آمریکا بعد از اعتراض مسوولان ایرانی بیانیه رفع تحریم دلاری ایران را صادر کرد

برخی از وکلا و کارشناسان سابق تحریم های ایران در آمریکا معتقدند که رهنمود جدید دولت این کشور اطمینان دوباره به بانک های خارجی است که پیشتر نگران انجام مراودات دلاری با ایران بودند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری بانک مردم، وزارت خزانه داری آمریکا پس از ماه ها شکایت ایران مبنی بر اینکه تحریم های باقی مانده موجب نگرانی و خودداری شرکای تجاری از معامله با شرکت های ایرانی است، روز جمعه رهنمودهای جدیدی را منتشر کرد که به تجار اجازه می‌دهد معاملات دلاری خود را با ایران از طریق مؤسسات بانکی فرا ساحلی تا زمانی که وارد سیستم مالی امریکا نشده است، انجام دهند.

اما ملوین شوچتر کارشناس تحریم شرکت Baker & Hostetler LLP در واشنگتن گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند که مراودات دلاری در برخی از موارد از طریق یک بانک آمریکایی انجام خواهد شد.

وی گفت: من عموما به همه توصیه کرده ام که از معاملات دلاری با ایران پرهیز کنند اما اکنون دولت به بانک ها چراغ سبزی نشان داده است که به آنها اجازه می دهد، به فعالیت خود در این زمینه ادامه بدهند. این اقدام برای کاهش انتقادات دولت ایران در مورد تحریم های باقی مانده پس از توافق هسته ای است.

دیوید مورتلاک کارشناس سابق تحریم های ایارن در کاخ سفید نیز اظهار داشت: رهنمود جدید وزارت خزانه داری احتمالا برای از بین بردن سردرگمی هایی است که در مورد مراودات دلاری با ایران بعد از لغو تحریم ها به وجود آمده بود.

وی که اکنون از شرکای شرکت Willkie Farr & Gallagher LLP است، گفت: به نظر من دولت آمریکا قصد روشنگری در خصوص حمایت از توافق با ایران داشته است.

یکی از سخنگویان خزانه داری آمریکا روز دوشنبه گفته بود: هدف از رهنمود جدید این خزانه داری، روشنگری در خصوص لغو تحریم های قبلی است و به معنی لغو بیشتر تحریم نخواهد بود.

از این رو اریک لوربر عضو ارشد تمامیت شبکه مالی آمریکا که در زمینه مشاوره به بانک ها در خصوص تحریم ها هم فعالیت می کند اعلام کرده است بانک های بزرگ اروپا با وجود رهنمود جدید، تمایلی برای ورود به ایران در آینده نزدیک ندارند.

وی خاطر نشان کرد که نوعی عدم تمایل جدی در میان بانک های بزرگ برای انجام هرگونه مراودات تجاری با ایران وجود دارد.

602/401

کد خبر: 685556

وب گردی

وب گردی