مرثیه مردی که کوه های کردستان تا بلندی های حلب، ایستادگی را از او آموختند

سردار سرلشکر پاسدار حاج حسین همدانی، همان رزمنده قدیمی، صمیمی، پر تلاش و بی ادعایی است که کوهستان های کردستان و حوالی اروند تا حومه دمشق و بلندی های حلب مجاهدت های او را در دفاع از اسلام، انقلاب و حریم اهل بیت علیهم السلام به عنوان یک مجاهد فی سبیل الله گواهی می دهند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا،سردار سرلشکر پاسدار حسین همدانی درسال ۱۳۳۹ از پدر و مادری همدانی الاصل در شهر آبادان چشم به جهان گشود.
پدر او از کارکنان شرکت نفت آبادان بود که در سال ۱۳۴۲ در بیمارستان شرکت نفت چشم از جهان فرو بست.
بدین ترتیب حسین در ۳ سالگی پدرش را از دست داد و به اتفاق خانواده اش به همدان مراجعت کرد و دوران کودکی و تحصیل را در این شهر با کار کردن در مغازه عطاری و کارگاه بخاری سپری کرد.

مروری بر زندگی و فعالیت های سردار همدانی
حاج حسین همدانی در جوانی با تفکرات حضرت امام(ره) آشنا و از محضر شهید محراب آیت الله مدنی که در همدان تبعید بود، بهره برد و پس از پیروزی از پیروزی انقلاب اسلامی از پایه گذاران تاسیس سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در استان همدان را آغاز و خود نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی شورای عالی فرماندهی سپاه استان همدان، فعالیتش را آغاز کرد و با کمک همرزمان و پاسداران آن خطه، به پاکسازی عناصر طاغوت و عوامل فساد و نفاق برآمده و از آنجایی که چندین بار به دست ساواک دستگیر شده و مورد تعقیب بود، عوامل طاغوت را به خوبی می شناخت.
حسین همدانی در هشت سال دفاع مقدس
او با حضور در میدان نبرد 8 سال دفاع مقدس و بعد از آن توانست هم در نبرد سخت و هم در عرصه مدیریتی و نبرد فرهنگی نیز نقش آفرینی کند و همین خدمات و تلاش های صادقانه و دلسوزانه او باعث شد که وی مفتخر به دریافت دو نشان فتح از دست مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) شود که این مهم به خاطر هدایت و فرماندهی موفق لشکرهای تحت امر در دوران دفاع مقدس بود.
شاید به جرات یکی از درخشانترین مراحل زندگی سردار همدانی حضور وی در سال های دفاع مقدس باشد، حاج حسین مثل خیلی از هم نسلان خود که در فضای دفاع مقدس رشد و به بالندگی رسید و توانایی های خود را به نمایش گذاشت و در دفاع از وطن اش به کار بست در این دوران چهره ای درخشان از خود به نمایش گذاشت.
شهید همدانی با آغاز جنگ تحمیلی، راهی کردستان شد و از آنجایی که پیش از جنگ نیز به کمک مردم محروم کردستان شتافته بود و با دیگر دوستان و همرزمان در آنجا نیز گروهک های ضد انقلاب را می شناخت، دیری نپایی که به صف رزمندگان پیوست و فرماندهی سلسله عملیات 'مطلع الفجر' را با پیروزی کامل تجربه کرد.
فرماندهی جبهه میانی سرپل ذهاب هم از دیگر گام هایی بود که در راستای مبارزه با دشمن بعثی برداشته و پس از مدتی کوتاه به همراه حاج احمد متوسلیان و شهید همت و شهید شهبازی در تشکیل و سازماندهی لشکر 27 محمد رسول الله (ص) نقش بسزایی داشت.
عملیات فتح المبین و بیت المقدس آن هم با مسئولیت فرماندهی محورهای عملیاتی، تجربه ای نو در قالب هدایت تیپ و لشکر بوده که از فاتحان خرمشهر، سهمی را از آن خود کرد و سپس از تشکیل یگان های رزم سپاه به عنوان بانی و نخستین فرمانده لکشر 32 انصارالحسین (ع) استان همدان، وارد میدان نبرد علیه دشمن بعثی شد.
پس از آن دیری نپایید که هدایت و فرماندهی لشکر 16 قدس گیلان را به او واگذار شد و عملیات های مهم و حیاتی همچون کربلای 4 و کربلای 5 را با شیرمردان گیلکی به سرانجام رساند.
معاونت اطلاعات و عملیات قرارگاه عملیاتی قدس که چندین لشکر و تیپ مستقل را تحت امر داشت، فرمانده ای زبده همچون دیگر فرماندهان سپاه اسلام آماده ساخت و تا آخرین عملیات موفق سپاه اسلام با منافقین کوردل که با نام مرصاد به نتیجه رساند، لحظه ای آرام نگرفت و پس از دفاع مقدس به دانشگاه فرماندهی و ستاد رفته و تحصیل تئوریک و آکادمیک هدایت یگان ها را هم به تجربیات ارزنده اش افزود و با انتصاب به عنوان فرمانده قرارگاه نجف اشرف و لشکر 4 بعثت در غرب کشور، کارنامه ای موفق از خود به جای گذاشت.
