علوی فاضل: وجود تعداد محدودی از افراد در دانشگاه ها، نگاهی انحصارگرانه در آموزش عالی است

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در تمام دنیا به غیر از چند کشور محدود ، امکان تحصیل برای کلیه افراد در تمامی مقاطع مقدور است ، وجود تنها تعداد محدودی از افراد در دانشگاه ها ، نگاهی انحصارگرانه در آموزش عالی است.

دکتر مجتبی علوی فاضل در گفت و گو اختصاصی با ایسکانیوز، کیفیت علمی افراد در مقاطع دکترا را اینگونه ارزیابی کرد: سطح علمی دانشجویان دکترا به چندین مولفه بستگی دارد که مهمترین آن خود دانشجو است. یعنی خود دانشجو بر اساس موقعیتش در مقطع دکترا قادر به تعیین وضعیتش است و بقیه موارد مانند استاد و امکانات در اولویتهای بعدی قرار دارند. اصلی ترین عوامل انگیزه، جدیت، پشتکار و تلاش دانشجوی دکترا است.

او افزود : در تمام دنیا به غیر از چند کشور محدود ، امکان تحصیل برای کلیه افراد در تمامی مقاطع مقدور است. بسیاری از جوانان ما نیز در کشورهای دیگر بدون شرکت در آزمون کنکور با اخذ پذیرش تحصیل و بدون گذراندن حتی یک واحد درسی و اصطلاحاً به صورت پژوهش محور یا phd by research اقدام به تحصیل در مقطع دکترا کرده اند. ما در دانشگاه آزاد اسلامی تمام سعی و تلاشمان بر این است که دانشجویان پس از ورود به دانشگاه براساس استانداردهای آموزشی درس بخوانند. این که فقط تعداد محدودی شانس و حق تحصیل را داشته باشند ، نگاهی انحصارگرانه در آموزش عالی است ، که متاسفانه در سالهای دور این نگاه در کشور ایجاد شده است. مردم ما با رویکرد از بین بردن محرومیتها از جمله محرومیت در تحصیلات عالی انقلاب کردند و از افتخارات انقلاب اسلامی از بین بردن مشکل ادامه تحصیل در مقاطع عالی است .اما اکنون چه اتفاقی افتاده است که توسط عده ای این موضوع مهم به عنوان یک نقطه منفی تلقی می شود جای تأمل دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در جواب به اینکه افزایش تعداد دانشجویان، بر کیفیت آموزشی دانشجویان مقاطع دکترا تاثیر منفی دارد یا خیر گفت : حاشیه نگاری درباره افزایش تعداد ورودی دانشجویان دکترا درست نیست ، چرا که این افزایش به اندازه ای که بزرگ نمایی می شود نیست. سقف پذیرش ما در سه سال گذشته حدود 12 نفر را بوده است . مجوز ما در دوره دکترا مطابق با استاندارد وزارت علوم بین 7 تا 10 نفر پذیرش در هر رشته محل است. نگاهی به آمارهای جهانی نشان می دهد که با وجود کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، کره جنوبی و روسیه که بالای 40 و تا مرز 50 درصد از مردمشان تحصیلات عالی دارند، بالا بودن افراد تحصیل کرده ما در مراکز آموزش عالی کمی اغراق آمیز است. چراکه در کشور ما حدود 12 تا 14 درصد از افراد تحصیلات دانشگاهی دارند، یعنی براساس آمار اعلام شده از 80 میلیون نفر جمعیت، چیزی حدود 12 یا 13 میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی داریم.

او تصریح کرد: بااین نسبت کم افراد در مقایسه باکشورهای فوق الذکر، چه ملاکی برای زیاد بودن فارغ التحصیلان تحصیلات عالیه مطرح است؟ آیا در ارزش هی دینی ما درس خواندن امری ناپسند است؟
او در ادامه با اشاره به صحبت های اخیر پروفسور سمیعی به عنوان یک فرد مطرح علمی اظهار داشت: ایشان گفتند اینکه مردم کشور ما تحصیل ادامه تحصیل را یک ارزش مغتنم میدانند، بسیار قابل تقدیر است چراکه در همه جای دنیا تحصیل یک ارزش نیست وبرخی ازکشورها از عدم تمایل جوانانشان به تحصیلات دانشگاهی نگران هستند.

دکتر علوی فاضل اذعان داشت: اشکالی که وجود دارد این است که فضای آموزشی نادرستی در آموزش عالی شکل گرفته است که لازم است متولیان امر با توجه به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و با دید پدرانه وارد این موضوع شود.

