چین مشکلات تجارت خارجی خود را ادامه دار دانست

وزارت بازرگانی چین با بیان اینکه نباید بیهوده و کورکورانه به بخش تجارت خارجی این کشور خوشبین بود اعلام کرد که این بخش بر خلاف آنچه برخی تصور می کنند با چالش کوتاه مدت روبرو نیست بلکه مسائل و مشکلات آن همچنان در طولانی مدت وجود خواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز، این وزارتخانه با انتشار بیانیه ای در تارنمای خود یادآور شده است: صادرات و واردات چین با موانع زیادی روبرو است و در یک دوره کوتاه مدت نمی توان به خوشبینی مطلق برای حل و فصل مشکلات رسید.
در همین حال خبرگزاری شین هوا از قول «شن دایانگ» سخنگوی وزارت بازرگانی این کشور آورده است که مخاطرات و عوامل بی ثبات کننده، تجارت خارجی را آزار می دهد به رغم بهبود شرایط در ماه اوت (مرداد - شهریور) نمی توان درباره آینده خوشبینی کورکورانه داشت.
وی افزود که ما در حال همکاری با همه نهادهای ذی ربط در دولت هستیم تا آنجا که ممکن است مخاطرات و هزینه ها را برای صادرکنندگان و واردکنندگان کاهش دهیم.
وزارت بازرگانی چین نیز از شکایات و بازرسی های ۲۰ کشور در هشت ماه اول امسال از وضعیت تجارت خارجی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار ابراز نگرانی کرده است.
آنطور که روزنامه «ساوت چاینا» از هنگ کنگ گزارش کرده شکایت این کشورها در این مدت در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۹۴ درصد افزایش داشته است.
بسیاری از شکایات کشورها مربوط به صادرات اقلامی از چین است که به اعتقاد آنها یارانه های دولت را به همراه دارد و باعث عرضه ارزان آن به بازار می شود.
دولت های آمریکا و اروپا بیشترین شکایات را از بخش های فولاد و آلومینیوم چین کرده اند و پکن مدعی است این اقدام و بازرسی های آنها باعث میلیاردها دلار ضرر به صادرکنندگان چینی شده است.
آمار نشان می دهد، واردات چین برای اولین بار در دو سال گذشته در ماه اوت امسال یک و نیم درصد افزایش یافته اما صادرات آن 2.8 درصد کاهش داشته است.
همچنین در هشت ماه سال ۲۰۱۶ میلادی صادرات چین 7.1 ممیز یک درصد کاهش یافت و به یکهزار و ۳۵۰ میلیارد دلار و واردات با ۹ درصد کاهش به ۹۹۸ میلیارد دلار رسیده است.

402/602

کد خبر: 683826

وب گردی

وب گردی