افزایش میزان تسهیلات قرض‌الحسنه در مردادماه امسال

بانک مرکزی با انتشار گزیده آمار اقتصادی مربوط به مرداد ماه اعلام کرد: بدهی بخش دولتی به بانک‌ها در مرداد ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته با ۲۰,۸ درصد رشد به ۳۵۰.۲ هزار میلیارد ریال رسید.

به گزارش ایسکانیوز، بانک مرکزی گزیده آمارهای اقتصادی شامل خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی اعم از بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، بانک‌های تجاری، بانک‌های تخصصی و بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی و نیز شامل ارقام عمده پولی و اعتباری و تسهیلات اعتباری بانک‌ها و موسسات اعتباری به تفکیک عقود اسلامی را اعلام کرد.

نقدینگی

براین اساس در بخش خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی، میزان نقدینگی در مردادماه ۱۳۹۵ نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ با ۸.۱ درصد رشد به ۱۰۹۹۲,۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت. در این مدت میزان پول با ۷.۹ درصد افزایش به ۱۴۷۴.۹ هزار میلیارد ریال رسید. همچنین میزان شبه پول با ۸.۱ درصد رشد به در مدت مشابه به ۹۵۱۷.۱ هزار میلیارد افزایش یافته است.

دارایی‌ها

بر اساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، دارایی های بانک ها و موسسات غیر بانکی در مرداد ماه سال جاری ۲۳۰۴,۶ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مرداد ماه سال قبل، ۰.۱ درصد کاهش یافته اما نسبت به اسفند ماه سال گذشته تغییری نداشته است.

میزان دارایی های خارجی سیستم بانکی در مردادماه ۱۳۹۵ با کاهش ۱.۹ درصدی نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ به ۵۷۱۱.۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.

بر پایه این گزارش، بررسی دارایی‌های خارجی بانک های تخصصی نشان می دهد که مانده دارایی ها در پایان مردادماه سال ۹۵ به میزان ۵۱۷,۹ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مردادماه سال ۹۴ به میزان ۱۸.۴ درصد و نسبت به اسفند سال ۹۴ به میزان ۱.۴ درصد رشد یافته است.

دارایی‌های خارجی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی در مردادماه امسال ۱۴۶۴,۲ هزار میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به مردادماه سال گذشته ۶.۱ درصد کاهش یافته ولی نسبت به اسفندماه سال گذشته ۹ دهم درصد رشد یافته است.

جمع کل دارایی های بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی در مرداد ماه رقمی معادل ۲۰۹۴۷,۸ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مرداد ماه سال ۹۴ با رشد ۲۰.۳ درصدی همراه شد و در نهایت نسبت به اسفند ماه سال گذشته نیز ۲.۷ درصد مثبت بوده است.

میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری با افت ۶,۳ نسبت به اسفند ماه سال گذشته، در مرداد ماه سال جاری به ۳۲۲.۵ هزار میلیارد ریال رسیده است که این میزان در قیاس با مرداد ماه سال گذشته۳.۹ درصد مثبت بوده است.

جمع کل دارایی‌های بانک های تجاری در مرداد ماه ۳۳۰۹,۱ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به ماه مشابه ۱۷.۵ درصد رشد اما در قیاس با اسفند ماه ۴.۰ درصد منفی بوده است.

بدهی‌ها

همچنین میزان بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در مردادماه سال جاری با ۱۵.۲ درصد رشد به ۲۰۰۲.۵ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

بدهی بخش غیردولتی به سیستم بانکی نیز با ۸.۳ درصد افزایش نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ در مردادماه سال جاری به ۷۹۷۶.۲ هزار میلیارد ریال رسید.

در این بخش آمده است که در مردادماه سال جاری میزان بدهی بخش غیردولتی به بانک ها و موسسات اعتباری (بدون سود آتی) با ۷.۷ درصد رشد، ۷۱۷۰,۰ هزار میلیارد شده است.

همچنین بدهی بخش غیردولتی به بانک ها و موسسات اعتباری(درصد از کل) بدون تغییر ۱۰۰.۰ هزار میلیارد رسیده است.

