شریعتمداری: استان مرکزی دوم آبان میزبان رئیس جمهوری می شود

معاون اجرایی رئیس جمهوری استان های مرکزی و البرز را آخرین مقاصد رئیس جمهوری و هیات دولت در مرحله نخست سفرهای داخلی اعلام و گفت: استان مرکزی دوم آبان میزبان رئیس جمهوری و هیات دولت خواهد بود

به گزارش ایسکانیوز، محمد شریعتمداری شامگاه شنبه در پایان بازدید خود از نمایشگاه هنر تدبیر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص این نمایشگاه اظهار داشت: انعکاس خدمات چند میلیون کارشناس و کارمند در سراسر کشور در این نمایشگاه امری مقدور و ممکن نیست.

وی اضافه کرد: دوستان و همکاران ما تلاش کردند تا در همین فرصت محدود و در همین جای محدود با استفاده از ابزارهای گوناگون، هنر و خلاقیت بخش قابل ملاحظه ای از این خدمات و نتایج حاصل از این تلاش ها در سطوح مختلف در سطح کشور را در این جا به نمایش بگذارند که این موفقیت را به همکارانم در نهاد ریاست جمهوری تبریک می گویم.
معاون اجرایی رئیس جمهوری تصریح کرد: امیدوارم در سال های آتی بتوانیم با همین روحیه و استفاده از فرهنگ و هنر در انعکاس خدمات دولت خدمتگزار به مردم شریف موفق تر عمل کنیم.
شریعتمداری افزود: طبیعی است که انعکاس وضعیت کشور توسط رسانه ها خصوصا رسانه ملی که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری در جلسات مختلف دولت در محضر ایشان قرار گرفته از مسایل مهمی است که در سال های آینده هم باید به آن توجه ویژه شود.
شریعتمداری درخصوص سفرهای استانی رئیس جمهوری و دولت گفت: امیدواریم در دوم آبان به لطف الهی، جناب آقای رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید با مردم شریف استان مرکزی ملاقات داشته باشند. در هفته نخست آبان، این سفر قطعا صورت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: از ماه های پیش، مقدمات این سفر تهیه شده و نیازهای این استان نیز مورد شناسایی قرار گرفته است. امیدواریم این سفر پر خیر و برکت باشد.
معاون اجرایی رئیس جمهوری استان البرز را به عنوان آخرین مقصد سفر کاروان تدبیر و امید در مرحله نخست سفرها عنوان کرد و افزود: پس از اتمام این سفر، مدل جدیدی را در دور دوم سفرها آغاز می کنیم و سفرهای دور دوم ، پایش فعالیت های اقتصادی دولت را رئیس جمهوری مورد توجه قرار خواهند داد.
معاون اجرایی رئیس جمهوری ادامه داد: در این نمایشگاه هم در زمینه دستاوردهای ناشی از اتخاذ سیاست های صحیح دولت در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نکات ارزشمندی وجود دارد.
شریعتمداری با بیان این که جای خالی بخش انتخابات را در نمایشگاه دیدم اظهار داشت: در سال 94 یکی از مهمترین توجهات ملت شریف ایران در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان ملت بود که از همه کوره راه های موجود، خود را به ساختمان پارلمان رساندند و انتخابات باشکوهی را رقم زدند که به نظر می آید در ادامه مسیر همکاری گسترده دولت و مجلس می تواند دستاوردهای ارزشمندی را در حوزه های گوناگون داشته باشند.
شریعتمداری ادامه داد: در حوزه سیاست ها، در سیاست های اقتصادی ، دستاورد مهم دولت خروج از رکود تورمی، رکود و حرکت به سمت هنر اقتصادی است.
