ارتباط مستقیم  بیمه و  آرامش  / شهروندان از بیمه چقدر اطلاعات دارند ؟

وقتی صحبت از بیمه  می شود همه به یاد جمله معروف  نیاز امروز ؛پشتوانه فردا می افتیم و همه دلمان می خواهد که تحت پوشش بیمه  باشیم تا علاوه بر استفاده از  امکانات درمانی از داشتن آب باریکه ای  پس از 30 سال خدمت  در سال های ناتوانی و پیری مان باشد و خیالمان  را راحت کند.

زهره حاجیان- این روزها برای من شهروند مهم نیست که بیمه از کلمه بیم به معنای ترس گرفته شده باشد و یا یک واژه پارسی باشد که به استناد کتاب مسالک و ممالک تألیف ابواسحق ابراهیم اصطخری نام شهری در دیار طبرستان و دیلم. آنچه این روزها مهم است این است که من و همه شهروندان به بیمه نیاز داریم و اولین در خواست و نیازمان بعد از اشتغال بیمه است.

مراهم زیر چترتان جامی دهید ؟

با شنیدن نام بیمه اولین گزینه ای که به ذهن می رسد بیمه تامین اجتماعی است و دفترچه ای که با در دست داشتن آن می توان در چند بیمارستان بستری شد و دارو ها را با قیمتی فقط کمی ارزانتر تهیه کرد .

اما آیا فقط بیمه در داشتن دفترچه و سازمان تامین اجتماعی خلاصه می شود ؟انواع بیمه کدام است و این مورد که این روزها با نام صنعت از آن یاد می شودچه نقشی درزندگی ما دارد؟

کار بیمه ایجاد آرامش و امنیت است

"محمد شهبازی" کارشناس ارشد بیمه با اشاره به اینکه همه مردم از خدمات بیمه و انواع آن اطلاعات کافی ندارند می گوید:« بیمه مؤسسه یا صندوق مشترکی استکه وظیفه اش ساماندهی و کمک به افرادی است که در معرض خطر هستند و این کمک از راه جمع‌آوری مبالغی به منظور مقابله با عواقب انواع خطرها انجام می شود.»

قانون بیمه ایران در اردیبهشت 1316 تصویب شد و بیمه را اینطور تعریف شد : بیمه عقدی است که به موجب آن یک طرف تعهد می‌کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی در صورت وقوع حادثه خسارت واردشده بر او را جبران کرده یا وجه معینی را بپردازد.

همیشه یک رابطه متقابل میان آرامش و بیمه وجود دارد. حس کردید وقتی شغلی پیدا می کنید اولین سوالتان این است که بیمه دارد یا نه ؟و وقتی که جواب مثبت می شنوید نفس عمیقی از سر رضایت می کشید و آرام می شوید؟

هنوز خبر نداده اند ....

اماوقتی قرار است که در شهر بچرخی و نظر اهالی را در مورد بیمه بپرسی وضعیت فرق می کند یکی به راحتی حرف می زند و از نداشتن بیمه گله می کند و دیگری با احتیاط در موردش حرف می زند ...یکی هم کارت خبرنگاری طلب می کند تا خیالش از هر طرف راحت باشد.

جمعه کارگر ساختمانی خیابان بیستم تهرانسر اصلی از اهالی کابل است وقتی نام بیمه را می شنود فکر می کند که ما مامور بیمه هستیم وبا لهجه زیبای افغانی می گوید:« پوزش من حرف نمی زنم صاحب کارم بیان کرده اگر از بیمه آمدند بگو بیمه ام کرده اند و هر چه می گوییم که ما خبرنگاریم حرف نمی زند اما " اکبر صابری" همکار جمعه که از اهالی تبریز است و برای کار به تهران آمده انگار سر نترس تری دارد می آید جلو و می گوید:« یک سال پیش گفتند بروید اسم بنویسید تا بیمه شوید ما رفتیم و سجل زن و بچه ها را بردیم و اسم نوشتیم که بیمه شویم بعد گفتند باید مدارک تان به انتهای نازی آباد ببرید و تحویل بدهید مدارک را به هنرستانی در انتهای نازی آباد بردیم و بعد از چندین ساعت در صف ایستادن تحویل دادیم گفتند خبر می دهیم اما هنوز خبر نداده اند...

نقش بیمه درزندگی اقتصادی واجتماعی

تا زمانی که خدای ناکرده بیمار نشوید و مسیرتان به بیمارستان ها نیفتد شاید ضرورت داشتن بیمه را کمتر متوجه شوید اما داشتن بیمه تامین اجتماعی محاسن دیگری هم دارد که معمولا مردم همه با خدمات آن آشنا نیستند.

محمد شهبازی کارشناس ارشد بیمه با اشاره به اینکه برخی از مردم با تمام خدمات بیمه آشنایی ندارند می گوبد:« بیشتر مردم از بیمه داشتن دفترچه درمانی و گرفتن حقوق پس از بازنشسشتگی یا فوت سرپرست خانواده می دانند و با دیگر خدماتی که بیمه ها انجام می دهند آشنایی ندارند هر چند در این چند سال اخیر به دلیل تعطیلی کارخانه یا شرکت و بیکار شدن موقتی کارکنان به ادارات بیمه مراجعه می کنند و با راهنمایی هایی که از دوستان و آشنایان کسب کرده اند خواستار بیمه بیکاری می شوند .»

او تاکید می کند :«بیمه تعاریف و مزایای بسیاری دارد که متاسفانه بسیاری از شهروندان از آن بی اطلاع هستند از جمله اینکه بیمه نوعى خدمت در زمان معین به افراد جامعه و به عنوان اهرمى مهم در ایجاد نظم اجتماعى و آرامش جامعه است و بیمه گذار از خطرات احتمالى آینده و نگرانی هاى مربوط به خود و دارایى هایش ایمن مى شود و آرامش پیدا می کند.»

شهبازی با اشاره به اینکه بـیـمـه گـذار بـا پـرداخـت حـق بـیـمـه کـه قـابـل پـرداخـت برای همه مردم اسـت از تـحـمـل ضررهای شـدیـد و یـا غـیـر قـابـل تـحـمـل مـصـون مـى مـانـد یـا حـداقـل بـا قـبـول ضـررى انـدک از تحمل زیان هاى بزرگ رها می شوند. می گوید:« بـیـمـه نـقش اقتصادى دارد، در حال حاضر، نقش کلیدى صنعت بیمه در زندگى روزمره افراد جوامع توسعه یافته کاملا آشکار است تمام صنایع کـوچـک و بـزرگ و بـخـشـ هـاى کـشـاورزى ، صـادرات ، واردات ، تـوزیـع کـالا، درمـان ، تـاءمـیـن اجـتـمـاعـى ، مـسـکـن ، اتومبیل ، لوازم خانگى و...، تحت پوشش بیمه قرار دارند. به دلیل وجود پوشش بیمه است که همه بخش هاى اقتصادى جامعه به کار مى گیرند.»

بدون شک درزندگی شخصی وخانوادگی هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند تا چه زمانی امکان کار و فعالیت دارد و یا عمرش چه زمانی و چگونه به پایان می رسد و برای همین است که همیشه نگران آینده خود و همسر و فرزندان است و عقل سلیم و دور اندیشی حکم می کند که به موضوع تامین و پوشش های حمایتی بیمه بیندیشند.

105/602

کد خبر: 684942

وب گردی

وب گردی