شل برای بازگشت به ایران توافق اولیه امضا کرد

شرکت رویال داچ شل روز دوشنبه تایید کرده است که یک توافق مقدماتی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران امضا کرده تا راه بازگشتش به ایران هموار شود.

به گزارش ایسکانیوز،یک سخنگوی این شرکت بریتانیایی-هلندی به خبرگزاری فرانسه گفت: "می توانیم تایید کنیم که با امضای یک سند نیات، علاقه خود برای بررسی بخش های بالقوه برای همکاری با شرکت ملی پتروشیمی ایران را ابراز کرده ایم."

وزارت نفت ایران گفت که این توافق روز یکشنبه در تهران امضا شد.

بنابه این گزارش آن سند با حضور مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، هانس نایکمپ، رئیس دپارتمان امور ایران در شرکت شل، امیر حسین زمانی نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، سوزانا ترستال سفیر هلند در تهران و فندر، معاون سفیر بریتانیا در ایران امضا شد.

آقای نایکمپ معاون رویال داچ شل به شانا گفت که این شرکت در پی "حضور بلندمدت در ایران" است.

او گفت: "ابتدا باید ببینیم در کدام بخش هاست که می توانیم با هم کار کنیم و بعد ساختارهای تجاری لازم و راه حل های فنی را پیدا کنیم و در نهایت به یک توافق مشترک سرمایه گذاری خواهیم رسید."

"اما امروز برای تعیین جدول زمانی برای این کار خیلی زود است. ما خیلی خوشحالیم که ایران بار دیگر بخشی از جامعه جهانی می شود. اما وضعیت هنوز شکننده است."

امیرحسین زمانی نیا معاون وزارت نفت توافق اولیه با رویال داچ شل را "یک گام خیلی مهم برای شروع مشارکت شرکت شل در صنعت پتروشیمی ایران" توصیف و اظهار امیدواری کرد شل به زودی در ایران فعال شود.

آقای زمانی نیا گفت که ایران به دنبال قراردادهای به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در بخش نفت و گاز در سال جاری است.

خانم شاهدایی هم گفت: "شرکت ملی صنایع پتروشیمی، برنامه های منسجمی برای افزایش تولیدات پتروشیمی دارد و انتظار دارد که تا سال ٢٠٢٥ کل تولید از ٦٠ میلیون تن کنونی به ١٦٠ میلیون تن در سال برسد."

آقای نایکمپ با توجه به تحریم های آمریکا به مشکل انتقال پول اذعان کرد اما گفت: "این واقعیت که من امروز اینجا هستم به این معنی است که ما آینده خیلی مثبتی برای ایران و شل در ایران می بینیم."

شل فعالیت هایش در ایران را به دلیل تحریم ها در سال ۲۰۱۰ متوقف کرد اما در ماه ژوئن خرید نفت از ایران را از سر گرفت.

602/403

کد خبر: 685372

وب گردی

وب گردی