حمایت‌ها در ارائه تسهیلات خلاصه نشود/نیازمند دریافت کمک اجرایی در بحث صادرات هستیم

مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه تجهیزات پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر 80 درصد حمایت‌ها در تشویق کردن و ارائه تسهیلات به شرکت‌ها خلاصه شده، بر لزوم اصلاح تعرفه‌های گمرکی در راستای افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، احمد بهفرمقدم، با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از نظر سیاسی حمایت خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌کند، اظهار کرد: بیشتر توجه معاونت علمی معطوف به ارائه تسهیلات بوده که این مساله از لحاظ کلیات مشکلی نداشته، اما در عمل اثربخشی لازم را ندارد که این موضوع به دلیل بالا بودن نرخ سود این تسهیلات در مقایسه با کاری که انجام می‌شود، است.

وی افزود: یک شرکت دانش‌بنیان باید بتواند در فعالیت‌های اساسی اقتصادی، خود را نشان دهد؛ چراکه اقدامات در حوزه خلاقیت‌ و بکارگیری تکنولوژی باید منجر به تولید ثروت و اشتغالزایی شود و صرفا پرداختن به موضوع خلاقیت و نوآوری نمی‌تواند مثمرثمر باشد.

بهفرمقدم تصریح کرد: به عنوان مثال زمانی که شرکت دانش‌بنیانی اقدام به تولید محصولی می‌کند، همگان به تشویق و کف زدن اکتفا می‌کنند؛ اما در مقابل اقدام به خرید محصول خارجی می‌کنند، در حالی‌که این تشویق کردن‌ها و کف زدن‌ها نتیجه‌ای ندارد، چراکه شرکت دانش‌بنیان می‌خواهد تبدیل به بزرگترین تولیدکننده و دارنده سهم زیادی از بازار شود.

متولیان امر در به وجود آمدن بازار صادرات به شرکت‌ها کمک کنند

وی با تاکید بر اینکه معاونت علمی یا بدنه حاکمیت باید توجه ویژه‌ای به بالا رفتن سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از بازار و متعاقب آن افزایش صادرات محصولات این شرکت‌ها داشته باشند، به بوروکراسی‌های موجود در اداره مالیات اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال شرکتی که صادرات دارد از پرداخت مالیات معاف است، اما اداره دارایی به قدری در ارائه این معافیت سخت‌گیری می‌کند و موارد متعدد و ریزی را بررسی می‌کند که شرکت‌ها را از درخواست برای اخذ معافیت پشیمان می‌کند.

این مدیرعامل شرکت‌ دانش‌بنیان فعال در حوزه تجهیزات پزشکی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت تولید ما 6200 دستگاه در سال بوده، درحالی‌که نیاز کشور 3000 دستگاه است، اظهار کرد: سهم شرکت ما از بازار کمتر از 10 درصد است، این در حالیست که ما می‌توانیم با بازاریابی در کشورهای خارجی به سوددهی در این حوزه کمک کنیم.

وی افزود: قسمت اعظم انرژی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید گرفته می‌شود؛ از این رو اگر قرار باشد شرکت دانش بنیانی که از نظر فنی سالمند و با بنیه نیست، صادرات انجام دهد لازم است متولیان امر در به وجود آمدن بازار صادرات به شرکت‌ها کمک کنند.

بهفرمقدم با بیان اینکه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باید تسهیلات ارزان قیمت حتی با بهره صفر ارائه شود، گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان ریسک می‌کنند و رقابت در بازار و اشتغالزایی را مدنظر قرار می‌دهند و از سویی دیگر منجر به کاهش واردات می‌شوند، نیاز است به این بخش توجه ویژه‌ای شود، نه اینکه بهره بانکی برای سایر حوزه‌ها 18 درصد باشد و برای شرکت‌های دانش‌بنیان تنها با 7 درصد اختلاف به 11 درصد برسد؛ که البته شرکت‌ها برای اخذ این تسهیلات نیز باید کوهی از اطلاعات را ارائه کنند.