بدهی بخش دولتی به بانک های تخصصی در مردادماه امسال به میزان ۴۴۲,۷ هزار میلیارد ریال بوده که این میزان در مقایسه با مردادماه سال ۹۴ به میزان ۲۵.۲ درصد و نسبت به اسفندماه سال گذشته ۱۴.۸ درصد رشد نشان می دهد.

بدهی بخش دولتی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی نیز در مرداد ماه ۱۳۷۳,۱ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲۵.۵ درصد مثبت و نسبت به اسفند ماه سال گذشته نیز ۱۲.۷ رشد کرده است.

بدهی بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی در مردادماه امسال ۵۷۶,۴ هزار میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به مردادماه سال گذشته ۵.۶ درصد رشد و نسبت به اسفندماه سال ۹۴ به میزان ۶ دهم درصد افزایش یافت.

در بخش بدهی ها، سپرده بخش غیر دولتی ۷۶۷۹,۱ هزار میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به مردادماه سال گذشته ۳۰.۸ درصد و نسبت به اسفندماه همان سال ۸.۵ درصد افزایش یافته است.

بدهی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی در مردادماه سال ۹۵ به میزان ۱۶۲,۵ هزار میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به مردادماه سال گذشته ۲۱.۵ درصد و نسبت به اسفندماه سال گذشته ۳۰.۳ درصد افزایش یافت.

در بخش بدهی نیز، بدهی‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی نیز در مرداد ماه سال جاری، ۱۰۶۶۸,۶ هزار میلیارد ریال بوده است که این میزان در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته ۳۰.۱ درصد و نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۸.۹ درصد مثبت بوده است.

با توجه به آمار منتشر شده، بدهی به بانک مرکزی بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی رقمی معادل ۹۱۸,۴ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۲.۲ رشد و نسبت به اسفند ماه سال گذشته نیز ۹.۸ درصد مثبت بوده است.

جمع کل بدهی های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی نیز در مرداد ماه ۲۰۹۴۷,۲ هزار میلیارد ریال اعلام شده که نسبت به مرداد ماه سال گذشته ۲۰.۳ درصد و نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۲.۷ درصد مثبت بوده است.

بدهی بخش دولتی نیز در مرداد ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته با ۲۰,۸ درصد رشد به ۳۵۰.۲ هزار میلیارد ریال رسیده این میزان نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۳.۹ درصد مثبت بوده است.

جمع کل بدهی‌های بانک‌های تجاری نیز با افت ۴,۰ درصدی به ۳۳۰۹.۱ هزار میلیارد ریال رسیده است این در حالی است که رقم عنوان شده در مقایسه با مرداد ماه سال گشذته با ۱۷.۵ درصد رشد همراه شده است.

بدهی بخش غیردولتی بانک های تجاری نیز در این ماه ۱۸۸۸,۱ هزار میلیارد ریال که نسبت به مرداد و اسفند ماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۲۸.۶ و ۹.۴ همراه بوده است.

بدهی به بانک مرکزی بانک های تجاری نیز در مرداد ماه سال جاری نسبت به اسفند ماه سال گذشته با ۲۹,۳درصد به ۱۷۹.۵ هزار میلیارد ریال رسیده است این میزان در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته ۲۸.۸ درصد افزایش یافته است.

سپرده‌ها

بانک مرکزی آمار داده است که رقم تسهیلات و سپرده های بخش دولتی در مردادماه ۱۳۹۵ نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ با ۹.۸ درصد کاهش به ۵۷۳,۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

سپرده های بخش غیردولتی در بانک ها نیز در مردادماه سال جاری نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ با رشد ۸.۹ درصدی از رقم ۱۰۶۶۸,۶ هزار میلیارد ریال فراتر رفته است.

همچنین سپرده بانک های تخصصی نزد بانک مرکزی در مردادماه امسال ۸۱,۸ هزار میلیارد ریال بوده که این میزان در مقایسه با مردادماه سال ۹۴ به میزان ۷.۸ درصد منفی بوده ولی نسبت به اسفندماه سال گذشته ۵.۵ درصد رشد نشان می دهد.

سود و درآمدهای سال های آتی نیز با ۱۴,۰ درصد افزایش در مدت مشابه به ۸۰۶.۲ هزار میلیارد ریال رسید.

