گوشت گوسفند ایرانی در کویت از تهران ارزان‌تر شد

رئیس شورای تأمین کنندگان دام ایران گفت: دلالان برای بالا بردن قیمت گوشت قرمز از ارائه و ورود دام زنده به کشتارگاه ها جلوگیری می کنند.

به گزارش ایسکانیوز، منصور پوریان با اشاره به اینکه هم اکنون حجم بالایی از دام در واحدهای دامداری ها وجود دارد افزود: دلالان و واسطه ها با وجود تولید بالای دام از عرضه گوشت قرمز به بازار جلوگیری می کنند یعنی به طور طبیعی تولید انبوه به معنای عرضه انبوه است اما با همکاری برخی از واحدهای کشتارگاهی از عرضه انبوه جلوگیری می شود.

وی گفت:‌ ممانعت از عرضه انبوه گوشت قرمز به بازار در استان تهران در مقایسه با استان های دیگر کشور شدت بیشتری دارد و دلالان عرضه لاشه دام به بازار نقش منفی ایفا می کنند.

رئیس شورای تأمین کنندگان دام ایران افزود: با وجود ادعاهای مطرح شده صادرات دام زنده تأثیری در افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار ندارد.

پوریان گفت:‌ قیمت هر کیلو گوشت دام زنده در دامداری تفاوت و فاصله زیادی با قیمت گوشت قرمز در بازار دارد. قیمت هر کیلو گوشت بره زنده 12 هزار تومان و هر کیلو گوشت گوسفند و میش 9500 تا 10 هزار تومان است. درحالی که گوشت قرمز با قیمت بسیار بالا در بازار به دست مصرف کنندگان می رسد.

وی افزود: قیمت مصوب هر کیلو گوشت دام زنده 12 هزار تومان است اما به علت حضور دلالان و واسطه ها در حوزه عرضه دام زنده این بخش از بازار نیز با چالش مواجه است و با قیمت بالاتری عرضه می شود.

رئیس شورای تأمین کنندگان دام ایران گفت: دلالان با سوءاستفاده از شرایط تولید و بازار دامدار را تحت فشار قرار می دهند و دام را به صورت نسیه و با قیمتی پایین تر از قیمت مصوب می خرند و پول دامدار را پرداخت نمی کنند.

پوریان افزود:‌ هم اکنون دامداران در واحدهای دامی خویش بالاتر از ظرفیت اسمی تولید می کنند و برای فروش و انتقال دام خویش به کشتارگاه با نامهربانی برخی واحدهای کشتارگاهی مواجه می شوند و مانع اصلی نیز دلالان هستند.

وی تصریح کرد: متأسفانه دلالان با سوء استفاده از ایام محرم و ایامی که تقاضای بازار برای گوشت قرمز بالاست قیمت ها را افزایش می دهند.

رئیس شورای تأمین کنندگان دام ایران گفت: قیمت گوشت قرمز در بازار کاذب است و قیمت معقولی نیست. بنابراین از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انتظار داریم از تمام مرحل تولید تا توزیع گوشت قرمز بازرسی کند و ببینند آیا قیمت دامی که دامدار تولید و عرضه می کند با قیمتی که به دست مصرف کننده می رسد منطقی است.

پوریان افزود: قیمت هر کیلو گوشت بره صادراتی در کویت 40 هزار تومان است درحالی که همین گوشت در بازار تهران بسیار گرانتر است.

وی گفت: ‌درحال حاضر در بخش تولید و دامداری ها با انباشتگی تولید مواجه ایم که اگر برای کشتار و عرضه اقدام نشود تأثیر منفی در روند تولید خواهد گذاشت.

رئیس شورای تأمین کنندگان دام ایران افزود: متأسفانه برخی واحدهای کشتارگاهی وارد جریان بازار دلالی شدند و با استفاده از نفوذ دلالان در بازار تهران برای گوشت قرمز قیمت سازی کردند اما اگر اتحادیه های تولیدی مستقیم وارد بازار شوند و گوشت را عرضه کنند قطعاً روی کاهش قیمت تأثیر می گذارد.

پوریان گفت: شورای تأمین کنندگان دام ایران می تواند هر ماه 380 هزار رأس بره را با قیمت مناسب هر کیلو 12 هزار تومان وارد بازار کند.

وی همچنین از توافق اتحادیه ها و شورای تأمین کنندگان دام ایران با معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه مستقیم گوشت قرمز خبر داد وافزود: در نامه ای از معاونت امور دام وزارت جها کشاورزی درخواست کردیم چند کشتارگاه را معرفی کنند تا بتوانیم به صورت مستقیم دام زنده را به کشتارگاه و سپس لاشه را به صورت مستقیم به بازار عرضه کنیم که این پیشنهاد مورد توافق قرار گرفته است.

رئیس شورای تأمین کنندگان دام ایران گفت: چنانچه دولت دام زنده را به صورت تضمینی از دامدار خریداری و عرضه کند قیمت گوشت قرمز در 6 یا 7 ماه آینده به قیمت گذشته برمی گردد.

402/602

کد خبر: 685443

وب گردی

وب گردی