ترجمه کتاب «کتابخانه‌های تخصصی به‌عنوان مراکز مدیریت دانش» در دانشگاه آزاد اسلامی

کتاب «کتابخانه‌های تخصصی به‌عنوان مراکز مدیریت دانش» از سوی عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان ترجمه شد.

به گزارش ایسکانیوز ،کتاب " کتابخانه‌های تخصصی به‌عنوان مراکز مدیریت دانش " صدیقه محمد اسماعیل عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و بهروز بیات عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و همکاری علیرضا عطاردی، و خانم­ها ربابه منصور کیایی، مهناز جعفری و هدی عابدی به رشته تحریر درامده است.

کتاب «کتابخانه‌های تخصصی مراکز مدیریت دانش» بر نقش کتابخانه‌های تخصصی به‌عنوان مراکز مدیریت دانش در سازمان مادر تمرکز دارد، و ترسیم‌کننده خصوصیاتی است که در آن کتابخانه تخصصی به‌عنوان هسته مرکزی که دانش موردنیاز سازمان را برای ارتقای جایگاه سازمانی، تأمین و سازمان‌دهی می‌کند، توصیف می‌گردد.

فصل دوم، به مبحث مدیریت دانش پرداخته و پس از ارائه مقدمه‌ای کوتاه، مناسب، مفهوم مدیریت دانش را تشریح و در ادامه در خصوص مقایسه دانش، اطلاعات و داده، مشخصات و مؤلفه‌های مدیریت دانش، مدیریت دانش شخصی، فواید مدیریت دانش و قدم‌های اجرایی کردن پروژه‌های مدیریت دانش، به ارائه نقطه‌نظرات مستند نویسنده پرداخته و نهایتاً نتایج بحث اعلام گردیده است.

فصل سوم، اجزا و مؤلفه‌های نظام مدیریت دانش در کتابخانه تخصصی را مدنظر قرار داده است، و به مباحثی چون: اهمیت مدیریت دانش، اصول و ریشه‌های مدیریت دانش، انواع پروژه‌های مدیریت دانش، اجزا و مؤلفه‌های نظام مدیریت دانش، تسهیم دانش درونی و اصولاً به این‌که چرا کتابخانه‌های تخصصی بهترین مکان برای مراکز مدیریت دانش هستند؟ پرداخته است.

فصل چهارم، چگونگی تحقق مرکز مدیریت دانش در کتابخانه‌های تخصصی را موردبحث قرار داده، به چالش-های فراروی کتابداران تخصصی و نیز صلاحیت‌های لازم برای کتابداران تخصصی جهت حضور در پروژه‌های مدیریت دانش پرداخته است. افزون بر این، مباحثی چون: اخذ پشتیبانی از سازمان مادر، مدیریت تحول، تغییر گرایش‌ها در سطح سازمان، راهبرد مدیریت دانش، تیم مدیریت دانش، مراحل پیگیری و تحقق مرکز مدیریت دانش در کتابخانه تخصصی، مراحل اجرای آزمایشی، امنیت نظام ایجادشده، عوامل موفقیت مرکز مدیریت دانش و درنهایت، آموزش و تمرین استفاده‌کنندگان مطرح و به جمع‌بندی رسیده است.

فصل پنجم، به‌عنوان آخرین فصل، به آزمون دروس فراگرفته شده، ارزشیابی و چگونگی دست‌یابی به پیشرفت، ارتقا و بازاریابی مدیریت دانش، اموری که بایستی لحاظ شوند و اموری که باید از آن‌ها پرهیز شود، پرداخته، و دست‌آخر به پژوهش‌های موردی در این خصوص اشاره‌شده است.

بر اساس این گزارش رویکرد مناسب، نثر روان این کتاب، مطالعه آن را آسان و دلپذیر نموده است. فصل‌ها مکمل یکدیگر بوده و از انسجام مطلوبی برخوردار هستند استواری متن نشان می‌دهد که نویسنده نه‌تنها تجربه‌ای مستمر و طولانی در حوزه کتابخانه‌های تخصصی دارد، بلکه سال‌ها سابقه عملی در مبحث پروژه‌های مدیریت دانش را یدک می‌کشد،

خوانندگان بالقوه این کتاب: کارکنان و کتابداران کتابخانه‌های تخصصی، کارکنان شرکت‌هایی که مشغول انجام پروژه‌های مدیریت دانش هستند، مؤسسات و سازمان‌هایی که قصد راه‌اندازی و تأسیس کتابخانه تخصصی رادارند و دانشجویان و اعضای هیأت علمی مدارس و گروه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی و علم اطلاعات و دانش شناسی است.

بیات که در کارنامه علمی خود نگارش 6 مقاله نمایه شده‌ای اس ای، همکاری در اجرای 2 طرح پژوهشی، ترجمه و تألیف 4 کتاب، مترجم چندین مقاله علمی، چاپ 5 مقاله در مجلات علمی پژوهشی و علمی تخصصی معتبر فارسی، فارغ التحصیل ممتاز دوره کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات تهران را دارد.

101/107

کد خبر: 686355

وب گردی

وب گردی