حکیم: صبر ما را امتحان نکنید

رئیس ائتلاف ملی به شرکت کنندگان در نشست شورای همکاری در ریاض، درباره حد و اندازه صبر مردم عراق هشدار داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سایت السومریه نیوز، "عمار حکیم" روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مردم عراق به مرزهای سرزمین خود اهمیت می دهند و طرف مقابل نیز باید مرزهای خود را دریابد.
حکیم همچنین از اقدام برخی افراد در ویران کرد پل اعتماد و دوستی و منافع مشترک با عراقی‌ها اظهار تعجب کرد، به ویژه کسانی که عراق دست دوستی به سوی آنها دراز کرده و به عنوان یک همپیمان و شریک راهبردی با آنها تعامل، و 70 توافقنامه امضا کرده است.
حکیم با اظهار تأسف از اقدام برخی افراد در "پاسخ خوبی با بدی" گفت: نشست چند دولت در یک کشور همسایه برای بررسی اوضاع عراق بدون حضور هیچ نماینده‌ای از مردم و یا دولت عراق، موضوعی خجالت آور است.
وی با اشاره غیر مستقیم به شرکت کنندگان در نشست اخیر وزرای امورخارجه شورای همکاری در ریاض، خطاب به آنها گفت: چه کسی به شما حق قیمومت بر عراق و مردم این کشور را داده است که جلسه‌ای را برای بررسی اوضاع عراق بدون حضور عراقی‌ها برگزار کنید.
حکیم افزود: این اقدام نقض حاکمیت ملی و کرامت عراقی‌ها است.
وی کشورهای شرکت کننده در نشست ریاض خواست، آزمودن صبر عراقی ها را کنار بگذارند زیرا صبر آنها حد و اندازه‌ای دارد، و لحظه ای فرا خواهد رسید که عراقی ها به برادران خود حجم اشتباهاتشان علیه این سرزمین را متذکر شوند.
حکیم با تأکید بر اینکه عراقی‌ها برتری جویی و خود برتری بینی را نمی پذیرد، گفت: طرفها باید با بررسی واقعیتها، از سیاست تحمیل خواسته‌های خود بر عراق دست بکشند.
حکیم خاطرنشان کرد: عراقی ها به دنبال طایفه گری و از بین بردن پلهای دوستی نیستند.
وی همچنین همه اتهامات طایفه‌ای مطرح شده از سوی برخی افراد علیه نیروهای الحشد الشعبی را رد کرد.
حکیم از افرادی که الحشد الشعبی را به طایفه گری متهم می کنند، خواست از کسانی که نیروهای الحشد الشعبی آنها را از دست داعش رها کرده‌اند، بپرسند.
وی تأکید کرد، مطرح شدن این اتهامات، همزمان با فاجعه‌ای است که در صنعا اتفاق افتاد و خون انسانهای بیگناه به زمین ریخته شد.
حکیم شنبه گذشته نیز اعلام کرده بود که هرکسی گمان می کند عراق ضعیف است در اشتباه می باشد؛ و مردم عراق نمی توانند درقبال اظهارات مسؤولان ترکیه سکوت کنند، زیرا صبر آنان اندازه‌ای دارد.
"عادل الجبیر" وزیر امورخارجه عربستان دیروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترکیه‌ای خود "مولود چاووش اوغلو" در ریاض، ادعا کرد: "الحشد الشعبی در عراق یک باند طایفه‌ای و مورد حمایت ایران است".
این کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری برگزار شد.
الجبیر در ادامۀ ادعاهایش افزود: "نقش داشتن الحشد الشعبی در نبرد موصل، فاجعه‌بار خواهد بود، و عراق باید برای مقابله با تروریسم داعش از ارتش ملی خود استفاده کند و مانع ریختن خون‌ها و طایفه‌گری شود."

منبع: العالم

206/602

کد خبر: 685954

وب گردی

وب گردی