تولید گندم در بسیاری از مناطق کشور غیراقتصادی است

در شرایطی که مسوولان دولتی در دو ماه گذشته از رکوردشکنی در تولید گندم در کشور صحبت به میان می‌آورند و از برداشت 13 تا 14 میلیون تن گندم خبر می‌دهند، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران می‌گوید تولید این میزان گندم از نظر استراتژیک یک دستاورد محسوب می‌شود اما اصلا اقتصادی نیست و امکان فروش آن در بازارهای جهانی وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز از اتاق تهران، کاوه زرگران با اشاره به اینکه نیاز کشور هم اکنون در حوزه خبازی حدود 8.5 تا 9 میلیون تن و در حوزه صنعت و صنایع غذایی حدود 2.5 تا 3 میلیون تن است، می‌گوید: باتوجه به تولید و رکوردشکنی در سال جاری ما هم‌اکنون با چند تن گندم مازاد رو به رو هستیم که به هیچ عنوان امکان صادرات آن به کشورهای دیگر را نداریم زیرا تولید این گندم اصلا اقتصادی نبوده و با قیمت تمام‌شده بالا تولید شده است. واقعیت این است که در بازارهای جهانی هم اکنون گندمی با این گلوتن که تولید ماست با نصف قیمتی که دولت از کشاورزان خریداری می‌کند هم به فروش نمی‌رسد.

او در ادامه با بیان اینکه تولید گندم در داخل کشور باتوجه به اینکه این کالا استراتژیک است کار مناسبی محسوب می‌شود، می‌گوید: نکته اولی که در تولید گندم باید در نظر گرفت بحران آب در کشور است، ما اکنون شاهد کشت گندم در استان‌ها و مناطقی از کشور هستیم که با بحران شدید آب مواجه است و حتی وزارت جهاد کشاورزی هم این استا‌ن‌ها را به عنوان کانون‌های بحران اعلام کرده است؛ مثلا در استان فارس در سال جاری یک میلیون و 100 هزار تن گندم برداشت کرده‌ایم در شرایطی که این استان با بحران شدید آب روبه‌روست و در واقع ما از منابع تجدیدناپذیر و زیرزمینی کشور این گندم را آبیاری کرده‌ایم که به صلاح کشور نیست. نکته دوم هم به قیمت و غیراقتصادی بودن باز می‌گردد که ما تولید کیفی مناسب نداریم و در بسیاری از نقاط کشور، گندمی تولید می‌کنیم که از نظر قیمت به صرفه نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران در ادامه می‌گوید: بنابراین در کنار اعلام اینکه ما به رکوردشکنی در تولید گندم رسیده‌ایم باید ببینیم که چه محصولی و با چه شرایطی تولید و چه هزینه‌ای برای آن پرداخت کرده‌ایم؛ به اعتقاد من گندمی که ما در استان خوزستان و گلستان تولید می‌کنیم ایده‌آل است و باید آن را حفظ کنیم و در کنارش راندمان تولیدمان را در این استان‌ها افزایش دهیم تا هم گندم کیفی‌تری تولید کنیم و هم قیمت تمام شده‌مان را کاهش پیدا کند. ما هر زمان توانستیم کالایی تولید کنیم و در بازارهای جهانی بفروش برسانیم، می‌توانیم بگوییم تولیدمان منطقی و اقتصادی بوده است.

402/602

کد خبر: 686233

وب گردی

وب گردی