دوترته: در دیدار با رهبران چین حکم دادگاه حکمیت لاهه را مطرح می‌کنم

رئیس‌جمهور فیلیپین امروز (یکشنبه) ضمن اعلام اینکه مساله حکم مناقشه آمیز دادگاه حکمیت لاهه در خصوص دریای چین جنوبی را با رهبران چین در میان می‌گذارد، متعهد شد تا هیچ یک از اختیارات کشورش را تسلیم نکند واز رای اخیر دادگاه لاهه منحرف نشود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین پیش از سفر به برونئی و چین گفت: سفر من به پکن بیانگر نقطه عطفی در روابط دو جانبه است. می‌دانم که اقدامات من برای تجدید روابط حسنه با چین باعث نگرانی‌هایی در بین مردم شده اما به تمامی فیلیپینی‌ها اطمینان می‌دهم که این تصمیم من بر روی حق حاکمیت دریایی کشورمان تاثیر نخواهد گذاشت.

وی افزود: حکم دادگاه حکمیت لاهه و پارامترهای آن با رهبران چین به بحث گذاشته می‌شود. من هرگز در خصوص ادعاهای قلمرویی کشورم معامله نخواهم کرد اما هیچ تحمیلی هم در کار نیست.

اقدامات بی‌سابقه دوترته برای مشارکت جدی با چین آن هم چند ماه پس از صدور حکم دادگاه لاهه به نفع مانیل، حاکی از تغییر سیاست خارجی فیلیپین است.

دوترته روز سه شنبه به همراه دست کم 200 تن از سران تجاری این کشور به چین سفر می‌کند تا راه را برای یک ائتلاف تجاری جدید هموار سازد.

از جمله موضوعاتی که ممکن است در این نشست به بحث گذاشته شود می‌توان به گردشگری ، سرمایه‌گذاری در تاسیسات زیربنایی مهم و صادرات کشاورزی اشاره کرد.

206/201

کد خبر: 686599

وب گردی

وب گردی