او افزود: من تاکید میکنم باعمل به سیاستهای کلی نظام و سیاستهای کلی علم و فناوری که ابلاغی مقام معظم رهبری است ، مشکلی در آموزش عالی نخواهیم داشت.

علوی فاضل ادامه داد : با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار روسای دانشگاهها در سال 86، که باید سهم تحصیلات تکمیلی ما براساس نظر صاحبنظران به حدود 30 درصد برسد، اکنون رسیدن دانشگاه آزاد اسلامی به این سقف، تحقق بیانات ایشان را به همراه داشته است.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در بند 2-2 سیاستهای کلی علم و فنآوری ابلاغیه مقام معظم رهبری، در شهریور ماه سال 93 به صراحت آمده است:« اصلاح نظام پذیرش دانشجو و افزایش ورود دانشجویان به دوره های تحصیلات تکمیلی». این سیاست کلی علم و فناوری است. اما متاسفانه با کم توجهی به فرمایشات رهبری و بی توجهی به سیاست های کلی نظام، بخش دولتی با بخش غیردولتی رقبات های منفی و شدیدی داشته است.

اصلاح نظام پذیرش دانشجو و افزایش ورود دانشجویان به دورههای « به صراحت آمده است: 93در شهریورماه سال این سیاست کلی علم و فناوری است. «اصلاح نظام پذیرش دانشجو و افزایش ورود دانشجویان به دوره‌های تحصیلات تکمیلی».این سیاست کلی علم و فناوری است. اما متاسفانه با کم توجهی به فرمایشات مقام معظم رهبری و کم توجهی به سیاست‌های کلی نظام ، بخش دولتی با بخش غیردولتی رقابت‌های منفی و شدیدی داشته است .

او گفت : براساس ویراست ششم طرح آمایش آموزش عالی وزارت علوم در ده ساله 84-94 ، نرخ رشد متوسط دانشگاه‌ آزاد اسلامی فقط 3/9 بوده است. این در حالی است که در بخش دولتی نرخ رشد حدود 9 درصد و در برخی زیرنظام ها تا 30 درصد بوده است. که این امر نشان دهنده آن است که سیاست نادرستی در برخی از بخش ها وجود دارد. یکی از مشکلات این است که بخش های متولی تلاش میکنند به عنوان یک رقیب وارد اجرا شوند و تا زمانی که عادلانه مجوزها صادر نشوند، بخش سرمایه گذار غیردولتی صدایش به جایی نخواهد رسید. متاسفانه تمام تلاش برخی بخش ها این است که این بخش غیردولتی را به زمین بزنند که حجم بالای فضاسازی های رسانه ای برعلیه دانشگاه آزاد نمونه ای از آن است.

علوی فاضل دانش فارغ التحصیلان را کامل دانست و سطح علمی آنان را اینگونه ارزیابی کرد :من هیچکدام از فارغ التحصیلان دکترا را فاقد صلاحیتهای لازم برای یک فارغ التحصیل دوره دکترای تخصصی نمیدانم و بسیاری از این افراد را از طراز کشورهای منطقه بالاتر و هم طراز جهانی میبینیم.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به مسئله بیکاری خاطر نشان کرد :سوالی که ذهن اغلب افراد را مشغول کرده این است که آیا موضوع اشتغال افراد دیپلم حل شده و اکنون دانشگاهیان معضل ما شده اند یا مطالبه بهتر دانشگاهیان و نداشتن دلایل کافی برای توجیه و قانع کردن آنان در عدم اشتغالزایی مشکل است؟ جواب من در خصوص مشکل اشتغال فراتر از این حرفهاست به عقیده من دانشگاه موظف به تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جامعه است ، اما آیا در این راستا بازار کار و اشتغال زایی نیز مدیریت شده است که اینقدر دانشگاهها مورد خطاب واقع می شوند؟ مسئله اصلی این است که ما نتوانسته ایم اشتغال ایجاد کنیم، وظیفه متولیان امر اشتغال است تا برای ایجاد زمینه های شغلی تلاششان را بکنند. گفتن اینکه ما نمیتوانیم بحث اشتغال دانشگاهیان را حل کنیم به نظر من منحرف کردن اذهان و فرار به جلو است و بار مسئولیت متولیان امر را کاهش نمی دهد.

101/105

کد خبر: 685000

وب گردی

وب گردی