در آستانه نشست سازمان ملل درباره سوریه/ آمریکا و روسیه از یکدیگر چه می خواهند؟

امروز نشستی جهت بررسی طرح های پیشنهادی جهت آتش بس سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد. دی میستورا نماینده سازمان ملل پیش بینی کرده است حلب در اثر بمباران ها، طی دو ماه آینده کاملا نابود خواهد شد. فرانسه و انگلیس طی طرحی خواهان خروج تمام گروه های نظامی حاضر درجنگ، به ویژه از شهر حلب شده اند و لاوروف معتقد است شیطان در جزئیات طرح این کشور خوابیده است.

به گزارش ایسکانیوز، امروز نشستی جهت بررسی طرح پیشنهادی مشترک فرانسه و انگلیس در محل شورای امنیت سازمان ملل برگزار خواهد شد. طرحی که روسیه تهدید کرده آن را وتو خواهد کرد و طرح دیگری را به‌جای آن پیشنهاد خواهد داد.

دی میستورا نماینده سازمان ملل در حلب گفت: درگیری درحلب به کشته شدن هزاران شهروند و آواره شدن صدها هزار نفر منجر شده است.

وی خاطرنشان کرد تعداد عناصر مسلح مخالف درحلب به هشت هزار نفر می رسد؛ این درحالیست که تعداد عناصر مسلح جبهه النصره حدود 900 نفر است.

دی میستورا این سوال را از دمشق و مسکو پرسید که آیا حاضرند در صورتی که عناصر مسلح جبهه النصره سلاح های خود را برزمین بگذارند، حملات هوایی را به شکل کامل متوقف کنند؟
وی از آن ها خواست که هرچه سریعتر به این سوال پاسخ دهند.

سخنگوی گروه تروریستی «جبهه فتح الشام» وابسته به القاعده در سوریه، پیشنهاد نماینده سازمان ملل متحد برای خارج کردن عناصر خود از شرق حلب را رد کرده است. دی میستورا نماینده سازمان ملل در سوریه خواهان خروج القاعده و تعدادی از گروه های تروریستی و تکفیری از خاک این کشور شده بود که با بیانیه این گروه ها مبنی بر نپذیرفتن درخواست خود مواجه شد.

استفان دی میستورا هشدار داد درصورت ادامه درگیری ها و بمباران حلب، مناطق شرقی این شهر طی دو ماه نابود خواهد شد.

روس‌ها اعلام کردند که حاضرند «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را برای قبول این طرح، مجاب کنند. اما درباره سایر جزئیات این طرح، پیشنهادات دیگری دارند.

فرانسه و انگیس طی طرحی که مشهور به "ترک سریع مخاصمه به ویژه در حلب" است، خواهان ترک سریع تمام گروه های حاضر در جنگ به ویژه در شهر حلب شد.

لاوروف وزیر خارجه روسیه در قبال طرح پیشنهادی فرانسه گفت: درباره عقب نشینی تروریستهای جبهه النصره از محله های شرقی حلب در مسیر درستی است اما شیطان در جزئیات آن پنهان شده است و پرسشهای مشخصی وجود دارد که باید در نهایت شفافیت به آن پاسخ داده شود

لاوروف گفت:« اگر ما این سازوکارها را کنار بگذاریم و به تصویب متن های پر از عواطفی که خواستار توقف فوری جنگ بدون هیچ گونه بررسی منتقل شویم مرتکب اشتباه بزرگ و فاحشی شده ایم زیرا جبهه تروریستی النصره فورا از این موضوع بهره برداری خواهد کرد

از طرفی نماینده روسیه در سازمان ملل درباره عدم پذیرش طرح فرانسه و انگلیس گفت: مسکو نمی‌تواند طرحی را قبول کند که اجرای آن ضامن توقف عملیات نیروهای نظامی‌اش در سوریه باشد.

وزارت دفاع روسیه پیش از این هشدار داده بود که هرگونه حمله به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه تهدیدی علیه نظامیان روسی در سوریه است. این وزارتخانه به استفاده از سامانه‌های موشکی «اس-300» و «اس-400» در حمیمیم و طرطوس برای دفع هرگونه حملاتی تهدید کرده است.

«از سوی دیگر پیتر کوک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ یه سوالی در این باره که آیا وی بیانیه «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این باره که شعاع عمل اس ۳۰۰ می تواند موجب شگفتی برای هر شیئی پرنده ناشناس شود، گفت: ما به انجام همه اقدامات لازم ادامه می دهیم تا خدمه هواپیما های ما در امنیت هرچه بیشتری فعالیت کنند.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: عملیات نظامی علیه نظام سوریه، که هدف از آن حل و فصل اوضاع در حلب است، ممکن نیست که اهداف تعریف شده را که کاهش سطح خشونت است، محقق سازد. این احتمال وجود دارد که پیامدهای پیش‌بینی نشده‌ای به‌دنبال داشته باشد که با منافع ملی ما سازگار نیست. ولی من، بررسی گزینه‌های مختلف را دور از ذهن نمی‌دانم.

پیتر کوک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا همچنین خاطرنشان کرد گروه های تروریستی در سوریه دارای نیروی هوایی نیستند و تصریح کرد برای دریافت پاسخ این پرسش که اس ۳۰۰ علیه چه کسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، باید به نظامیان روسی مراجعه شود.

باتوجه به نزدیک بودن نشست شورای امنیت سازمان ملل و تهدید روسیه به وتوی طرح فرانسه و انگلیس، باید در انتظار بود تا ببینیم روسیه چه طرحی را برای پیشنهاد در سازمان ملل آماده کرده است.

304/201

کد خبر: 684421

وب گردی

وب گردی