از زمان آغاز به کار شورای شهر تهران در سال 1378 تا به امروز، این شورا با فراز و فرود‌های بسیاری رو به رو بوده است. فارغ از مدیریت واحد 10 سال گذشته، در یک سال اخیر همزمان با حضور آقای مسجدجامعی در قامت رئیس شورای شهر تهران و پیگیری مجدانه اهداف شورا، این نهاد نظارتی تجربه‌ای متفاوت را پشت سر گذاشت.

به‌عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران که با رای اعتماد مردم بر صندلی شورای شهر تکیه زده‌ام کارنامه ایشان در یک سال اخیر را مثبت ارزیابی می‌‌کنم چراکه صداقت و سلامت و همچنین تبحر ایشان در مدیریت داخلی شورا موجب شد تا در این مدت فضایی اخلاقی در رقابت جناح‌های سیاسی فعال در شورای شهر حاکم شود. به باور من مدیریت مسجدجامعی توانست فضای شورا از هر گونه ناآرامی به دور نگه دارد. ضمن اینکه، در این دوران با تقویت فضای نقد و بالا بردن آستانه تحمل مسئولان، وظیفه نظارتی شورا بر شهرداری‌ها با جدیتی کم نظیر دنبال شد تا حقی از حقوق شهروندان این کلانشهر ضایع نشود.

به باور من، علاوه بر خدمات شایسته آقای مسجدجامعی در سمت ریاست شورا باید به نقش تاثیرگذار ایشان در این مدت کوتاه در عرصه ساختارسازی این مجموعه به شکلی ویژه توجه کرد. در این مورد، اشاره به این نکته ضروری است که در سال‌های گذشته امور زیرساختی و زیربنایی شورا در ابتدایی ترین شکل خود باقی ماند و به شکلی کاملا غیرفعال و رفاقتی اجرا شد. این امر در حالی است که در دوره یک ساله ریاست آقای مسجدجامعی در شورا در زمینه زیرساخت‌ها اقدامات نسبتا مثبتی صورت گرفته است به طوری که، درحال حاضر، ساختار شورا با وظایف شورا هماهنگی کامل دارد. در همین راستا، در این دوره دو کمیسیون نظارت و حقوقی و کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری در راستای نظارت و پیگیری مشکلات شهروندان شروع به کار کرده است که به اعتقاد من این موارد را می‌‌توان از نقاط عطف کارنامه ایشان به حساب آورد.

از سوی دیگر شورای شهر تهران در این دوره با تجربه‌ای روبه‌رو بود که تا پیش از آن چندان مورد توجه قرار نگرفت. در واقع، شکل گیری تعامل فرابخشی و بین بخشی شورای شهر با وزرا دولت در رابطه با واگذاری تصدی‌های دولتی، تعامل با مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و سایر نهاد‌های اجتماعی و سیاسی شورای شهر را به یک نهاد نظارتی موثر و البته پرسشگر تبدیل کرد. به طور حتم، تمامی این موارد تجارب ارزشمندی است که به واسطه حضور آقای مسجدجامعی در سمت ریاست شورا برای شورا و شورایی‌ها محقق شد که البته قابل تقدیر است. ضمن اینکه، روشن‌ترین نقطه کارنامه آقای ریاست جمهوری در طول یک سال مدیریت، تلاش ایشان برای بازتعریف شورا به‌عنوان نهادی نظارتی باشد. بدین معنی که شورای شهر تهران تا به حال ردیف بودجه مستقل نداشته است و اعتبارات مورد نیاز آن تنها از ردیف بودجه کمک‌های شهرداری تامین شده است. به طور حتم، این مسئله برای شورا که وظیفه ای نظارتی دارد و نیاز به ساختار اداری مستقل دارد از نظر اخلاقی و اداری پسندیده نیست. با وجود آنکه به دلیل موانع داخلی و خارجی شورا تا به حال این مهم محقق نشده است، اولین گام‌ها در این راستا برداشته است. به‌عنوان عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران امیدوارم که با انتخاب دوباره آقای مسجدجامعی به‌عنوان رئیس شورا، برنامه‌های ناتمام ایشان به ویژه در زمینه ایجاد تشکیلات مطالعاتی و تحقیقاتی در کنار شورا به منظور نقد و ارائه راهکارهای موثر به اعای شورای شهر تهران به درستی پیاده و اجرا شود. ضمن اینکه با پیگیری اهداف مربوط به استقلال مکان شورا و ساختار اداری و مالی آن زمینه برای عملکرد هر چه موثرتر شورای شهر تهران فراهم شود. من بر این باروم که در دوره کوتاه ریاست مسجدجامعی در شورا اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است و به طور نسبی شورا روند بسیار مناسبی را پیموده است.

آنچه تا به حال انجام شد با اهداف اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران فاصله دارد و برنامه‌های انجام‌شده هنوز به مرحله اقناع و تکامل نرسیده است اما، به طور حتم با ادامه دوره مدیریت آقای مسجدجامعی شورا روزهای بهتری را پشت سر می‌‌گذارد.
کد خبر: 68480

وب گردی

وب گردی