت گردشگری می تواند با توجه به الزامات مدیریت سبز نقش موثری در افزایش رشد اقتصادی ایفا کند. این در حالی است که در ایران کمتر به این الزامات توجه می کنیم اما به گفته علیرضا خائف عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران سرمایه گذاران خارجی متمایل به شرکت در پروژه های زیرساختی صنعت گردشگری ایران این الزامات را جدی می گیرند.

به گزارش ایسکانیوز از اتاق تهران، مدیریت سبز و استفاده بهینه از منابع از مباحث مغفول مانده در صنعت گردشگری ایران است. این مبحث هرچند از سوی کشورهای دیگر به دلیل صرفه اقتصادی جدی گرفته می شود اما در ایران حتی در بخش خصوصی مورد توجه قرار نگرفته است. علیرضا خائف عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: مدیریت سبز در صنعت گردشگری از سوی تشکل های بخش خصوصی آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است اما گروه های خارجی که برای مذاکره و حضور در صنعت گردشگری با طرف های ایرانی مذاکره می کنند، به این بحث توجه ویژه ای دارند.

خائف گفت: سرمایه گذاران خارجی به دلیل اثر مثبت توجه به ملاحظات مدیریت سبز در سودآوری به این مبحث توجه ویژه دارند و در مکان یابی ملاحظات را در نظر می گیرند. طرف های خارجی نمی خواهند ضرر کنند و در تمام قراردادها روش هایی را در پیش می گیرند و اماکنی را انتخاب می کنند که توجیه اقتصادی دارد و بیشتر تمایل به ساخت هتل در مناطقی دارند که جذابیت بیشتری برای مهمانان داشته باشد.

خائف با اشاره به اینکه صنعت گردشگری نقش موثری در افزایش رشد غیرنفتی اقتصاد ایران دارد گفت: در حال حاضر رشد اقتصادی اعلام شده برای فصل اول سال جاری 4.4 درصد است و این در حالی است که این رشد به اتکای نفت به دست آمده و صنایع نقش به سزایی در این میزان رشد اقتصادی ایفا نکردند. نمی توان با در نظر گرفتن این میزان از رشد اقتصاد به بهبود اوضاع صنایع امیدوار شد. این رشد آینه صنعت نیست.

خائف با اشاره به اینکه رشد ناشی از نفت در ماه های آینده به دلیل نوسانات در بازار طلای سیاه با چالش مواجه می شود گفت: قیمت نفت رو به کاهش است و همین مسئله باعث می شود در رشد اقتصادی متکی به نفت روند نزولی را طی کنیم. شاید با تحول در صنایع پایین دستی نفت بتوان رشد اقتصادی را نگه داشت اما قیمت جهانی نفت در سال آینده افزایش پیدا نمی کند که این مسئله باعث توقف رشد اقتصادی در 4 درصد یا کاهش آن می شود. در چنین شرایطی رونق صنعت گردشگری می تواند نگرانی ها از اثرگذاری نوسانات بازار نفت در رشد اقتصادی را کاهش دهد.

402/602

کد خبر: 683738

وب گردی

وب گردی