یک استاد دانشگاه خواستار نظارت بیشتر سازمان تبلیغات اسلامی بر هیات های عزاداری شد

استاد دانشگاه تهران با اشاره به برخی آفات و بدعت های ایجادشده در هیات های عزاداری خواستار نظارت بیشتر سازمان تبلیغات اسلامی بر این هیات ها شد

به گزارش ایسکانیوز، حمیدرضا هدایتی با اشاره به فاصله گرفتن برخی هیات های مذهبی از عزاداری سنتی گفت: بخشی از تحریف های بوجود آمده در سخنرانی هاست و هرچه از عزاداری های سنتی فاصله می گیریم، شاهد کاسته شدن از نقش روحانیت در هیات ها هستیم. مثلا چند سالی است که افراد غیرروحانی در هیات ها سخنرانی می کنند.
وی حضور مرشد و میاندار را در گذشته از اصول هیات داری برشمرد و گفت: در گذشته مرشد که معمولا یک انسان با تجربه و دنیادیده بود و افراد را می شناخت، اجازه فعالیت به افراد متدین در هیات ها می داد ولی امروز بسیاری از هیات هایی که توسط جوانان تشکیل می شود، فاقد روحانی و میاندار و مرشد است.
مدیرکل فرهنگ و هنر ستاد امر به معروف افزود: برخی هیات ها به جای عزامحوری و حسین محوری به مساله مخاطب محوری می پردازند و چون مرشد و روحانی در هیات وجود ندارد، گاهی سخنران مثال هایی غیردینی را بیان می کند و ناخواسته تبلیغ کننده ضدارزش ها می شود که به دلیل تسلط نداشتن و نا آگاهی لازم در این زمینه است.
وی به آفت های مرثیه خوانی و مداحی نیز اشاره ای کرد و گفت: برخی مداحان در حوزه شعر به دنبال راضی کردن احساسات مخاطبان هستند و مسائلی جزئی و سطح پایین و حتی اشعاری با مضمون سخیف مطرح می کنند.
هدایتی افزود: متاسفانه اشعار مغشوش از یک طرف و تغییر سبک و موسیقی مداحی از سوی دیگر در برخی مجالس عزاداری مرسوم شده و برخی افراد به عنوان ذاکر و پامنبری نیز همواره در کنار مداح با بیانی خاص، نام سیدالشهدا(ع) و حرمت آن حضرت را می شکنند.
وی استفاده از عبارات انحرافی در عزاداری ها برای راضی کردن مخاطبان را مناسب فضای سوگواری سیدالشهدا(ع) ندانست و خواستار استفاده از مضامینی شد که القاء کننده فرهنگ عاشورا باشد.
استاد دانشگاه علمی کاربردی همچنین به مکان های برگزاری هیات ها نیز اشاره کرد و گفت: معمولا محل برگزاری هیات ها مناسب نیست و به عبارتی دیگر امروز مساجد غریب هستند و حتی گاهی شاهد برپایی خیمه ها و هیات هایی در کنار مساجد هستیم که با بلندگوهای قوی و آلات موسیقی در کنار مساجد به عزاداری می پردازند که مورد علاقه جوانان است.
وی از اهمیت یافتن مسائل روبنایی مانند مجلس آرایی و فضاسازی برخی هیات ها انتقاد کرد و گفت: هیچ چارچوب و ساختاری در این زمینه وجود ندارد درحالی که نهادهای مربوطه همچون سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه مسئولیت دارند.
هدایتی همچنین گفت: برخی از وعاظ و روحانیون به دنبال اقتصاد معیشتی در هیات ها هستند و برخی از آنان که امام جماعت نیز هستند، در ایام عزاداری چند مجلس و هیات دارند و پس از برگزاری نماز جماعت، مجالس عزاداری در مسجد را رها کرده و به هیات ها می روند.

ضرورت نظارت سازمان تبلیغات
این پژوهشگر فرهنگی اظهار داشت: مجوز فعالیت هیات های مذهبی از سوی سازمان تبلیغات صادر می شود ولی نظارت ضعیفی بر عملکرد هیات ها صورت می گیرد و از طرف دیگر روحانی هر هیات نیز باید از سازمان تبلیغات مجوز کتبی بگیرد ولی مداحان شامل چنین مجوزی نمی شوند.
وی افزود: بیشترین وقت هیات در اختیار مداحان قرار می گیرد و لذا در صورت بروز هرگونه انحراف و بدعتی، سازمان های متولی پاسخی برای مردم ندارند و در پایان می گویند روحانی هیات باید جوابگو باشد.
هدایتی، موضوعی تحت عنوان اقتصاد عزاداری را مطرح کرد گفت: برخی از مداحان که رسانه ای هم هستند، برای خود حق القدم چند میلیونی درنظر می گیرند و برخی از آنها هسته مرکزی دارند که در هیات ها شور می گیرند و به عنوان مجلس گرم کن مداح شناخته می شوند که هیات ها باید برای این افراد نیز هزینه ای را پرداخت کنند.
استاد دانشگاه تهران افزود: برخی مداحان حتی برای صدابردار خود در هیات ها پول می گیرند و برخی نیز با ضبط و تکثیر محصول هنری خود انحصار ایجاد کرده اند و کسی هم در این زمینه پاسخگو و مسئول نیست.
وی همچنین گفت: هیات هایی که وضعیت مالی بهتری دارند، مداحان شناخته شده را دعوت می کنند و با تولید برنامه های هیات و مداحی، برای مداحان معروف درآمدزایی می کنند.
هدایتی افزود: در برخی شهرهای کشور رقابت شدید میان هیات ها برای دعوت از گرانترین مداحان وجود دارد به گونه ای که برخی از هیات ها راضی به قرض گرفتن می شوند و متاسفانه این موضوع رواج پیدا کرده و در حال عمومی شدن در سایر شهرهاست و به نوعی جریان سازی اقتصادی در فرهنگ عاشوراست و چنین مسائلی اعتماد مردم را به مرور کم می کند.
وی هرگونه تبلیغ دین به روش کاسب کارانه را نکوهش کرد و گفت: وعاظ و مداحان معروف را کمتر می توان در جنوب شهر یا محلات فقیرنشین دید. چون حق القدم بالا دارند و این جریان سازی اقتصادی باعت شده تا برخی باور خود را نسبت به هدف عزاداری از دست بدهند.

منبع: ایرنا

101

کد خبر: 684179

وب گردی

وب گردی