حریرچی : نیازهای عاطفی کودکان جامعه ما ناشناخته می مانند

حریرچی با اشاره به عدم آگاهی و تسلط برخی والدین در تربیت فرزندشان گفت: برخی والدین فرزند را به حال خودش رها می کنند و از نیازهای عاطفی و روحی، فرصت های اجتماعی کودکشان غافل هستند و زمان خیلی کمی را برای گذراندن با کودک خود صرف می کنند.

دکتر حریرچی جامعه شناس به بهانه "هفته ملی کودک" به ایسکانیوز گفت: درباره کودکان اولین بحثی که به آن پرداخته می شود این است که بدانیم کودک کیست و چه شخصیتی دارد؟ در اجتماع تا چه اندازه به کودک بها داده می شود؟ حق و حقوق کودکان را بدانیم؟

وی گفت: مطابق تعاریف بین المللی کودک به فرد زیر 18 سال گفته می شود. در این رابطه با توجه به هر رده سنی که کودک در آن قرار دارد نیازهایی وجود دارد که مهم ترین آنها نیاز عاطفی است که متاسفانه اکثر والدین شناخت کاملی از آن ندارند.

حریرچی با اشاره به عدم آگاهی و تسلط برخی والدین در تربیت فرزندشان گفت: برخی والدین فرزند را به حال خودش رها می کنند و از نیازهای عاطفی و روحی، فرصت های اجتماعی کودکشان غافل هستند و زمان خیلی کمی را برای گذراندن با کودک خود صرف می کنند.

این جامعه شناس گفت: کودکان در جامعه ما تنهایی را بیشتر از بودن کنار والدین تجربه می کنند و همین تنهایی یکی از عوامل خودکشی در دوران نوجوانی آنها می شود. در واقع کودکان ایران کودکی نمی کنند.

وی گفت: بسیاری از پدر و مادرها برای فرزندشان دوپینگ دانشگاه دارند. این خانوادها ها از سن 6-5 سالگی به فکر تحصیلات عالیه فرزند خود هستند و با سرمایه گذاری های کلان از همان کودکی ذهن کودک را درگیر درس خواندن می کنند. و یا برای اینکه وقت کمتری برای تربیت فرزند خود بگذارند او را با تبلت یا موبایل سرگرم می کنند. همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا کودک از محبت و حمایت عاطفی محروم شود و نیازهای عاطفی و روانی کودک برطرف نمی شود.

حریرچی با توجه به رشد برخی کودکان در خانواده های متزلزل گفت: کودکانی که در خانواده های متزلزل رشد پیدا می کنند صدمه بیشتری نسبت به دیگران کودکان می بینند چرا که مجبور می شوند بدون پدر و یا مادر تربیت شوند و یا اینکه در خانواده هایی پرورش می یابند که مشکلات اقتصادی زیادی دارند و در نهایت این کودکان کودک طلاق یا کودک کار می شوند.

وی گفت: در جامعه ایران به کودکان توجه زیادی نمی شود و خانواده ها از حمایت کودکان غافل شده اند و به دنبال هویت گمشده خود در شبکه های اجتماعی هستند. در همین رابطه می توان به کمبود امکانات مادران و کودکان در ایران نیز اشاره کرد. مادران ایرانی از امکانات، زمان و فرصت های کمی برای تربیت فرزندشان برخوردارند.

در رابطه با "هفته ملی کودک" دکترحریرچی راهکارهایی برای والدین ارائه داد و در این زمینه گفت: پدر و مادرها باید در برابر خواسته های کودکان خود احساس مسئولیت کنند و بدانند چگونه باید در رفع نیازهای کودک خود تلاش داشته باشند. اگر والدین در خصوص تامین خواسته های کودک شان دچار مشکلات اقتصادی باشند وظیفه دولت است که کودک را حمایت کند.

وی در رابطه با حمایت خانواده ها توسط دولت گفت: دولت باید نسبت به نیاز خانواده ها از آنها حمایت کند تا آنها بتوانند به وظایف شان رسیدگی کامل داشته باشند. چرا که هویت و شخصیت کودک توسط والدین به فرزند داده می شود. و رفتارهای هر فردی نشات گرفته از رفتارهای خانوادگی است. برخی از خانواده ها آگاهی کامل و لازم را برای تربیت فرزند خود ندارند که در این زمینه باید آموزش های لازم به آنها داده شود تا والدین با آگاهی کامل بتوانند قوانین تربیتی مناسب را برای کودک خود اجرایی کنند.

حریرچی گفت: خانواده ها باید حدود 12 ساعت در شبانه روز برای یکدیگر وقت بگذارند اما روابط خانوادگی به شدت کاهش پیدا کرده است. خانواده ها باید در تربیت فرزندشان نظارت و کنترل کامل داشته باشند. اولین مرحله برای تربیت فرزند این است که والدین فکر و ذهن خود را پرورش دهند. برخی از پدر و مادرها تامین خوراک و پوشاک را از وظایف خود می دانند و تامین روحیه عاطفی فرزند که از اهمیت خاصی برخوردار است غافل می شوند.

وی گفت: یکی از مشکلات والدین در تربیت فرزند تحقیر آنهاست. تحقیر در مرحله اول با قیاس شروع می شود. در مدرسه این مقایسه حالت رقابتی پیدا کرده است. مقایسه وضعیت تحصیلی فرزند با هم کلاسی اش، با خواهر یا برادرش، با دیگر کودکان فامیل اولین مرحله از تحقیر کودک محسوب می شود.

حریرچی در پایان گفت: مقایسه کودکان با یکدیگر حس تحقیر را در آنها به وجود می آورد و هیمن امر باعث عدم رشد و پرورش کودک می شود. حقارت های مکرر تنهایی و انزواطلبی را در کودک پرورش می دهد و هیمن امر باعث تنها شدن کودک می شود. پدر و مادرها باید بدانند مقایسه کودکان با یکدیگر باعث افزایش حقارت می شود.

109/602

کد خبر: 684485

وب گردی

وب گردی