اولاند: فرانسه با اسلام مشکل دارد

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه گفته که 'فرانسه با اسلام مشکل دارد' و مهاجران غیرقانونی زیادی وارد فرانسه می شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی گاردین، اولاند همچنین گفت که «زنان روبنددار» امروز در فرانسه می توانند به یک «ماریان» - نماد مونث جمهوری فرانسه - تبدیل شوند. اولاند همچنین به نیکلا سارکوزی رقیب خود حمله کرد و او را یک «دوگل کوچک» نامید.
این اظهارات جنجالی در یک کتاب 660 صفحه ای با عنوان «یک رئیس جمهوری نباید این حرف را بزند: اسرار پنج سال ریاست» منتشر شده است.
اولاند که میزان پایین تایید مردمی او نامزدی دوباره وی برای دوره دوم ریاست جمهوری را غیرحتمی کرده است، این مطالب را در جریان بیش از 60 مصاحبه با روزنامه نگاران «لوموند»، ژرار داوه و فابریس لوم که در کتابی گردآوری شده، بیان کرده و در این مصاحبه ها به موضوعات مختلفی پرداخته است.
به نوشته گاردین، اظهارات اولاند درباره اسلام را شاید بتوان جنجالی ترین بخش اظهارات او دانست.
در این کتاب به نقل از اولاند آمده است :' حقیقت این است که ( در فرانسه) با اسلام مشکل وجود دارد ... و کسی در این باره شکی ندارد.
وی مدعی شد: مشکل اسلام این نیست که خود این دین خطرناک است، بلکه به این علت است که می خواهد خود را به عنوان دین برتر جمهوری (فرانسه) تحمیل کند. '
وی افزود: 'همچنین اگر مسلمانان اقدامات افراط گرایی را محکوم نکنند و امامان (جماعت مساجد) به شیوه ای ضد جمهوری رفتار کنند، این نیز می تواند مشکل باشد.'
اولاند همچنین مدعی شد: ' زنان محجبه امروز «ماریان» فردا خواهند بود، زیرا اگر ما شرایط مناسب برای شکوفا شدن را در اختیار آنها قرار دهیم، زنان خود را از حجاب رها می کند و یک زن فرانسوی می شوند و آزادی را بر فرمانبرداری ترجیح خواهند داد. '
منتقدان می گویند، این سخن اولاند به این معناست که زنان محجبه در فرانسه فرانسوی نیستند و ترجیح می دهند که مطیع و فرمانبردار باشند.
خبرگزاری رویترز در همین ارتباط گزارش داد که اولاند این اظهارات را در مصاحبه ای با مولفان کتاب یاد شده در دسامبر 2015 یک ماه پس از حمله افراد مسلح در پاریس که 130 کشته به جا گذاشت، بیان کرده بود.
رویترز افزود: این اظهارات می تواند موجب شکاف در حزب اولاند پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شود.
بیش از پنج میلیون مسلمان که بزرگترین جمعیت مسلمانان در اروپا را تشکیل می دهند، در فرانسه زندگی می کنند که این تعداد حدود 10 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهد.

منبع: ایرنا

206

کد خبر: 685734

وب گردی

وب گردی