بهمن کشاورز: خلاء قانونی در  برخورد با  ضرب و شتم دانش آموزان نداریم

یک حقوقدان و وکیل دادگستری با اشاره به وقایع اخیر در مورد ضرب و شتم دانش آموزان در برخی از استان های کشور اعلام کرد که هیچ گونه خلاء قانونی در مورد برخورد با افراد خاطی وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، چندی است که خبری در مورد ضرب و شتم دانش آموزان در استان های گلستان، سیستان و بلوچستان و همچنین استان کرمان تیتر داغ رسانه های خبری شده است و برخی از نمایندگان مجلس هم این واقعه را محکوم کرده اند و گفته اند که با فرد یا افراد خاطی برخورد می شود.

22مهرماه امسال محمدرضا سنچولی، سرپرست آموزش و پرورش شهرستان کلاله از توابع استان گلستان گفته بود که موضوع ضرب و شتم تعدادی از دانش‌آموزان در این منطقه از راه های مختلف و از سوی حراست آموزش و پرورش تحت بررسی است.

آقای سنچولی با تایید ضرب و شتم این دانش آموزان گفته بود: "براساس اطلاعات اولیه، پنج دانش‌آموز با تاخیر وارد مدرسه می شوند و در واکنش به این موضوع یکی از معلمان مدرسه آنان را مورد ضرب و شتم قرار می دهد."

به گفته آقای سنچولی، پس از این حادثه، پدر دو نفر از دانش‌آموزان، فرزندان خود را نزد دکتر برده و تحت معاینات اولیه قرار می دهند و گزارش ماجرا را به صورت کتبی در اختیار حراست مدیریت آموزش و پرورش کلاله قرار داده‌اند."

مورد مشابه دیگری هم در یکی از مدارس شهرستان رودآب واقع در استان کرمان رخ داده بود. 18 مهرماه امسال خبری منتشر شد که نشان می داد برخی از دانش آموزان به دلیل ناتوانی والدین در پرداخت شهریه مورد ضرب و شتم واقع شده اند که البته این واقعه از سوی مدیر و آموزگاران مدرسه تکذیب شد.

این در حالی است که بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، "دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند."

البته تکذیب این رخداد به اداره کل آموزش و پرورش هم رسید و اسماعیل پهلوانی‌پور، رئیس آموزش و پرورش شهرستان «رودبار جنوب» وقوع چنین اتفاقی را رد کرده و گفته بود این موضوع «اصلاً با عقل و منطق همخوانی ندارد و کذب محض است.»

وب‌سایت «تابناک» هم در واکنش به این تکذیبه، از وجود فیلمی خبر داده بود که «دانش‌آموزان تنبیه شده این مدرسه، با تأیید خبر شلاق خوردنشان به دلیل عدم استطاعت مالی، ماجرا را کامل شرح می‌دهند.»

اما محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، هم در این مورد به خبرنگار خانه ملت گفته بود که به زودی برای بررسی گزارش‌های منتشر شده در مورد این ضرب و شتم ها نمایندگانی به استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و گلستان اعزام می‌شوند و در صورت احراز تخلف، معلمان برای محاکمه به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. این در حالی است که زاهدی تاکید کرده بود که ماموریت بررسی این وقایع بر عهده «کمیته آموزش و پرورش مجلس» است.

اما بهمن کشاورز، وکیل و حقوقدان، در مورد موضوع ضرب و شتم دانش آموزان به خبرنگار ایسکانیوز گفت: «ضرب و شتم دانش آموزان در حد معین و حتی تعارض های روانی آنها در حد توهین و تحقیر ممنوع است.»

او گفت : در صورتی که ضرب و شتم به معنای اخص واقع شود، مشمول قوانین کیفری است و مستوجب قصاص و حبس تعزیری است و در سایر موارد به استناد قانون حمایت از کودکان و نوجوانان قابل تعقیب و مجازات است.

بهمن کشاورز همچنین در مورد تنبیه متعارف توضیح داد که تنبیه و مجازات متعارف باید بر اساس قواعد و ضوابط باشد و دیدگاه های انسانی در اجرای آن رعایت شود. به عنوان مثال سرزنش دانش آموزان و اطلاع تخلف دانش آموز به والدینش می تواند از موراد تاثیرگذاری باشد که کمتر مورد توجه مسولان آموزشی قرار می گیرد.

این حقوقدان تاکید کرد: «بنابراین در مورد ضرب و شتم دانش آموزان با خلاء قانونی مواجه نیستیم.»

بر این اساس بنابر بند«ت» ماده 158 قانون مجازات اسلامی، اقدامات والدین و اولیای قانونی و سرپرستان صغار و مجانین که به منظور تأدیب یا حفاظت آنها انجام می شود، مشروط بر اینکه اقدامات مذکور در حد متعارف و حدود شرعی تأدیب و محافظت باشد.

ماده 158 قانون مجازات اسلامی می گوید: « ارتکاب رفتاری که طبق قانون جرم محسوب می شود، در موارد زیر قابل مجازات نیست:

الف- در صورتی که ارتکاب رفتار به حکم یا اجازه قانون باشد.

ب- در صورتی که ارتکاب رفتار برای اجرای قانون اهم لازم باشد.

پ- در صورتی که ارتکاب رفتار به امر قانونی مقام ذی صلاح باشد و امر مذکور خلاف شرع نباشد.

ت- اقدامات والدین و اولیای قانونی و سرپرستان صغار و مجانین که به منظور تأدیب یا حفاظت آنها انجام می شود، مشروط بر اینکه اقدامات مذکور در حد متعارف و حدود شرعی تأدیب و محافظت باشد.

ث- عملیات ورزشی و حوادث ناشی از آن، مشروط بر اینکه سبب حوادث، نقض مقررات مربوط به آن ورزش نباشد و این مقررات هم مغایر موازین شرعی نباشد.

ج- هر نوع عمل جراحی یا طبی مشروع که با رضایت شخص یا اولیاء یا سرپرستان یا نمایندگان قانونی وی و رعایت موازین فنی و علمی و نظامات دولتی انجام می شود. در موارد فوری أخذ رضایت ضروری نیست.»ثابت شده است که روش سرزنش در صورتی که به دقت و حوصله اعمال شود در تربیت افراد اثرساز است، در صورتی که تنبیه و تعرض های بدنی و روحی اثر سوء خواهند داشت. کشاورز در این مورد توضیح داد که روش آخر که موضوع مورد بحث است در کوتاه مدت افرادی را تربیت می کند که قاتلان زنجیره ای و خلافکاران آینده خواهند بود.

این اولین باری نیست خبری در مورد ضرب و شتم دانش آموزان رسانه ای می شود. پیش از این هم تعرض جنسی به یک دانش آموز دختر از سوی معلم خبر داغ رسانه ها شده بود.

105/110

کد خبر: 686655

وب گردی

وب گردی