سیاست وزارت بهداشت در قبال "پالم" تغییر نکرده/آمادگی ارایه خدمات سلامت به کودکان کار

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه سیاست وزارت بهداشت در بحث روغن پالم تغییر نکرده است، از کاهش 15 درصدی واردات این روغن در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل ازایسنا، دکتر ایرج حریرچی در بخش دیگری از نشست خبری امروز در پاسخ به سوالی درباره میزان واردات روغن پالم و اینکه آیا موضع وزارت بهداشت نسبت به واردات پالم تغییر کرده یا خیر، گفت: اولا تاکید می‌کنم که موضوع سلامت مردم و عملکرد وزارت بهداشت را با مسایل سیاسی مخلوط نکنید. سیاست وزارت بهداشت در بحث پالم هیچ تغییری نکرده و میزان واردات آن در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 15 درصد کاهش یافته است.

سخنگوی وزارت بهداشت در این زمینه افزود: روغن پالم روغنی خوراکی است و حداقل پنج نوع دارد و برخی از انواع آن برای مصرف مناسب است، اما قیمت آنها بالاست. کشور مالزی بزرگ‌ترین صادرکننده و مصرف‌کننده پالم است.

وی با بیان اینکه 33 درصد از روغن‌های مصرفی جهان از روغن پالم است، گفت: البته میزان مصرف آن در برخی کشورها ناچیز و در حد پنج درصد است، اما در برخی کشورها هم 90 درصد بازار مصرفی‌شان به پالم اختصاص دارد. در کشور ما قبل از اقدامات دولت یازدهم میزان مصرف روغن پالم در بازار به 50 درصد می‌رسید.

حریرچی با بیان اینکه البته روغن پالم دارای ویژگی‌های مثبت و منفی زیادی است، افزود: به عنوان مثال ویژگی مثبت این روغن که مورد علاقه صنعت است، پایداری بالا در برابر حرارت و قوام بالای آن است. از طرفی وجود اسید چرب اشباع بالا در آن ویژگی منفی تلقی می‌شود. بر این اساس ما از سال 93 واردات روغن پالم را به شدت محدود کردیم؛ به طوریکه واردات آن در سال 91 و 92، 750 هزار تن بود که این میزان در سال 93 و 94 به 400 هزار تن رسید و در شش ماهه اول سال 95 شاهد واردات 180 هزار تن پالم به کشور بودیم که این میزان کاهش 15 درصدی را نسبت به سال 94 داشته است، در عین حال تعرفه دولتی روغن پالم نیز از 10 درصد به 26 درصد رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت نیز از ابتدا معتقد نبوده که پالم باید به طور کامل از بازار مصرف حذف شود؛ چرا که با توجه به مصارف صنعت و ملاحظات اقتصادی، امکان حذف آن وجود ندارد. در عین حال رییس‌جمهور هم دستور دادند هیاتی از مالزی به کشور بیاید و بررسی و تصمیم‌گیری‌های لازم درباره روغن پالم انجام شود.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که برخی کشورهای اروپایی با 10 برابر درآمد سرانه کشور ما به میزان پنج درصد روغن پالم را مصرف می‌کنند، اما آنها روغن‌های گرانتر را جایگزین آن کرده‌اند. در عین حال تاکید می‌کنم که اکنون مصرف سالانه پالم در کشور از 50 درصد به نزدیک 30 درصد رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره نحوه فعالیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در ایام تاسوعا و عاشورا، گفت:‌ بیمارستان‌های ما آمادگی کامل دارند و از پرسنل‌مان هم تشکر می‌کنیم که در این ایام که کل کشور تعطیل می‌شود، آنها ارائه خدمت می‌کنند و حتی شیفت‌هایشان هم تشدید می‌شود و علیرغم اشتیاق‌شان به شرکت در مراسم‌ها به طور کامل در مراکز درمانی خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی ادامه داد: بنابراین ما در مراکز بهداشتی و درمانی آمادگی لازم را برای ارائه خدمت داریم و از طرفی در مکان‌های پرتردد که احتمال حوادث و سوانح بیشتر است، با ناوگان اورژانس‌ آمادگی‌های لازم را ایجاد کرده‌ایم. در عین حال نظارت‌هایمان در زمینه مواد غذایی نیز تشدید شده است.

حریرچی گفت: در عین حال از مردم و هیات‌ها درخواست می‌کنیم که پیش‌بینی‌های لازم را در مقابل حوادث و تراکم جمعیت داشته باشند.

وی درباره تمهیدات وزارت بهداشت در راهپیمایی اربعین نیز گفت: در این زمینه آمادگی‌های لازم را داریم و تقسیم‌بندی‌ داخل و خارج کشور و استان‌های پشتیبان انجام و مشخص شده است. البته یک قسمت مراقبت‌ از زائرین است و قسمت دیگر آموزش‌هایی است که باید به آنها داده شود که این کارها انجام می‌شود.

