بهزاد عبدی: اپرای مکتب ایرانی ، مثل تعزیه است

بهزاد عبدی گفت: اپرای مکتب ایرانی اپرائی است مثل تعزیه، ولی من به این مسئله نگاهی جهانی داشتم و سعی کردم آن را به موسیقی بین المللی نزدیک کنم .

بهزاد عبدی آهنگساز در گفت و گو با ایسکانیوز در مورد موسیقی اپرای عاشورا و تکرار نشدن چنین فعالیت هایی گفت: اپرای عاشورا اولین اپرای ملی ما تلقی می شود و در همان زمان بازخورد مثبتی از مخاطبان خاص و عام دریافت کردیم، اما امسال اتفاق موسیقیایی در این باره پیش نیامد، شاید بخواهند دوباره این اجرا تکرار شود ولی تاکنون حرف قطعی زده نشده است!

وی افزود: ما یک اپرا به زبان فارسی و یک اپرا با مکتب ایرانی داریم. اپرای مکتب ایرانی اپرائی است مثل تعزیه، ولی من به این مسئله نگاهی جهانی داشتم و سعی کردم آن را به موسیقی بین المللی نزدیک کنم ، با این حال واقعا نمی دانم چرا در حال حاضر به این موضوع پرداخته نمی شود.

این آهنگساز درخصوص ساخت آثاری با مضامین عاشورایی گفت: با توجه به اعتقادات و دانشی که سعی کردم کسب کنم و با در نظر گرفتن استانداردهای لازم کاری که از دستم بر می آمد را در ساخت اپرای عاشورا انجام دادم. ساخت چنین آثاری به تحقیق و تفکر فراوان نیاز دارد تا اثری به مردم ارائه شود که متفاوت باشد و بتواند در یادها بماند.

عبدی در مورد ضبط آثار در خارج از کشور گفت: آهنگسازان با توجه به کم بودن امکانات ضبط ارکستر سمفونیک در ایران ترجیح می دهند آثار ارکسترال خود را در خارج از کشور ضبط کنند. البته با یک برنامه‌ریزی درست می‌توان آینده‌ای خوب را برای ارکستر سمفونیک تهران متصور بود.

وی در پایان درمورد فعالیت های اخیرش گفت: در حال حاضر ساخت موسیقی فیلم سوفی و دیوانه به کارگردانی و تهیه کنندگی مهدی کرم پور را بر عهده دارم.

به گزارش ایسکانیوز، اپرای عاشورا اولین اپرای ملی ایران است، که در سال ۱۳۸۷ لیبرتو آن توسط بهروز غریب پور نوشته و موسیقی آن توسط بهزاد عبدی ساخته شد. این اپرا برای اولین بار به شکل عروسکی در تالار فردوسی به کارگردانی بهروز غریب پور به روی صحنه رفت و پس از آن اجرا بارها به مناسبت روز عاشورا در ایران و خارج از ایران به اجرا در آمده است. این اپرا توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان و مدیریت هنری علی رهبری در تالار وحدت اجرا شد. همچنین اپرای عاشورا به صورت دو نسخه تصویری دی وی دی و صوتی سی دی، توسط انتشارات بنیاد فرهنگی هنری رودکی در سال ۱۳۸۷ تولید و انتشار یافت.

504502

کد خبر: 685194

وب گردی

وب گردی