وی بیان داشت: دو سال پیاپی رشد منفی 6.8 و 1.9 درصدی، اقتصاد کشور ما را در یک بحران تمام عیار اقتصادی در شروع فعالیت دولت (دهم)قرار داده بود و با تکیه بر مقاومت ملت ایران در مقابل تحریم های وحشیانه و ظالمانه نظام سلطه علیه این ملت، این دولت هم با بکارگیری ابزارهای مربوط به اقتصاد مقاومتی که توجه به امکانات درون و پتانسیل های موجود و شاید مهمترین آنها استفاده از نیروی کارآمد، خلاق و مبتکر در عرصه های گوناگون اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بود، تلاش کرد تا این بحران تمام عیار را به شرایط مطلوبی تبدیل کند.
شریعتمداری گفت: حتی در دو سال اول که همچنان تحریم های ظالمانه علیه این ملت اعمال می شد، این تحریم ها به کاهش قیمت جهانی نفت متصل شد و به پایین تر از 30 دلار در هر بشکه نفت رسید که تغییر فاحش در درآمدهای دولت بود. دولت رشد منفی اقتصاد را به رشد مثبت ابتدا به 3 درصد و در 94 که وضعیت وخیم درآمدی بود به یک درصد و در چهار ماه نخست امسال به 4.4 درصد رشد نزدیک کرد.
معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: سه سال متوالی رشد اقتصادی مثبت، نشانگر خروج از رکود تورمی، غلبه بر رکود و حرکت در جهت رونق اقتصادی است که شاید یکی از مهمترین دستاوردهای دولت است.
وی ادامه داد: جای خوشبختی است به مردم این نوید را بدهیم که این دولت نه تنها از محل ایجاد شرایط انقباضی در سیاست های پولی بلکه با بکارگیری سیاست های متوازن در همه عرصه های اقتصاد به این مهم دست پیدا کرد و توانست همزمان با رشد اقتصادی، نرخ تورم را که یک عامل مزاحم در اقتصاد ملی ایران بود، به شدت کاهش دهد.
معاون اجرایی رئیس جمهوری اظهار داشت: کاهش نرخ تورم از 41 درصد در سال شروع فعالیت دولت ، به پایین تر از 9 درصد و در بعضی از شهرستان ها به نزدیک هشت درصد ، در ماه های اخیر دستاورد دیگری است که در کنار رشد اقتصادی خیلی معنی دار است.
وی ادامه داد: چون یک تقابلی بین این دو همیشه در اقتصاد کشور قبلا مشاهده می شد، اثبات کرد که می شود انظباط پولی و مالی در کنار بکارگیری سیاست های اقتصادی به رشد اقتصادی هم منجر شود و این یک تحول بزرگ در اقتصاد ایران بود.
شریعتمداری گفت: در بخش واقعی اقتصاد، در حوزه اقتصادی بالغ بر 15.5 درصد رشد تولید در این بخش را در سال های اخیر شاهد هستیم؛ به گونه ای که تراز منفی واردات مواد غذایی به کشور به سمت صفر شدن نزدیک می شود.
وی اضافه کرد: در حوزه فعالیت های اقتصادی به طور عام هم در همه بخش های صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدمات، ما به رشد صادرات غیر نفتی دست پیدا کردیم و با اعمال ابزار تعرفه ای و برخی محدودیت ها در واردات محصولاتی که در کشور تولید می شد برای حمایت از تولید داخل این مساله را کنترل کردیم و با گذشت 50 سال، برای اولین بار به تراز تجاری مثبت رسیدیم.
معاون اجرایی رئیس جمهوری ادامه داد: در سال اول ، 924 میلیون دلار و در سال 94 و سه ماه اولیه امسال با بالغ بر 3.4 میلیارد دلار، تراز تجاری کشور مثبت شد و این دستاورد بسیار بزرگی برای ملت ایران است.
