شرط  روسیه برای ازسرگیری مذاکرات سوریه

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که شرط اصلی برای ازسرگیری مذاکرات درباره سوریه اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت در این باره است.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره نشست امروز شنبه لوزان درخصوص بحران سوریه گفت: چارچوب فعالیت‌ها کاملا واضح است. این چارچوب توقف خشونت در سوریه، مبارزه با تروریست‌ها، تضمین رسیدن کمک‌های بشردوستانه به دست ساکنان سوریه و آغاز روند سیاسی با مشارکت تمامی گروه‌ها بدون پیش شرط است. این اصول بیانگر موضع روسیه نیست بلکه اصولی هستند که در قطعنامه‌های شورای امنیت آمده‌اند.

وی گفت: تا به این لحظه شرکای غربی ما هیچ گامی در راستای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت درباره سوریه برنداشته‌اند. ما امیدواریم که آن‌ها در نهایت به حقیقت پی ببرند که مسئله اصلی در این خصوص جدا کردن تروریست‌ها از مخالفان میانه‌رو است.

لاوروف گفت: صحبت‌ها درباره اینکه توقف جنگ در حلب هدف اصلی است، "تلاشی حیله‌گرانه" برای زیباسازی و آراستن تصاویر و دور کردن النصره و هم‌پیمانانش از حملات است.

وی گفت که روسیه پیشنهاداتی برای اجرای توافق‌نامه‌های مربوط به حل و فصل بحران سوریه و قطعنامه‌های شورای امنیت در نشست لوزان مطرح خواهد کرد اما طرح جدیدی ارائه نمی‌کند.

لاوروف تصریح کرد که مسکو در لوزان موضعی واضح و شفاف اتخاذ خواهد کرد.

قرار است نشست امروز لوزان با حضور وزرای خارجه آمریکا، روسیه، ترکیه، قطر، عربستان و ایران برگزار شود.

208/201

کد خبر: 686149

وب گردی

وب گردی