دیده بان حقوق بشر: آمریکا در کشتار مردم یمن مسئول است

سازمان دیده بان حقوق بشر ضمن در خواست توقف حمایت آمریکا از موارد نقض حقوق بشر سعودی ها در یمن اعلام کرد: واشنگتن برای ارسال میلیاردها دلار سلاح به عربستان و کشته شدن بیش از 4 هزار غیرنظامی در یمن از سوی سعودی ها مسئول است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روز خبرگزاری رسمی یمن ( سبا)، بریانکا موتابرثی محقق بخش حوادث غیر مترقبه دیده بان حقوق بشر در گزارشی گفت: به رغم سخنان مقام بلند پایه وزارت خارجه آمریکا درباره این که، آمریکا به عربستان چک سفید امضا برای آنچه در جنگ علیه یمن مرتکب می شود، نمی دهد، اما تداوم حمله های نظامی عربستان به یمن با حمایت آمریکا صورت می گیرد.
وی افزود: این حمایت شامل سوخت رسانی هوایی و کمک به تعیین هدف ها بدون انتقاد از عربستان و همراهانش برای بمباران مکرر و غیر قانونی غیر نظامیان و ارتکاب جنایات جنگی می باشد.
محقق مذکور ادامه داد: این حمایت، آمریکا را طرف جنگ قرار می دهد و احتمالا این کشور مسئول حمله های غیر قانونی به رغم نارضایتی روز افزون درباره نتایج خونبار کشتار غیر نظامیان در جنگ علیه یمن می باشد.
وی حمله عربستان به شهرهای یمن بدون فرق قائل شدن میان اهداف نظامی و غیر نظامی که خسارت های جانی و مالی زیادی به جا گذاشته را از نظر قوانین جنگی، غیر قانونی خواند.
محقق دیده بان حقوق بشر حمله های هوایی مکرر عربستان و ائتلاف آن به تاسیسات شهری مانند کارخانه داروسازی و انبار مواد غذایی و بیمارستان ها و تاسیسات سازمان پزشکان بدون مرز و بازار در ساعت های کاری و شلوغ را محکوم کرد.
وی تاکید کرد: مقامات آمریکایی به زودی مجبور خواهند شد پاسخ های بهتری برای اعمال رژیم آل سعود به جای عذرخواهی یا وقت کشی در واکنش به نقش آمریکا و استفاده از سلاح آمریکایی در جنگ یمن بدهند.
وی افزود: کمک به هم پیمان قدیمی (عربستان)، آمریکا را از کشتن بیش از 4 هزار غیر نظامی و ارسال میلیاردها دلار سلاح که برای سال آینده استفاده خواهد شد سلب مسئولیت نمی کند.
یمن از 19 ماه قبل تاکنون مورد تجاوز هوایی، زمینی و دریایی عربستان قرار دارد.

206

کد خبر: 685724

وب گردی

وب گردی