استفاده از پزشکی بازساختی در درمان قطعی بیماری ها

دبیر علمی سومین کنگره پیشرفت های مهندسی بافت و پزشکی بازساختی گفت: با کمک پزشکی بازساختی می توان به درمان قطعی بیماری هایی پرداخت که با همان ابزار بدن به طور طبیعی در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده مورد استفاده قرار می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی صمدی کوچکسرائی دبیر علمی سومین کنگره پیشرفت های مهندسی بافت و پزشکی بازساختی که از 28 تا 30 مهرماه جاری در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود با اعلام این خبر گفت : با وجود پیشرفت‌های بسیار گسترده علم پزشکی، هنوز تعداد قابل توجهی از بیماری های بشری قابل درمان نیست و تنها به کنترل علائم بیماری پرداخته می‌شود. از این رو پزشکی بازساختی سعی دارد با استفاده از همان ابزاری که بدن به طور طبیعی در ترمیم بافت‌ها و ارگان‌های آسیب‌دیده مورد استفاده قرار می‌دهد، به درمان قطعی این بیماری ها بپردازد.

او ادامه داد: این ابزار عبارتند از سلول‌های بدن، ماده‌ای که سلول‌ها را در کنام طبیعی‌شان احاطه می‌کند و نیز مولکول‌هایی که سلول‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند و سلول‌های بنیادی یکی از انواع سلول‌هایی هستند که در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرند و به علت توانایی زیاد آنها در تبدیل شدن به سایر سلول‌ها و ترمیم نواحی آسیب‌دیده مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند.

دبیر علمی سومین کنگره پیشرفت های مهندسی بافت و پزشکی بازساختی افزود :سلول‌های بنیادی نقش اصلی در تکوین موجودات از دوران جنینی ایفا می‌کنند و این سلول‌ها هم در دوران جنینی و هم بعد از تولد در بافت‌های بدن قابل شناسایی هستند و مسئولیت حفظ تعادل سلولی را در حالت طبیعی و نیز در حین فرآیند ترمیم یک بافت بعد از بیماری بر عهده دارند.

او ادامه داد: تحقیقاتی که در حال حاضر در حیطه سلول‌های بنیادی صورت می‌گیرد منجر به افزایش دانش بشری در مورد چگونگی مراحل و فرایندهای تکوین در طول دوران جنینی و جایگزین شدن سلول‌های آسیب‌دیده بدن بعد از بیماری و اصلاح عملکرد طبیعی بافت‌ها و ارگان‌های بدن شده است.

صمدی کوچکسرائی افزود : این دانش، در کشف روش‌های جدید درمانی، با استفاده از سلول‌ها، بسیار مؤثر خواهد بود و استفاده مستقیم از سلول‌های بنیادی در درمان بسیاری از بیماریها نیز مورد توجه قرار گرفته است و در مطالعات متعددی که در این زمینه صورت گرفته است، تأثیر مثبت این رویکرد در تعدادی از بیماریها مشخص شده است.

دبیر علمی سومین کنگره پیشرفت های مهندسی بافت و پزشکی بازساختی در خاتمه تاکید کرد: این کنگره با هدف ارتقاء پیشرفت های علمی و عملی گروه هایی که در این حوزه فعالیت می کنند به همت دانشگاه علوم پزشکی ایران و با کمک معاونت علمی و فناوی ریاست جمهوری ، پژوهشگاه رویان ، مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی و دانشگاه های علوم پزشکی کشور برگزار شده و در آن محورهایی چون ، ترمیم دستگاه عصبی ، پوست ، استخوان و غضروف ، دهان ، فک و صورت ، کبد و دستگاه گوارش ، کلیه و دستگاه ادراری ، قلب و عروق ، ترمیم ریه و دستگاه تنفسی ، بیولوژی سلول های بنیادی ، بیومواد و نانو نکتولوژی در مهندسی بافت مورد بحث و بررسی قرار می گیرند .

602/106

کد خبر: 684567

وب گردی

وب گردی