تثبیت قیمت نفت برنت به بالای 50 دلار

افزایش امیدواری‎ها درباره همکاری تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک برای تثبیت بازار نفت سبب شد در هفته گذشته، قیمت شاخص نفت خام برنت بالای سطح ٥٠ دلار برای هر بشکه تثبیت شود.

به گزارش ایسکانیوز،در مجموع در هفته گذشته، قیمت شاخص نفت خام برنت از شش درصد و قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا از سه درصد رشد برخوردار شدند.

پس از تأکید ایران بر لزوم همراهی دیگر تولیدکنندگان نفت با اوپک برای تثبیت بازار نفت، روز دوشنبه (١٢ مهر ماه) قیمت نفت بیش از یک درصد افزایش یافت و قیمت شاخص نفت خام برنت برای نخستین بار پس از ماه اوت امسال، به بالای ٥٠ دلار رسید و شاخص نفت خام آمریکا نیز به بالاترین حد خود در سه ماه اخیر رسید.

کاهش ارزش دلار نیز سبب شد مطلوبیت نفت خام افزایش یابد. با توجه به قیمت‎گذاری نفت به دلار، کاهش ارزش این ارز سبب می‎شود خرید طلای سیاه برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان‎تر تمام شود.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در گفت‎و‎گوی تلفنی با نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، اعلام کرد تولیدکنندگان نفت باید برای افزایش قیمت نفت و تثبیت بازار، به تصمیم مشترک برسند.

سخنان روحانی سبب شد فضای مثبت در بازار نفت که پس از توافق اوپک در الجزایر آغاز شده بود، تقویت شود.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ٧٠ سنت افزایش، به ٥٠ دلار و ٨٩ سنت رسید. شاخص دبلیو تی آی آمریکا نیز با ٥٧ سنت رشد، قیمت نهایی ٤٨ دلار و ٨١ سنت را تجربه کرد.

افزایش ارزش دلار سبب شد قیمت نفت در معاملات روز سه‎شنبه (١٣ مهر ماه) کاهش یابد، اما انتشار برخی گزارش‎ها درباره کاهش سطح ذخیره‎سازی نفت در آمریکا سبب شد این کاهش محدود باشد.

مؤسسه نفت آمریکا که یک نهاد غیر دولتی است، اعلام کرد در هفته منتهی به ٩ مهر ماه، سطح ذخیره سازی نفت خام این کشور با ٧,٦ میلیون بشکه کاهش رو‎به‎رو شد.

شاخص نفت خام برنت در این روز با دو سنت کاهش در قیمت ٥٠ دلار و ٣٧ سنت تثبیت شد و شاخص دبلیو تی آی با ١٢ سنت کاهش، به ٤٨ دلار و ٦٩ سنت رسید.

روز چهارشنبه (١٤ مهر ماه) پس از انتشار گزارش رسمی دولت آمریکا درباره کاهش سطح ذخیره‎سازی این کشور، قیمت نفت با دو درصد افزایش به بالاترین حد خود از ماه ژوئیه امسال تا کنون رسید.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا، وابسته به وزارت انرژی این کشور، اعلام کرد سطح ذخیره‎سازی نفت خام ایالات متحده در هفته منتهی به ٩ مهر ماه با سه میلیون بشکه کاهش رو‎به‎رو شده است، در حالی که کارشناسان انتظار داشتند این رقم از دو میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه افزایش برخوردار شده باشد.

بر اساس گزارش اداره یاد شده، از آغاز ماه سپتامبر امسال تا کنون، سطح ذخیره‎سازی نفت آمریکا با ٢٦ میلیون بشکه کاهش رو‎به‎رو بوده، اما همچنان نزدیک به بالاترین سطح خود در چند سال اخیر باقی مانده است.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت در پایان معاملات روز چهارشنبه با ٩٩ سنت افزایش به ٥١ دلار و ٨٦ سنت و قیمت شاخص دبیلو تی آی با یک دلار و ١٤ سنت رشد به ٤٩ دلار و ٨٣ سنت رسید.

نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی الجزایر، در این روز از برنامه دیدار نمایندگان روسیه و کشورهای عضو اوپک در هفته جاری در استانبول برای رایزنی درباره تثبیت عرضه نفت خبر داد.

گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا بسیاری از کارشناسان را شگفت‎زده کرد، زیرا افت ذخیره‎سازی نفت این کشور در شرایطی روی می‎دهد که با پایان فصل تابستان و کاهش مسافرت‎ها، مصرف سوخت در این ایالات متحده کاهش می‎یابد و این مسئله به طور معمول سبب افزایش سطح ذخیره‎سازی می‎شود.

در چهار هفته اخیر، میزان بهره‎برداری از ظرفیت پالایشگاه‎های در آمریکا کاهش یافته و در پایان هفته منتهی به ٩ مهر ماه، به ٨٨,٣ درصد در کل این کشور رسیده است.

استمرار امیدواری‎ها به اقدام تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک برای مقابله با عرضه مازاد نفت سبب شد در معاملات روز پنجشنبه (١٥ مهر ماه) به بالاترین حد خود در چهار ماه اخیر برسد.

در این روز قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ٦٥ سنت رشد، به ٥٢ دلار و ٥١ سنت رسید و قیمت شاخص دبلیو تی آی آمریکا با ٦١ سنت افزایش، در سطح ٥٠ دلار و ٤٤ سنت تثبیت شد.

با این همه، گزارش مؤسسه جنسکیپ درباره افزایش یک میلیون بشکه‎ای سطح ذخیره‎سازی نفت خام در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهما آمریکا، سبب شد بخشی از رشد قیمت‎ها در این روز خنثی شود.

بوطرفه در این روز نیز در گفت‎و‎گو با رسانه‎های محلی الجزایر اعلام کرد اگر لازم باشد، ممکن است اعضای اوپک در نشست ماه نوامبر خود سقف تولید این سازمان را باز هم کاهش دهند.

در آخرین روز هفته گذشته (جمعه ١٦ مهر ماه) قیمت نفت با یک درصد کاهش رو‎به‎رو شد، زیرا معامله‎گران با هدف سودبری از رشد قیمت نفت در چند روز گذشته، معامله‎های خود را پایان دادند و محموله‎های نفتی خود را به فروش گذاشتند.

استمرار افزایش فعالیت‎های تولیدی نفت در آمریکا نیز در افت قیمت نفت تأثیر داشت. مؤسسه بیکر هیوز در گزارش هفتگی خود اعلام کرد شمار دکل‎های حفاری در آمریکا در هفته گذشته، برای چهاردهمین بار در ١٥ هفته اخیر، افزایش یافته است.

در این روز قیمت شاخص نفت خام برنت با ٥٨ سنت کاهش، در سطح ٥١ دلار و ٩٣ سنت تثبیت شد و شاخص دبلیو تی آی آمریکا با ٦٣ سنت افت، به قیمت ٤٩ دلار و ٨١ سنت رسید.

404/602

کد خبر: 684830

وب گردی

وب گردی