آیت‌الله مکارم شیرازی: مردم باید با اعتماد در سرشماری شرکت کنند/ مرکز آمار  نباید سبب بدبینی جامعه شود

یکی از مراجع عظام تقلید با بیان اینکه مرکز آمار و مراکز مرتبط نباید سبب بدبینی مردم شوندُ گفت: مردم باید با اعتماد در آمارگیری و سرشماری شرکت کنند، در این زمینه مسئولان باید زمینه دلگرمی مردم را فراهم کنند.

به گزارش ایسکانیوز، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در دیدار با رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اجرای هشتمین دوره سرشماری نفوس و مسکن در کشور اظهار داشت: فعالیت شما انجام یک کار کلیدی برای تمام امور امروز و فردای کشور است و در مورد اینکه این آمارها پایه همه‌چیز جامعه است کسی شکی ندارد چرا که زندگی شخصی هم بی‌ارتباط با مباحث آماری نیست.

این مرجع تقلید با تاکید براینکه جوامع بزرگ بدون آمار شکل نمی‌گیرد افزود: هر کاری بدون آمار نتیجه به همراه دارد، سرشماری مقدمه‌ای برای آمارگیری است که ضرورت دارد ولی یک سری بدبینی‌ها هم در مورد آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سفارشی بودن این آمارگیری ذهنیتی است که برای مردم ایجاد شده تصریح کرد: به عنوان نمونه در آمریکا آماری که برای دو کاندیدای انتخابات ارائه می‌شود بسیار متفاوت بوده و این نشان‌دهنده سفارشی بودن آمارگیری است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه مرکز آمار و مراکز مرتبط نباید سبب بدبینی مردم شو‌ند خاطرنشان کرد: مردم باید با اعتماد در آمارگیری و سرشماری شرکت کنند، در این زمینه مسئولان باید زمینه دلگرمی مردم را فراهم کنند.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه مأموران سرشماری و مردم باید آموزش لازم را در زمینه سرشماری ببینند تصریح کرد: مردم نباید تحت تأثیر جناح‌های سیاسی قرار گیرند و هر کوتاهی در این زمینه خیانت و حرام است.

استاد برجسته حوزه علمیه با تاکید براینکه باید برای مردم فواید آمارگیری تبیین شود عنوان کرد: رسانه‌ها نیز باید مکرر در این زمینه به روشنگری و اطلاع‌رسانی بپردازند.

وی ادامه داد: مردم باید بدانند که حتی اگر قضات هم آماری از این مرکز بخواهند اطلاعاتی در اختیارشان قرار داده نمی‌شود و امانت در آن رعایت می‌شود در این صورت مردم برای مشارکت انگیزه پیدا می‌کنند.

آیت الله مکارم شیرای با اشاره به اینکه نباید برای ارائه نرخ بیکاری به غرب استناد کرد چرا که عرف مردم این را قبول نمی‌کند گفت: مردم نباید بدبین شوند که آمار سفارشی و به صورت مخالف و موافق دولت باشد.

مرجع تقلید شیعیان با تاکید براینکه سرمایه اصلی در جامعه اعتماد است که باید حفظ شود خاطرنشان کرد: آمار ناقص بهتر از نبودن است.

201/204

کد خبر: 684031

وب گردی

وب گردی