افشای سخنان کلینتون درباره "محاصره" چین با سامانه‌های دفاع موشکی

براساس اسناد جدیدی که وب‌سایت ویکی‌لیکس منتشر کرده، هیلاری کلینتون زمانی به طور خصوصی گفته بود که آمریکا در صورتی که دولت چین در مهار برنامه هسته‌ای کره‌شمالی کوتاهی کند، اقدام به محاصره چین با سامانه دفاع موشکی خواهد کرد.

به گزرش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اظهارات هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری توسط ویکی‌لیکس در قالب مجموعه‌ای از ایمیل‌های متعلق به رییس ستاد انتخاباتی وی منتشر شده است.

در بخشی از این ایمیل‌ها درباره مساله چین، کلینتون گفته که زمان تصدی‌اش بر وزارت خارجه آمریکا اقدام به مقابله با چین کرده بود.

به گفته کلینتون او به مقامات چینی گفته بود که آمریکا ممکن است برای مقابله با تهدید موشکی کره‌شمالی کشتی‌های بیشتری را در منطقه مستقر کند.

در همین راستا کلینتون تصریح کرده است: اگر کره شمالی موفق به دستیابی به موشک بالستیک شود، نه فقط هم‌پیمانان آمریکا در اقیانوس آرام را تهدید خواهد کرد بلکه آنها می‌توانند هاوایی و سواحل غربی آمریکا را نیز هدف قرار دهند.

کلینتون در یک سخنرانی در سال 2013 گفته بود: ما چین را با سامانه دفاع موشکی محاصره خواهیم کرد. ما تعداد هرچه بیشتری از ناوگان موشکی خود را در منطقه به کار خواهیم گرفت. بنابراین به چین می‌گوییم یا شما آنها را کنترل کنید و یا ما مجبور خواهیم شد از خود در مقابل آنها دفاع کنیم.

همچنین کلینتون در یک سخنرانی دیگر در سال 2013 گفته بود که "منطق چین این است که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم می‌خواست اقیانوس آرام را به دریای آمریکا نامگذاریی کند."

منبع: ایسنا

206

کد خبر: 685887

وب گردی

وب گردی