این سردار بی ادعا و پارسایی دفاع مقدس، همچنین از فرماندهان منطقه عملیاتی'بازی دراز' در جبهه غرب بود و خاطرات خود را از این نبرد در کتابی تحت عنوان' تکلیف است برادر' تدوین کرد.
سردار همدانی یکی از بازماندگان فرماندهای بزرگ دفاع مقدس بود که تجربه روزهای سخت و نبردهای بزرگ را در کارنامه داشت و در کنار فرماندهان بنام دفاع مقدس فرماندهی کرده و عامل پیروزی های بسیاری بود.
حاج حسین همدانی مثل خیلی از همسنگران قهرمانش به دنبال نام نبود به همین خاطر مردم عادی تا زمانی که وی به شهادت رسید کمتر وی را می شناختند.
فرماندهی لشکر 32 انصارالحسین استان همدان، فرماندهی لشکر 16 قدس استان گیلان، معاونت عملیات قرارگاه قدس از جمله مسئولیت های سردار سرتیپ حسین همدانی در هشت سال دفاع مقدس است.
فرماندهی قرارگاه نجف اشرف و فرماندهی لشکر 4 بعثت، رئیس ستاد نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جانشین فرمانده نیروی مقاومت بسیج سپاه(دو دوره)، مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جانشین سازمان بسیج مستضعفین و فرماندهی سپاه محمدرسول الله(ص) از دیگر مسئولیت های شهید حاج حسین همدانی است.
نقش سردار همدانی در تشکیل ارتش نیروهای مردمی سوریه و جلوگیری از سقوط دمشق
شاید کمتر کسی در روزهای انقلاب و دفاع مقدس فکر می کرد که یک روز ایران بتواند از منافع خود در سواحل مدیترانه دفاع کند و مستشاران نظامی خود را برای مبارزه با تروریسم و حمایت از محور مقاومت در سوریه و عراق بکار بگیرد و نقش محوری در منطقه در برابر استکبار جهانی پیدا کند.
بعد از درگیری های سوریه زمانی که با بی تدبری مقامات سوری به دلیل حمایت های بی دریغ آمریکا و حامیان منطقه اش و دیگر کشورها حکومت دمشق می رفت که از اریکه قدرت به زیر کشیده شود و تروریست ها بر خاک سوریه حاکمیت پیدا کنند این دولت از ایران درخواست کمک کرد.
که با این درخواست رسمی سوریه، ایران نیز مستشاران نظامی خود را عازم این کشور کرد تا تجربیات خود را در اختیار سوری ها قرار دهند که یکی از کسانی که تجربه گرانسنگ جنگ های مختلف منظم و نامنظم را داشت و می توانست کمک فراوانی به مردم سوریه در برابر تروریست ها بکند سردار حاج حسین همدانی بود که با وجود سن بالا وارد میدان نبرد شد.
سردار همدانی بارها در سخنان خود تصریح کرده بود که سوریه در دوران دفاع مقدس ایران به کمک ما آمد و با دشمن بعثی همکاری نکرد و ایران را به رسمیت شناخت. سوریه عمق استراتژیک ماست. اردوگاه دشمن به طور رسمی اعلام کرده است که هدف از حمله به سوریه کاهش نفوذ معنوی ایران در منطقه، تضعیف حزب الله و خارج کردن آن از جهاد نظامی و تبدیل به یک تشکل سیاسی به دور از جهاد نظامی است.
شهید همدانی چندین سال حضور مستشاری مستمر و تاثیرگذاری در سوریه داشت، اما با وجود این که مدتی بود به ایران بازگشته و مسئولیت دیگری دریافت کرده بود به دلیل تسلط بالای وی بر مناطق سوریه، هر از چند گاهی برای کمک به نیروها در منطقه حاضر می شد.
سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این رابطه می گوید: سوریه با توجه به حوادث سال های اخیر در این کشور تشنه استفاده از تجربیات و توانمندی ها بود و شهید همدانی با شکل گیری این حوادث در سوریه در حدود 4 سال پیش، داوطلبانه به این منطقه رفت و می دانست که تنها را مقابله با این ناامنی در کشورها سازماندهی نیروهای مردمی است.
او توضیح داد، سردار شهید همدانی برای جا انداختن نقش سازماندهی های مردمی به عنوان تنها راه نجات سوریه خدمات ارزنده ای را ایفا کرد و امروز شاهد سازماندهی حدود 100 هزار نفر از مردم سوریه برای مقابله با ناامنی ها هستیم که سردار همدانی نقش تاثیرگذاری در آن داشت.
فرمانده کل سپاه اضافه کرد، سردار شهید حسین همدانی نقش مهمی در ارائه راهنمایی نظامی و مستشاری به جبهه مردمی مقاومت در سوریه داشت و با وجود این که به صورت موقت عازم میدان جنگ سوریه شده بود توانست قواعد بازی را در این میدان عوض کند زیرا سیستم نظامی سوریه سعی داشت با بمباران و شیوه های مختلف نظامی کلاسیک و برخورد سخت و خشن این قائله را جمع کند که به هر سمتی می رفت با در بسته روبرو می شد.
