برگزاری آیین نخل برداری در دانشگاه آزاد اسلامی یزد/تصاویر

مراسم نخل‌برداری، کهن‌ترین آیین عزاداری حضرت امام حسین (ع) در استان یزد است.

به گزارش ایسکانیوز، با حضور پرشور دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی یزد آیین نخل‌برداری، کهن‌ترین مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) برگزار شد.

مراسم عزاداری و تعزیه خوانی به ویژه به یاد جانفشانی و آزادمردی امام حسین (ع) در یزد، از سابقه‌ای طولانی برخوردار است. مردم دارالعباده یزد، هرساله در یک یا چند روز از دهه اول محرم و حتی تا سیزدهم محرم، اقدام به «نخل برداری» یا به گویش محلی «نقل برداری» می‌کنند. مراسم نخل برداری در شهرهای تابعه و حتی روستاها که عموماً دارای نخل هستند نیز برگزار می‌شود.

عزاداران حسینی در یزد، اعتقاد راستینی به عمل نخل برداری دارند، تا حدی که برای رفتن در زیر نخل و شرکت در نخل برداری، نذر می‌کنند و یا بهترین دام خود را در پای نخل، قربانی می‌کنند.

این مراسم صبح امروز با حضور پرشور دانشگاهیان با ذکر مصائب حضرت امام حسین (ع) و با برگزاری این آئین که نمادی از تشییع پیکر مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است برگزار شد.

دانشجویان عزادار و عاشق و سینه‌چاک سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) نیز به مدت هفت شب با حضور پرشور خود که گاه این حضور به بیش از 600 نفر رسید در مسجد شهید صدوقی(ره) گردهم آمده و در مصائب سرور شهیدان دشت کربلا و یاران باوفایش مدیجه سرایی کردند. این مراسم توسط هیأت فاطمه الزهرا (س) که سابقه ای بیش از پانزده سال دارد، برگزار شد.

101

کد خبر: 685139

وب گردی

وب گردی