چانه‌زنی طیب‌نیا با وزرای اقتصاد دنیا بر سر مسائل بانکی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه اجلاس بانک جهانی با وزرای اقتصاد ترکیه و ایتالیا دیدار و در مورد مسائل و چالش‌های بانکی و گمرکی پیش روی ایران گفتگو کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، علی طیب‌نیا در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود با اشاره به تحولات اخیر و رفع موانع ناشی از تحریم‌ها علیه کشورمان، خواستار تسریع در توسعه روابط اقتصادی دوجانبه شد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های بانکی میان آنکارا و تهران افزود: نظام بانکی ما برای افزایش روابط کارگزاری با بانک‌های ترکیه آماده است و امیدوارم بر اساس توافقات حاصل شده، شاهد تسریع این روند در همکاری بانک‌های جدید ترک باشیم،

طیب‌نیا در ادامه با اشاره به همکاری‌های مناسب قبلی در زمینه تجارت فرامرزی دوجانبه بیان داشت: ایران برای تسریع در روند تجاری با ترکیه آمادگی دارد فراتر از موضوع پنجره واحد گمرکی در مسیر ایجاد دروازه مشترک گمرکی گام بردارد و ما مطمئن هستیم این موضوع میتواند اسباب تحول بنیادین در تجارت دوجانبه را فراهم سازد.

وی با انتقاد از وضعیت صف های طولانی کامیون‌ها در مرزهای مشترک دو کشور برای انجام امور گمرکی تاکید کرد: چنین وضعیتی در شان فعالان اقتصادی دو کشور نیست و ما همانگونه که قبلا نیز در عمل نشان داده‌ایم برای رفع کامل این مشکل آمادگی و در واقع اصرار داریم.

در این دیدار همچنین مهمت شمشک، معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد ترکیه با اشاره به روابط مناسب و رو به رشد فرهنگی و سیاسی دو کشور گفت: من وجود نگاه خوب دولت ایران در توسعه همکاری‌های دو جانبه را قدر میدانم؛ اما اعتقاد دارم حجم سرمایه‌گذاری و تجارت میان دو کشور اصلا متناسب با روابط سیاسی نیست.

وی با استقبال از پیشنهاد و اراده کشورمان در توسعه همکاری های گمرکی و تجاری گفت: ما آمادگی کامل برای توسعه همکاری‌های گمرکی میان دو کشور داریم و معتقدیم این تلاش، پیشتاز اصلی افزایش مبادلات تجاری است.

مهمت شمشک در پایان با علام آمادگی آنکارا برای انتقال تجارب مفید کشورش در جذب سرمایه بخش خصوصی در پروژه ها بر همکاری های بانکی نیز تاکید کرده و گفت مقدمات توسعه روابط کارگزاری چند بانک مهم ترکیه فراهم شده است که به زودی توسعه همکاری خود را با بانک های ایران عملی خواهند کرد.

همچنین پیر کارل پادوان، وزیر اقتصاد ایتالیا در دیدار با وزیر اقتصاد کشورمان از آمادگی خود برای سفر به ایران به منظور نهایی‌کردن توافقات مالی و بانکی صورت گرفته در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

پادوان گفت:ما معتقد به انجام تعهداتمان و بهبود روابط با ایران هستیم و همه توانمان را برای برداشتن موانع بکار گرفته‌ایم.

وزیر اقتصاد ایتالیا با تاکید بر اینکه ما آماده حرکت شتابان به جلو برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران هستیم افزود: بانکها و شرکت‌های ایتالیایی برای افزایش همکاری‌های دوجانبه اراده جدی دارند و اکنون نیز منتظر پاسخ شما درباره پیشنهاد شرکت‌های ساچه و اگزیم بانک هستیم.

طیب‌نیا نیز در این دیدار نسبت به کندبودن روند انجام تعهدات غرب در موضوع همکاری بانک های بزرگ با نظام بانکی ایران انتقاد کرد و خواهان انجام تعهدات غرب در این خصوص شد.

وی با بیان اینکه بهبود روابط ایران و غرب به سود تمام کشورها خواهد بود گقت: ارتقاء امنیت و ثبات در منطقه پر آشوب خاورمیانه بدون نقش‌آفرینی محوری ایران امکان پذیر نیست و ما میدانیم که چه رسالت سنگینی بر عهده گرفته‌ایم و همچنین می‌دانیم که غرب این موضوع را به خوبی درک کرده است.

وزیر اقتصاد کشورمان افزود: ما بر این باوریم که اکنون دوره پسامذاکره است و باید اراده جمعی ما به اجرای توفقات معطوف شود هدفی که ما بدان پایبند هستیم؛ اما طرف مقابل سرعت لازم را در انجام تعهداتش ندارد.

طیب‌نیا در پایان گفت: ما بر اساس شرایط کشورمان و با رویکردانتقال دانش و فناوری پیشنهادات ارایه شده از سوی کشورهای مختلف از جمله ایتالیا را بررسی می‌کنیم. ما بر این باوریم که ایتالیا علاقمند همکاری با ایران است اما انتظار داریم در رفع موانع همکاری نیز با جدیت و توان بیشتری گام بردارد.

602/401

کد خبر: 684659

وب گردی

وب گردی