زمان طلایی در سکته قلبی یک ساعت است

سکته، یکی از عوامل مهم در مرگ و میر به‌شمار می‌رود. اما به‌ اعتقاد متخصصان، اگر فردی که دچار حمله سکته شده است در زمان طلایی، خدماتی را دریافت کند، می‌توان به بهبود کامل او بیشتر امیدوار بود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، با توجه به افزایش ریسک فاکتورهای منجر به سکته قلبی در جامعه، لزوم آموزش گروه‌های مختلف با هدف ارتقاءآگاهی‌های فردی در مواجهه با شرایط خطر، بسیار ضروری است.

اگرچه همه صاحب‌نظران بر این موضوع اتفاق نظر دارند که همواره باید پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را با حذف ریسک‌فاکتورهای آن، در اولویت قرار داد.

دکتر نگار میرزاد، مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر، در خصوص زمان طلائی در هنگام بروز سکته قلبی، این زمان را یک‌ساعت بعد از آغاز سکته اعلام و اضافه کرد: بعد از بروز حمله قلبی، هر دقیقه برای بیمار بسیار ارزشمند است.

او گفت: یک ساعت نخست بعد از شروع سکته قبلی، زمان طلایی است و هر چه درمان زودتر انجام شود، آسیب عضله قلب کمتر و احتمال زنده ماندن فرد بیشتر می‌شود. هر چه زمان ارائه خدمات درمانی طولانی‌تر شود، مدت زمانی که خون به عضله قلب نمی‌رسد، طولانی‌تر شده و صدمه وارده به عضله قلب وسیع‌تر بوده و بخش بیشتری از بافت آن از دست می‌رود.

مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز گفت: احساس فشار آزار دهنده، سنگینی یا درد در وسط قفسه سینه، که بیشتر به طور ناگهانی آغاز می‌شود و بیش از چند دقیقه ادامه دارد، مهم‌ترین علامت بالینی در سکته قلبی است و اگر این درد به شانه‌ها، گردن، بازوها و فک پایین انتشار داشته باشد، جدی‌تر است. گاهی افرادی که دچار درد قلبی می‌شوند، این درد و ناراحتی را به صورت احساس فشار ناشی از ایستادن فردی بر روی قفسه سینه، شرح می‌دهند.

او دیگر نشانه‌هایی که امکان دارد همراه با درد قفسه سینه باشند را شامل احساس سبکی سر، سرگیجه شدید بدون علت، سنکوپ، تنگی نفس (در حال استراحت یا در حال فعالیت)، عرق کردن و ناراحتی معده، عنوان کرد و افزود: امکان دارد در برخی از مواقع، درد قفسه سینه یا تنگی نفس، با حالت تهوع نیز رخ دهد؛ اما باید به خاطر داشت همیشه در سکته قلبی همه این نشانه ها رخ نمی‌دهد و افراد ممکن است نشانه های مختلفی را تجربه کنند.

این کارشناس سلامت، اضافه کرد: بیشتر موارد بروز سکته قلبی، همراه با درد و ناراحتی قفسه سینه بسیار شدید و مشخص است، اما در بعضی موارد ممکن است شدت درد معمولی باشد و گاهی هم بیمار به علت خفیف بودن نشانه‌ها از درخواست کمک خودداری و در برخی بیماران هم، درد قفسه سینه وجود نداشته باشد و فقط نشانه‌هایی از درد در بازو یا گلو وجود داشته باشد.

او با بیان اینکه درد ناگهانی یا ناراحتی قفسه سینه نه تنها برای خود بیمار ترسناک است، بلکه برای اطرافیان فرد هم نگران کننده است، گفت: وقتی نشانه‌های سکته قلبی در فردی رخ می‌دهد، در اغلب اوقات امیدوار است که این وضعیت مربوط به شرایط دیگری مانند سوء هاضمه یا کشیدگی عضلات جدار سینه باشد. به همین دلیل برای مراجعه به مراکز درمانی کوتاهی می‌کند و این تاخیر می تواند مرگ‌آور باشد و سرعت عمل در این مواقع بسیار مهم است.

مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز، افزود: دردهای قفسه سینه که نیازمند مراجعه فوری به پزشک یا تماس با اورژانس است عبارتند از درد ناحیه قفسه سینه که بیش از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ادامه یابد، درد قفسه سینه شدیدتر از معمول، ساکت نشدن درد بعد از استراحت یا گذاشتن قرص زیر زبانی، درد قفسه سینه بدون دلیل واضح به طور مکرر، بروز درد برای نخستین بار در قفسه سینه در حالت استراحت، ایجاد نشانه‌های جدیدی مثل تعریق و تنگی نفس است.

میرزاد افزود: درد قفسه سینه با هریک از نشانه‌های عرق سرد، رنگ پریدگی پوست، تنگی نفس، تهوع یا استفراغ، گیجی، ضعف یا خستگی بدون دلیل، نبض سریع یا نامنظم رخ دهد نیز در این دسته قرار می‌گیرد.

105/109

کد خبر: 683756

وب گردی

وب گردی