آسیب دکل‌های فشار قوی بر سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره آسیب‌های دکل‌های فشار قوی به سلامت مردم، گفت: اثرات مضر برخی از این دکل‌ها در فاصله متری مشخص، ثابت شده است. البته درباره مضر بودن برخی‌شان هم بحث‌هایی وجود دارد. البته در نزدیکی دکل‌هایی که مضر هستند، ساخت و سازهایی با مجوزهای قدیمی صورت گرفته و در برخی مناطق نیز ساکنین محلی به صورت غیرقانونی ساخت و ساز کرده‌اند. بر این اساس ما پیگیری می‌کنیم که اولا ساخت و ساز جدیدی نزدیک دکل‌های مضر صورت نگیرد و دوما با تعامل این کار به حداقل برسد.

آمادگی ارایه خدمت به کودکان کار

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات وزارت بهداشت برای سلامت کودکان کار، گفت: در این زمینه از دستگاه‌های ذیربط و خصوصا NGOها انتظار کمک می‌رود، اما آنچه که مربوط به وزارت بهداشت است اعلام می‌کنیم که آمادگی لازم را داریم و اکثر کودکان کار هم می‌توانند بیمه شوند و ما نیز آمادگی ارائه خدمت به آنها را داریم.

باز هم ماجرای درآمد مدیران وزارت بهداشت

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس نسبت به درآمد مدیران وزارت بهداشت و پزشکان، گفت: باید توجه کرد که ما در حوزه مدیران پرداختی بالا نداشته‌ایم و اگر داشته باشیم با آن برخورد می‌کنیم، اما بحث کارانه پزشکان مجزا و مشخص است. متاسفانه هر اظهارنظری که درباره پرداخت نجومی مدیران می‌شود، فوری آن را به پزشکان منتسب می‌کنند به طوریکه رسانه‌ها و برخی افراد کم‌لطفی کردند و پرداخت‌های نجومی را به پزشکان وصل کردند، اما کارانه پزشکان باید به صورت قانونی بررسی شود و آنگاه اگر قرار است تغییر کند، این کار را انجام دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان موفقیت در اجرای بندهای برنامه‌ پنجم توسعه، گفت: یکی از آسیب‌شناسی‌هایی که برای تدوین قانون برنامه ششم به آن فکر می‌کنند، این است که ما قوانین برنامه را با توجه به امکانات موجود کشور طراحی کرده و امکانات لازم را هم برای آن ایجاد کنیم. به عنوان مثال رشد هشت درصدی در سال در برنامه پنجم برای کشور پیش‌بینی شده بود ،اما وقتی می‌بینیم که در سال‌های منتهی به دولت تدبیر و امید رشد منفی داریم، بنابراین منابع لازم هم برای اجرای برنامه‌ها وجود ندارد و اجرای آنها دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: البته اجرای برنامه‌های برنامه پنجم توسعه در دوره اخیر نسبت به گذشته بهتر بوده است. به عنوان مثال یکی از شاخص‌هایی که در برنامه چهارم و پنجم توسعه عنوان شده بود، این بود که پرداختی مردم در حوزه سلامت به زیر 30 درصد برسد. این در حالی بود که در اکثر سال‌ها پرداختی مردم افزایش می‌یافت اما در دوره اخیر این میزان به طور معنی‌داری کاهش پیدا کرده است. بنابراین حرکت به سمت اجرای برنامه‌های قانون پنجم توسعه در حوزه سلامت تشدید شده، اما ایده‌آل نیست. به عنوان مثال بحث تجمیع بیمه‌ها به دلیل محدودیت‌ها انجام نشد.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره تزریق واکسن آنفلوانزا و عوارض آن، گفت: هیچ دارویی نیست که عارضه آن صفر باشد، اما برخی داروها عوارض‌شان آنقدر اندک است که ما به نفع کلی آن توجه می‌کنیم. بنابراین داروهایی که مجوز می‌گیرند و توصیه می‌شوند، منافع‌شان بیش از مضرات‌شان است. در عین حال تزریق واکسن آنفلوانزا را برای افراد در معرض ریسک توصیه کردیم و برای برخی افراد در معرض خطر نیز خودمان آن را تامین کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان به تعداد زیاد مجروحان در کشورهای یمن و سایر کشورهای اسلامی اشاره و اظهار کرد: ‌با توجه به شدت مجروحین در یمن و کشورهای اسلامی، وزارت بهداشت و بیمارستان‌های تابعه آن اعلام آمادگی می‌کنند که مجروحین مظلوم این کشورها را بپذیریم و به آنها ارائه خدمت کنیم.

704/602

کد خبر: 685215

وب گردی

وب گردی