ظریفیان: سیاست های کلی انتخابات روش مناسب اجرای مردم سالاری است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی انتخابات توسط رهبر معظم انقلاب گفت: این سیاست ها حاصل تجربه 37 ساله جمهوری اسلامی ایران در برگزاری انتخابات و همچنین تجارب سایر کشورها در اجرای دموکراسی است.

به گزارش ایسکانیوز، غلامرضا ظریفیان، با اشاره به اینکه هر نظام مردم سالار باید قواعد، چارچوب ها و پروتکل های روشنی برای تحقق مردم سالاری داشته باشد اظهار کرد: نمی شود که به مردم سالاری اعتقاد داشته باشیم اما روش و منطقی مناسبی برای اجرای آن نداشته باشیم. به طور مثال خیلی افراد دنبال تحقق عدالت هستند اما با روش غلطی که انتخاب می کنند، نتیجه ای برخلاف هدف خود می گیرند. سیاست های کلی انتخابات در واقع روش های مناسب اجرای مردم سالاری است.

وی درباره یکی از بندهای این سیاست ها در خصوص شفاف سازی منابع و هزینه های انتخاباتی تصریح کرد: یکی از عوامل تحقق مردم سالاری، شفافیت مالی در زمینه انتخابات است. در دنیای جدید شاهدیم که باندهای سیاسی و جناحی با منابع ملی پیوند می خورند یا در دولت های رانتی عرصه های غیر شفاف مالی مطرح می شود در حالی که یکی از عوامل مقوم مردم سالاری شفافیت مالی است. گاهی جریان هایی با منابع عمومی پیوند می خورند و از این منابع به سود جریان خود بهره می برند که وزیر کشور هم درباره ورود پول های کثیف در عرصه انتخابات هشدارهای صریحی داده است. وقتی وزیر کشور این هشدار را می دهد یعنی جامعه ما با این آفت روبرو است.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها همچنین خاطر نشان کرد: این بند از سیاست های کلی انتخابات نقش بسیار مهمی در پاسداشت مردم سالاری دارد البته امیدواریم این فقط در سیاست های کلی نماند و شاهد شجاعت در اجرای آن باشیم تا از ورود پول های کثیف به انتخابات جلوگیری کند و منابع مالی که در انتخابات هزینه می شود روشن و شفاف شود.

ظریفیان در گفت‌و گو با ایسنا با اشاره به یکی دیگر از بندهای سیاست های کلی انتخابات درباره ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به انتخابات تصریح کرد: امام خمینی همواره تاکید داشتند که نیروهای مسلح وارد مسائل سیاسی نشوند. در واقع نیروهای مسلح حافظ تمامیت ارضی و منافع کلان کشور هستند. وقتی نیروهای مسلح وارد انتخابات شوند موقعیت ملی آنها آسیب می بیند در حالی که این موقعیت ملی همواره باید حفظ شود و جامعه به نیروهای مسلح اعتماد حداکثری داشته باشد.

وی با بیان اینکه ورود نیروهای مسلح به انتخابات قبل از اینکه به انتخابات آسیب بزند به جایگاه نیروهای مسلح آسیب وارد می کند خاطر نشان کرد: نیروهای مسلح به دلیل امکاناتی که دارند می توانند در جریان انتخابات تاثیراتی داشته باشند که این تاثیرات انحرافی در جریان مردم سالاری محسوب می شود. جمهوری اسلامی دو وجه کاملا اساسی دارد یک وجه محتوای آن است که این محتوا اسلامی است و وجه دیگر آن ظرف نظام است که آن ظرف هم مردم سالاری است. اگر ظرف مردم سالاری آسیب ببیند، محتوای اسلامی نظام هم دچار آسیب می شود.

ظریفیان یادآور شد: در جریان مردم سالاری بر نقش و حضور مردم و احزاب سیاسی در عرصه انتخابات تاکید شده است و به همان میزان نیروهای مسلح از نقش آفرینی در انتخابات منع شده اند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان درباره این بند از سیاست های کلی انتخابات که در مورد دلایل رد صلاحیت داوطلبان باید پاسخگوی مکتوب انجام شود خاطر نشان کرد: انتخابات همانطور که رهبری به آن اشاره کرده اند حق الناس است و بنابراین همانند شفافیت مالی، شفافیت در بررسی صلاحیت ها باید اتفاق افتد تا این شائبه که در بررسی صلاحیت ها قانون ملاک نبوده و سلیقه جناحی مبنا است از بین برود.

202/201

کد خبر: 686322

وب گردی

وب گردی