روابط بغداد و آنکارا در حال ورود به مرحله تازه‌ای است

یک کارشناس مسائل عراق و ترکیه می گوید دولت های حاکم بر ترکیه پیوسته نسبت به شمال عراق چشم داشت هایی داشته اند؛ عراق در حال ایجاد یک اجماع ملی و بین المللی علیه حضور نظامیان ترکیه در شمال این کشور است و مشکلات کرد ها با دولت ترکیه از مهمترین عوامل ادامه حضور نظامیان ترکیه در شمال این کشور است.

ایسکانیوز- مجتبی اسماعیلی: در پی تمدید حضور نظامیان ترکیه در شمال عراق توسط شورای امنیت این کشور، موجی از اعتراضات مردمی در حال شکل‌گیری در کشور عراق است. از طرفی این موضوع تبدیل به یک دغدغه بین المللی شده و بسیاری از کشور های جهان به حمایت از دولت ملی عراق در مقابل این تصمیم ترکیه برخواسته اند. از طرفی ییلدریم نخست وزیر ترکیه نوک پیکان را به سوی مشکلات فرقه ای عراق و مناقشات خود با کرد ها نشانه رفته و آن ها را مسئول این وضع دانسته است.

خبرنگار ایسکانیوز با سیامک کاکایی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل عراق و ترکیه گفت و گویی داشت تا تحلیل وی را از این موضوع جویا شود.

مشروح گفت و گوی خبرنگار ایسکانیوز با سیامک کاکایی در ادامه آورده می شود:

هدف ترکیه از حضور در عراق چیست؟

ترکیه پس از کودتا سیاستی تهاجمی را در پیش گرفت و کماکان این سیاست را در قبال همسایگان خود به‌کار می بندد. آن ها نیرو هایی را به کشور های سوریه و عراق فرستادند و با انجام عملیات هایی تلاش می کنند تا کنترل خود بر محیط های پیرامونی را افزایش دهند. این وضعیت نتیجه نگاه آقای اردوغان به خاورمیانه است.

ترکیه تلاش می کند تا با ایجاد خطوط حائل، بخشی از مناطق این دو کشور را تبدیل به حیاط خلوت خود کند. کاری که در گذشته نیز انجام داده است. آنکارا اشغال مناطقی از این دو کشور را حق ذاتی خود و برای دفاع از کشورش لازم می داند. آن ها تلاش می کنند تا به بهانه تهدید های سیاسی و امنیتی در این مناطق نفوذ کرده و ایفای نقش کنند. بحث ترکمن ها و دفاع از آن ها نیز جز فهرست برنامه های آن ها در مناطقی چون شمال عراق است. اردوغان تلاش می کند تا با نقش آفرینی در معادلات منطقه، مسائل خود با کرد های منطقه را برطرف سازد. از طرفی با انجام یک بازی چند وجهی، نیم نگاهی به روابط خود با عربستان داشته باشد و به فکر بهبود روابط خود با روسیه نیز باشد. لذا ترکیه مطالباتی را پیگیری می کند که تحقق آن ها منجر به ایجاد هزینه هایی برای سوریه و عراق می شود. این را باید در نظر داشت که این مناطق نیز درگیر مشکلات خود هستند. حضور داعش از جمله مهمترین معضلات این مناطق است.

شرایط را در کشور عراق چگونه می دانید؟

در کشور عراق نیز اجماعی ملی در حال شکل‌گیری است که هدف آن ممانعت از دخالت های ترکیه در عراق است و به‌نظر میرسد روابط دو کشور در حال ورود به مرحله تازه ای می باشد. بغداد تلاش می کند تا با کشاندن این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل و ایجاد اجماعی جهانی و از طرفی با تلاش برای گسترش اجماع ملی علیه ترکیه، فشار ها را بر آنکارا افزایش دهد. ان ها به دنبال حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود هستند و می خواهند این موضوع را به سرانجامی برسانند. لذا محکومیت ها علیه ترکیه رو به رشد است و ادامه این وضعیت می تواند ترکیه را وادار به خروج از این کشور کند.

چشم انداز منازعات دو کشور را چگونه می بینید؟

با توجه به چشم داشت بلند مدت ترکیه نسبت به شمال عراق، به‌ نظر می رسد این کشمکش کماکان بر روابط دو کشور اثرگذار بوده و به گونه های مختلفی ادامه یابد. به ویژه که ییلدریم اعلام کرده دلیل حضور آن ها در این کشور جنگ خیز، اقدامات کرد های شمال عراق می باشد. لذا سیاست کرد های عراق نیز می تواند اثراتی داشته باشد. صحبت های نخست وزیر ترکیه می تواند انتقاد ها را بیشتر متوجه کردستان عراق کند. به نظر می رسد ترکیه مجموعه اقدامات دخالتی خود را کماکان پیگیری کند و تهدید های تعریف شده خود را ادامه دهد و از نظر عراق نیز این مسائل نباید تبدیل به دلایلی برای نقض حاکمیت این کشور شود.

304/201

کد خبر: 684652

وب گردی

وب گردی