جزئیات طرح سازمان ملل در نشست امروز لوزان درباره سوریه

شبکه خبری المیادین پیش‌نویس طرحی را که فرستاده سازمان ملل به سوریه آن را با خود به نشست امروز لوزان برده، منتشر کرد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از شبکه المیادین، قرار است استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه امروز (شنبه) در نشست وزرای خارجه آمریکا، روسیه، ترکیه، عربستان، ایران و قطر این طرح را مطرح کند.

این طرح شامل موارد زیر است:

- اجرای این طرح باید با توقف فوری و کامل بمباران شرق حلب و خطوط تماس با غیر نظامیان آغاز شود. توقف بمباران حلب به معنای تشدید حملات در مناطق دیگر نیست و هدف همچنان بازگشت فوری به آتش‌بس در سطح ملی است.

- شرق حلب باید از اعضای جبهه النصره تخلیه شده و آن‌ها به هرمکانی که درباره آن توافق صورت بگیرد خواهند رفت. این افراد می‌توانند در امنیت کامل سلاح‌های شخصی‌شان را در اختیار داشته باشند. باید با تعداد افرادی که از شرق حلب خارج خواهند شد از جمله تعداد اعضای خانواده‌ها توافق حاصل شود. این طرح در صورتی اجرایی خواهد شد که دیگر گروه‌های مسلح در شرق حلب آن را بپذیرند.

- نباید به اداره محلی و مستقل کنونی مناطق مختلف حلب آسیب وارد شود بلکه نهادهای موجود باید بدون هیچ مانعی از سوی دولت به کار خود چه در زمینه امنیت و چه در زمینه مسائل قضایی و خدمات رسانی ادامه دهد. باید محاصره شرق حلب پایان یابد تا کمک‌های انسانی فورا به این مناطق برسد. همچنین باید تمامی مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز خدماتی دیگر فعالیت خود را از سربگیرند.

- باید به ضمانت مکتوبی از سوی روسیه یا دولت سوریه درباره توقف تمامی عملیات‌های نظامی و فراهم آوردن گذرگاه‌های امن برای نیروها دست یافت.

به گزارش ایسنا، فرستاده سازمان ملل به سوریه تاکنون طرح‌های متعددی را برای حل بحران در این کشور ارائه کرده اما هر بار به دلیل موانع، کارشکنی‌ها و شروط غیرقابل اجرا این طرح‌ها اجرا نشده و یا به شکل جزئی اجرا شده است.

202/201

کد خبر: 686312

وب گردی

وب گردی