افغانستان سه شهرک صنعتی و مسکونی برای قالی بافان می‌سازد

افغانستان امیدوار است که با رشد صنعت قالی بافی بتواند ارز بیشتر وارد این کشور کند

به گزارش ایسکانیوز،دولت افغانستان قرارداد ساخت سه شهرک صنعتی و مسکونی را که ارزش آن به حدود ۲۰۰ میلیون دلار می‌رسد، امضا کرد.

قالی درسالهای پیش از جنگ یکی از مهمترین اقلام صادراتی افغانستان بود، ولی به دلیل نبود حمایت از این صنعت و از قالی بافان، باعث شده که اکنون قالی افغانستان به کشورهای همسایه از جمله پاکستان رفته و بعد به جهان صادرشود.

این قرارداد (دوشنبه ۱۹ میزان/ مهر) با حضور اشرف‌غنی، در ارگ ریاست جمهوری افغانستان امضا شد.

عصمت‌الله باتور، رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان قالی درباره وضعیت قالی‌بافان گفت که حالا آنها به این امید به افغانستان آمده‌اند که بتوانند دوباره به کار تولید قالی درداخل افغانستان رنگ و رونق بدهند.

دولت افغانستان اعلام ‌کرده که برای حمایت از صنعت قالی درقدم اول ۳۵۰۰ جریب زمین را در ولایات بلخ در شمال، قندوز درشمال شرق و ننگرهاردر شرق افغانستان برای ساخت شهرک‌های صنعتی و مسکونی قالی بافان اختصاص می‌دهد و تا ۱۰ سال دیگر شهرک‌های بیشتر برای قالی بافان خواهد ساخت.

افغانستان اکنون امیدواراست که با رونق این صنعت بتواند ارز بیشتری وارد این کشور کند.

براساس برخی آمارهای که ارائه شده، اکنون پاکستان سالانه بیشتراز یک میلیارد دلار از محل فروش و صدور قالی‌های افغانی با مارک پاکستانی سود می برد.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان قالی افغانستان گفت که در حال حاضر بیشتر قالی‌های افغانستان درداخل خانه‌ها و بوسیله زنان بافته می‌شود و از همین رو او ترجیح می‌دهد که نام این شهرک‌ها به نام زنان قالی‌باف نام گذاری شود.

به گفته نهادهای مسئول در افغانستان، قالی‌های دست بافت این کشور در چندین نمایشگاه جهانی قالی‌ مقام اول را از آن خود کرده‌است.

مسئولان درهنگام امضای این قرارداد گفتند که انتظار دارند با احداث شهرک‌های صنعتی و مسکونی حدود ده هزار قالی باف افغان از دیگر کشورها دوباره به افغانستان بازگردند.

به گفته آقای باتور اکنون قالی افغانستان به نام کشور دیگری هر متر به ارزش ۱۲۰ دلار درخارج فروخته می‌شود که قیمت آن در داخل افغانستان ۵۵ دلار است.

او افزود که این قالی در بازار بین‌المللی هر متر آن به بیشتر از ۲۰۰ دلار به فروش رسیده ‌است.

به گفته مقام‌های افغان صادرات قالی از سال ۲۰۱۱ به این سو افزایش یافته و از ۳۰۰ هزار مترمربع به ۸۵۰ هزار مترمربع در سال ۲۰۱۴ رسیده است.

602/403

کد خبر: 685330

وب گردی

وب گردی