حسینی پور: طرح قیمت تضمینی در انتظار پیوستن گندم/مشکل پرداختی کشاورزان حل می شود

مدیر عامل کارگزاری باهنر گفت: طرح قیمت تضمینی نوعی اقدام ملی است که به نفع دولت و کشاورزان است.

حسینی پور، مدیر عامل کارگزاری باهنر در گفت و گو با ایسکانیوز درباره طرح جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی که در بورس کالا برای محصولات کشاورزی به کار گرفته شده است، گفت: برنامه ای که وزارت جهاد کشاورزی براساس ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی با هماهنگی شرکت‌های تابع خود و نیز بورس کالا در راستای طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به کار گرفته است نوعی اقدام ملی محسوب می شود که به سود دولت و کشاورزان است.
وی با بیان اینکه طرح قیمت تضمینی زمینه حذف عوامل مخرب بخش کشاورزی را فراهم نموده است، گفت: طرح مذکور امکان جمع شدن محصولات کشاورزی در بورس کالا را فراهم کرده که خریداران می توانند از این طریق کالای مورد نظر خود را از بورس کالا دریافت کنند، گفتنی است که این اقدام باعث کاهش تردد مضاعف برای جابجایی محصولات مورد نظر خریداران می شود.
به گفته حسینی پور، تا پیش از اجرای طرح قیمت تضمینی، دولت برای پرداخت مطالبات کشاورزان با مشکلات عدیده ای روبه رو بود و در طرف مقابل کشاورزان نیز به دلیل تاخیر در پرداخت های دولت با زیان مواجه می شدند. اما در طرح قیمت تضمینی، خریداران محصول مورد نظر خود را در بورس با قیمتی که میزان عرضه و تقاضا تعیین می کند خریداری می کنند و در صورت پایین بودن قیمت تعیین شده نسبت به قیمت تضمینی، مابه التفاوت آن از طریق دولت به کشاورزان پرداخت می شود.
مدیر عامل کارگزاری باهنر اذعان کرد: اگر فرض کنیم قیمت تعیین شده برای کالای مورد نظر در بورس دو سوم قیمت اولیه باشد، مقدار اعتباری را که دولت باید به صورت مستقیم به کشاورزان پرداخت کند به یک سوم کاهش پیدا می کند و تاکید می کنم که این اقدام به نفع دولت ونیز کشاورزان خواهد بود زیرا این امر علاوه بر کاهش بار مالی دولت، باعث می شود تا کشاورزان از این طریق قادر به دریافت پول خود زودتر از موعد مقرر شوند.
وی درباره محصولاتی که در بورس کالا از طریق طرح قیمت تضمینی مورد معامله قرار می گیرند، گفت: تا سال گذشته ذرت از طریق طرح قیمت تضمینی در استان های کرمانشاه و خوزستان مورد معامله قرار می گرفت که بخش عمده ای از آن در استان خوزستان بود اما در سال جاری ذرت و جو در کلیه استان ها از طریق طرح مذکور در بورس کالا معامله می شوند.
حسینی پور با بیان اینکه تا سال آینده احتمال ورود گندم در طرح قیمت تضمینی وجود دارد، گفت: گندم جزو اصلی ترین محصولاتی است که می تواند از طریق این طرح مورد معامله قرار گیرد و در صورت ورود گندم به طرح قیمت تضمینی به نظر می رسد ساز و کار طرح قیمت تضمینی با تغییراتی همراه خواهد شد.
وی به همکاری متقابل بورس کالا و وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: براساس قوانین وضع شده تا زمانی که کالای مورد نظر از طریق طرح قیمت تضمینی در بورس کالا عرضه و مورد معامله قرار نگرفته است می تواند در خارج از بورس کالا معامله شود اما به محض ورود کالا در بورس کالا دیگر امکان معامله در مکانی به جز بورس کالا وجود ندارد و تنها از طریق این بازار قابل معامله است.
مدیر عامل کارگزاری باهنر در ادامه بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی به دلیل وجود شفافیت در معاملات بورس کالا تنها به عرضه محصولات ذرت و جو که از طریق طرح قیمت تضمیتی در بورس کالا معامله می شود اکتفا نکرد بلکه اقدام به عرضه مقدار زیادی شکر و برنج به بورس کالا کرد که این امر نفع بسیار زیادی را برای دولت و همچینین وزارت جهاد کشاورزی در بر خواهد داشت.
وی با اشاره به معامله 270 تن گوشت قرمز منجمد در بورس کالا که طی چند روز اخیر انجام شده است، گفت: مرغ منجمد مدت زیادی است که در بورس کالا عرضه و معامله می شود اما گوشت قرمز منجمد شده برای نخستین بار در بورس کالا عرضه شد که استمرار عرضه این محصول موجب تنظیم قیمت و کاهش قیمت در بازار آزاد خواهد شد.
پرداخت مطالبات گندمکاران
حسینی پور با اشاره به اوراق سلف موازی گندم که اخیرا در بورس کالا جهت بدهی دولت به کشاورزان مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: با توجه به محدود بودن توان مالی دولت، وزارت جهاد کشاورزی از طریق اوراق سلف موازی توانست نسبت به جذب منابع مالی زیاد اقدام کند و از این راه تعهدات خود به کشاورزان را عملی نماید، مسلما براساس طرح های به کار گرفته شده همکاری کشاورزان در سال زراعی بعد بهتر خواهد بود.
مدیر عامل کارگزاری باهنر گفت: بسیاری از کشاورزان چنین گمانی را دارند که به محض عرضه محصولاتشان در بورس کالا می بایست تسویه مالی با آنها صورت گیرد در صورتی که چنین تصوری اشتباه است، زیرا در ابتدا باید معامله صورت گیرد و بعد از دو یا سه روز کاری خریدار فرصت دارد تا پول کالای خریداری شده را پرداخت و با کشاورزان تسویه کند.
وی تاثیر طرح قیمت تضمینی بر رشد بخش کشاورزی را اینگونه بیان کرد: بعد از تعادل عرضه و تقاضای محصولات در بورس کالا و نیز مشخص شدن قیمت واقعی محصول مورد نظر، طرح قیمت تضمینی نتایج بسیار مطلوبی از جمله استانداردسازی و کیفی سازی تولید محصولات کشاورزی، افزایش انگیزه تولید و همچنین امکان تنظیم بهتر بازار را فراهم می کند.

602/401

کد خبر: 685985

وب گردی

وب گردی