عرضه پروانه های معدنی در بورس/ از شفاف سازی تا ضمانت نامه برای دریافت تسهیلات

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با تاکید بر اینکه ارزش پروانه های معدنی باید در فضای شفافی ثبت قیمت گذاری شود، گفت: ارائه در بورس می تواند به عنوان یک ضمانت نامه برای معدن‌داران برای دریافت تسهیلات بانکی به حساب آید.

به گزارش ایسکانیوز، سعید باستانی با تاکید بر اینکه ارزش پروانه های معدنی باید ثبت شده و قیمت گذاری شود، گفت: اگر پروانه های معدنی در مکان شفافی همانند بورس ثبت شود طبیعتا قیمت و ارزش واقعی آن بررسی شده و مشخص می شود و قطعا قابلیت ضمانت پیدا می کند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه عرضه پروانه های معدنی در بورس اقدام مفیدی بوده که البته شاید درمان واقعی مشکلات معدنداران نباشد، افزود: بیشترین ارزش یک معدن به شرایط استخراج و میزان فرآوری آن مربوط می شود که البته ارائه در بورس می تواند به عنوان یک ضمانت نامه برای معدنداران برای دریافت تسهیلات بانکی به حساب آید.

باستانی ادامه داد:با خرید و فروش پروانه بهره برداری از معادن در مکانی همچون بورس، اینگونه پروانه ها دارای ارزش اقتصادی شده و در نتیجه مشکل فعالان این بخش برای ارائه تضمین برای دریافت تسهیلات تا حدودی رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید شرایط برای واگذاری پروانه‌های معدنی از طریق بورس نیز امکان‌پذیر شود، یادآور شد: باید با برنامه ریزی منسب و ایجاد راهکارها و فضای مناسب افراد برای ورود به بورس ترغیب شوند.

باستانی با اشاره به ضعف ایجاد چرخه ارزش افزوده مواد معدنی افزود: ایجاد چرخه ارزش افزوده در هر مرحله سبب کاهش مشکلات می شود، حداقلل مزیت ایجاد چرخه ارزش این است که اگر در بازار جهانی مس،آهن و طلا تغییری رخ دهد، از طریق ایجاد ارزش افزوده حاصل از فرآوری مواد معدنی درآمدی مطلوب نصیب کشور شده است.

وی ادامه داد: برخی افراد در برخی معادن خاص سرمایه گذاری سنگینی کرده اند، که در شرایط کنونی بهره برداری از آن به سطح پایینی رسیده و در همین راستا دولت باید معدن جدید دیگری در اختیار این بهره بردار قرار دهد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه زنجیره های پیوسته فرآوری ضعیف عمل می کنند و این سبب آسیب رساندن به معدنداران شده است، تصریح کرد:باید هماهنگی های داخلی و سیاست گذاری های مناسب بین شورای عالی معادن و سایر دستگاه های معدنی برای بهره برداری، فرآوری و صادرات محصولات معدنی صورت گیرد و نباید در هنگام نیاز مصرف کنندگان داخلی به مواد معدنی این مواد به خارج از کشور صادر شود.

602/401

کد خبر: 685874

وب گردی

وب گردی