سرلشکر جعفری یادآور شد، برخوردهای نظامیان سوریه قائده بازی را پیچیده تر کرد کرده و تعداد کسانی را که به تروریست ها می پیوستند را افزایش می داد اما تشکیل نیروهای مردمی توانست وضعیت را به نوع دیگری رقم زند و استفاده از شیوه جنگ های نامنظم، توانست آسیب های کمتری به شهرها وارد کند و از تروریست ها تلفات بیشتری بگیرد.
سردارسرلشکر پاسدار مصطفی ایزدی معاون امور راهبردی و اشراف فرماندهی معظم کل قوا نیز در مورد نقش سردار شهید همدانی در توسعه خط مقاومت گفت: سردار شهید همدانی نقش بسیار کلیدی داشت موقعیت ما در منطقه شامات مرهون تلاش های این شهید است.
او گفت: سردار همدانی از تجربیات گرانسنگی برخوردار بود و توانست با استفاده از همین تجربیات رفتار ارتش سوریه را متعادل کند و این ماندگاری امروز نظام سوری بسیار به این تغییر رفتار وابسته است که شهید همدانی نقش مهمی در آن داشت.
سرلشکر ایزدی توضیح داد، جالب توجه این است که برخی این سئوال را طرح می کنند که سردار همدانی که روزگاری در کنار کارون، اروند تا بازی دراز می جنگید امروز در ساحل مدیترانه شهید شد و فلسفه این کار چه بود.
سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در رابطه با فلسفه این کار این گونه پاسخ می دهد، بیش از 100 سال که غربی ها، انگلیسی ها، فرانسوی ها، آمریکایی ها برای جهان اسلام تاریخ مصیبت باری ساخته و تلاش کرده اند سرزمین مسلمانان را بگیرند، فساد و فحشا را ترویج کنند، اسلام را به عنوان مانعی از منفعت طلبی عرب جدا کنند، جغرافیای جهان اسلام را تکه تکه کنند، منافع مادی را به غارت ببرند، جهان اسلام را عقب مانده، تحقیرشده، اسیر و وابسته و به عنوان سکویی برای قدریابی غرب قرار دهند.
او تصریح کرد، اما مردی بزرگ با انقلاب شکوهمندی که بر پا کرد خواب های شیرین و خوش دنیای استکبار را ناگهان آشفته کرد و شهید همدانی محصول این انقلاب بزرگ بود و از آن تاریخ به بعد هر کجا قدرت منافق و کافری خواست چیره شود فرزندان این انقلاب بزرگ مقابل آن ایستادند.
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: امروز ما شاهد هستیم شهید همدانی و امثال وی نقش ویژه ای را در افزایش قدرت منطقه ای و بین المللی ایران اسلامی ایفا می کنند چون اگر پیروزی های کسب شده در سوریه که مرهون فداکاری ها و تدبیر سردار همدانی و سلیمانی و دیگر فرماندهان ایرانی که کمک مستشاری به ارتش سوریه می دهند نبود به هیچ وجه آمریکا و دوستان اش حاضر نمی شدند وزیر خارجه ما را در مسئله سوریه یک پای گفت و گوها بپذیرند و ما را به عنوان یکی از محورهای حل مسئله سوریه عنوان کنند.
سرانجام سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و مستشاران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدافعان حرم در طول سالهای گذشته که نقش تعیین کننده ای در حفظ و حراست حرم حضرت زینب(س) و کمک و تقویت جبهه مقاومت اسلامی در جنگ تروریستی سوریه داشت، عصر (پنجشنبه 17 مهر 1394) در حین انجام ماموریت های مستشاری در حومه شهر حلب به دست تروریست های داعشی به شهادت رسید.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی شهادت سردار سرافراز شهید حسین همدانی را تبریک و تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
شهادت سردار سرافراز، شهید حسین همدانی را به خانواده ی گرامی و بازماندگان و دوستان و همرزمانش و به مجموعه پر افتخار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک و تسلیت میگویم. این رزمنده ی قدیمی و صمیمی و پر تلاش، جوانی پاک و متعبّد خود را در جبهه های شرف و کرامت، در دفاع از میهن اسلامی و نظام جمهوری اسلامی گذرانید و مقطع پایانی عمر با برکت و چهره ی نورانی خود را در دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام و در مقابله با اشقیای تکفیری و ضد اسلام سپری کرد، و در همین جبهه ی پر افتخار به آرزوی خود یعنی جان دادن در راه خدا و در حال جهاد فی سبیل الله نائل آمد و فضل و رحمت الهی بر او گوارا باد.
صف استوار آرزومندان این موهبت و کمربستگان راه جهاد و شهادت در ایران اسلامی و در سپاه و همه ی نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی، صفی بلند و بنیانی مرصوص است.
و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا. رحمت خدا بر شهید همدانی و بر همه ی مجاهدان راه حق.»
703

کد خبر: 683906

وب گردی

وب گردی