شریعتمداری افزود: در حوزه صنعت، با وجود این که با رشد منفی 3دهم درصدی کار را آغاز کردیم امروز رشد صنعت در سه ماهه اول امسال به 8.8درصد رسیده است. بسیاری از واحدهای تولیدی که نیمه فعال بودند به فعالیت وادار شدند. اشتغال در خطر ما در حوزه های گوناگون تثبیت شد؛ هر چند با نیازهای واقعی اشتغال همچنان فاصله داریم و شاید نیاز باشد در سال بیش از 800هزار شغل در کشور ایجاد شود.
وی گفت: مجموعه جمع جبری اشتغال به وجود آمده و اشتغال اساسی در کشور در مقایسه با ادوار گذشته روند رو به رشدی را دارد و رشد بخش صنعت و کشاورزی از دستاوردهای مهم اقتصاد ما در این سالهاست.
شریعتمداری افزود: در حوزه نفت قدم های موثری را برداشتیم. در حوزه اقتصاد مقاومتی برای برداشت از سفره های مشترک گازی و نفتی، در شروع فعالیت های دولت با 970هزار بشکه صادرات نفت و تولید دو میلیون و 400هزار بشکه نفت در کل روبه رو بودیم که تهدید جدی را به اقتصاد ایران تحمیل می کرد و امروز بالغ بر 3.8میلیون بشکه در روز تولید نفت کشور است و افزون بر 2.4 میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی را داریم که با وجود کاهش قیمت نفت، در اثر افزایش میزان صادرات و بازپس گیری سهم ایران در بازار جهانی در این حوزه توانستیم قدم های مثبتی را برداریم.
وی ادامه داد: برداشت از حوزه های مشترک نفتی خصوصا در غرب کارون که در شروع فعالیت ما 46هزار بشکه در روز بود هم اینک به 290هزار بشکه رسیده است که نشان می دهد در اقتصاد مقاومتی و در زمینه برداشت از سفره های مشترک نفتی قدم های خوبی برداشتیم.
شریعتمداری افزود: در حوزه گازی با فعال کردن 6 فاز استاندارد پارس جنوبی، موفق شدیم با تولید 150 میلیون متر مکعب گاز مازاد و پالایش و تزریق به شبکه گازی کشور قدم های بسیار خوبی را در این عرصه برداریم.
وی گفت: بسیار امیدواریم تا پایان عمر دولت میزان برداشت ما از سفره های مشترک گازی با کشورهای همسایه در حوزه پارس جنوبی به برابری برسد و این یک مو.فقیت بزرگ در تاریخ نفتی و گازی ایران است و کاری را که در دولت های قبل آغاز شد در ذل توجهات و تلاش های همین وزیر نفت خدوم در دولت های گذشته به موفقیت های بسیار ارزشمندی برسد.
شریعتمداری افزود: در افزایش نفوذ گاز در خانوارهای شهری و روستایی، دولت با 52 درصد از مجموعه شهرها کار را تحویل گرفت و امروز نزدیک به 68 درصد شهرها و روستاهای کشور به لحاظ حجم آمار خانوار ار نعمت گاز برخوردارند و تلاش ما این است که این امر را در شهرستان ها هر روز گسترده تر کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه های زیست محیطی قدم های خوبی برداشته شده و در حفاظت از حقوق طبیعت در دولت کارهای ارزشمندی صورت گرفته است؛ در احیای دریاچه ارومیه برنامه های ما برنامه های بسیار مفیدی بوده و تلاش کردیم با همکاری کشورهای همسایه میزان آب رودی به کشور در حوزه های شرقی را بهبود بخشیم و از منابع آبی شور با تصفیه و استفاده آن در مناطق مورد نیاز تا حدودی به مشکل آب فائق آییم.
معاون اجرایی رئیس جمهوری افزود: بیش از 2500روستای کشور که از محدودیت منابع آبی در حوزه شرب متاسفانه در رنج و عذاب بودند در دولت تلاش شده با آبرسانی های خوب و احداث مجتمع های آبرسانی روستایی موفقیت هایی در این عرصه هم پیدا کنیم.

202/201

کد خبر: 684679

وب گردی

وب گردی