وی تاکید کرد: اگر واقعا می‌خواهیم یک شرکت دانش‌بنیان حرفی برای گفتن داشته باشد، باید حمایت‌ها سخاوتمندانه باشد؛ به گونه‌ای که مجموعه‌های دانش‌بنیان باید تسهیلاتی با بهره حداکثر 4 درصدی دریافت کنند.

لزوم اصلاح تعرفه‌های گمرکی برای افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از بازار

این مدیرعامل شرکت‌ دانش‌بنیان فعال در حوزه تجهیزات پزشکی همچنین با بیان اینکه گمرک باید حمایتی عملیاتی از شرکت‌های ‌دانش‌بنیان کند، ‌گفت: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز ما وارداتی است؛ از این رو در راستای جلوگیری از عدم مراجعه به بازار مواد اولیه وارداتی که در داخل شکل گرفته (واردکننده مواد اولیه داخلی) و خرید از این بازار موجب بالا رفتن قیمت تمام شده محصول می‌شود، لازم است مواد اولیه‌ای که از طریق گمرک وارد کشور می‌شود، مستقیم راهی گمرک شود و سپس گمرک به موازات از ما اسناد طلب کند.

به گفته بهفرمقدم، شرکت‌ها به دلیل نگرانی بابت دیر رسیدن مواد اولیه از گمرک به کارخانه به ناچار سراغ فروشندگان مواد اولیه وارداتی می‌روند و افزایش بهای تمام شده محصول را به جان می‌خرند.

وی ضمن اشاره به اینکه قوانین گمرک و چارچوب‌های حمایت از شرکت‌های دانش بنیان باید مظاهر عملیاتی‌تر و اجرایی‌تری به خود بگیرند، بر لزوم اصلاح تعرفه‌های گمرکی در راستای افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از بازار تاکید کرد.

ضرورت ورود معاونت علمی ریاست جمهوری در اصلاح نرخ سود عوارض گمرکی

وی با بیان اینکه برای بالا بردن تعرفه محصولی که مشابه دانش‌بنیان داخلی‌اش وجود دارد وقتی به سراغ وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌رویم با بوروکراسی عریض و طویلی مواجه می‌شویم‌، اظهار کرد: دخالت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اصلاح نرخ سود عوارض گمرکی ضروری است، زیرا این کار هیچ پولی نمی‌خواهد و معاونت علمی فقط کافی است با استفاده از قدرت سیاسی خود در این زمینه اقداماتی را انجام دهد و به نوعی با بخشی که بحث واردات را نظارت می‌کنند، بجنگد و از تسهیلات دادن که جذابیت چندانی هم ندارد، جدا شود.

این مدیرعامل شرکت‌ دانش‌بنیان فعال در حوزه تجهیزات پزشکی با بیان این که با داشتن ظرفیت دو برابر نیاز بازار، تعرفه گمرکی محصول تولیدی ما 4 درصد یعنی کف تعرفه است، گفت: در حال حاضر 80 درصد حمایت‌ها در تشویق کردن و ارائه تسهیلات خلاصه شده، در حالی‌که غیر از تسهیلات دادن اقدامات دیگری نیز لازم است.

بهفر مقدم تصریح کرد: نیازمند دریافت کمک اجرایی در بحث صادرات هستیم؛ به گونه‌ای که رایزن‌های بازرگانی و اقتصادی سفارت‌خانه‌ها روابط تنگاتنگی با هم‌نوعان خود داشته باشند تا ما به بازارهای بیشتری دسترسی پیدا کنیم و همچنین شرکت در نمایشگاه‌های منطقه و خارجی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل کنند و در این زمینه به ما تسهیلات خوبی اعطا کنند و یا حتی حضور شرکت‌های دانش‌بنیان را در این نمایشگاه‌ها رایگان کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین لازم است رایزن‌های بازرگانی و اقتصادی سفارت‌خانه‌ها سرمایه در گردش ارزان قیمت به شرکت‌ها ارائه دهند تا جنس آماده داشته باشیم؛ زیرا از این طریق بازار روی تولیدکننده داخلی که کالای آماده دارد،‌ حساب باز می‌کند.

منبع:ایسنا

108/108

کد خبر: 684712

وب گردی

وب گردی