سپرده بخش غیردولتی بانک های تخصصی در مردادماه امسال به میزان ۱۱۰۱,۴ هزار میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به مردادماه سال ۹۴ به میزان ۲۷.۱ درصد و نسبت به اسفندماه همان سال ۱۰.۲ درصد رشد یافته است.

سپرده بانک های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی در مردادماه سال جاری نزد بانک مرکزی ۸۹۳,۴ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مردادماه سال قبل ۲۵.۵ درصد و نسبت به اسفندماه ۹۴ نیز به میزان ۱۱.۱ درصد افزایش نشان می دهد.

سپرده نزد بانک مرکزی بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی در مرداد ماه امسال ۱۱۷۵,۰ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مرداد ماه سال گذشته با ۲۱.۸ درصد رشد همراه شده اما این میزان در قیاس با اسفند ماه سال ۹۴، ۹.۱ درصد مثبت بوده است.

سپرده نزد بانک مرکزی بانک های تجاری نیز در مرداد ماه ۱۹۹,۸ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مرداد ماه سال گذشته ۲۱.۶ درصد رشد و نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۲.۷ درصد مثبت شده است.

تسهیلات قرض‌الحسنه

میزان تسهیلات اعطایی بانک ها و موسسات اعتباری به تفکیک عقود اسلامی، در مردادماه سال ۱۳۹۵ در بخش قرض الحسنه با ۲.۷ درصد افزایش نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ به ۳۵۷.۸ هزار میلیارد ریال رسیده است.

میزان تسهیلات اعطایی بانک های تجاری به تفکیک عقود اسلامی، در مردادماه سال ۱۳۹۵ در بخش قرض الحسنه با ۳.۷درصد افزایش نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ به ۸۵.۷ هزار میلیارد ریال رسیده است.

میزان تسهیلات اعطایی بانک های تخصصی به تفکیک عقود اسلامی، در مردادماه سال ۱۳۹۵ در بخش قرض الحسنه با ۱.۶ درصد افزایش نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ به ۳۸.۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

میزان تسهیلات اعطایی بانک های غیر دولتی و موسسات اعتباری به تفکیک عقود اسلامی، در مردادماه سال ۱۳۹۵ در بخش قرض الحسنه با ۲.۵ درصد افزایش نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ به ۲۴۹.۸ هزار میلیارد ریال رسیده است.

تسهیلات جعاله

میزان تسهیلات اعطایی بانک ها و موسسات اعتباری به تفکیک عقود اسلامی، در مردادماه سال ۱۳۹۵ در بخش جعاله با ۱.۱ درصد افزایش نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ به ۳۰۹.۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.

میزان تسهیلات اعطایی بانک های تجاری به تفکیک عقود اسلامی، در مردادماه سال ۱۳۹۵ در بخش جعاله با ۰.۱درصد کاهش نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ به ۱۱۲.۸ هزار میلیارد ریال رسیده است.

میزان تسهیلات اعطایی بانک های تخصصی به تفکیک عقود اسلامی، در مردادماه سال ۱۳۹۵ در جعاله با ۱.۸ درصد افزایش نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ به ۷۸.۷ هزار میلیارد ریال رسیده است.

میزان تسهیلات اعطایی بانک های غیر دولتی و موسسات اعتباری به تفکیک عقود اسلامی، در مردادماه سال ۱۳۹۵ در بخش جعاله با ۱.۹ درصد افزایش نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ به ۱۱۷.۹ هزار میلیارد ریال رسیده است.

تسهیلات فروش اقساطی

میزان تسهیلات اعطایی بانک ها و موسسات اعتباری به تفکیک عقود اسلامی، در مردادماه سال ۱۳۹۵ در بخش فروش اقساطی با ۱۲.۵ درصد افزایش نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ به ۲۰۲۵.۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.

میزان تسهیلات اعطایی بانک های تجاری به تفکیک عقود اسلامی، در مردادماه سال ۱۳۹۵ در بخش فروش اقساطی با ۱.۷ درصد افزایش نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ به ۲۶۱.۱هزار میلیارد ریال رسیده است.

میزان تسهیلات اعطایی بانک های تخصصی به تفکیک عقود اسلامی، در مردادماه سال ۱۳۹۵ در بخش فروش اقساطی با ۱.۹ درصد افزایش نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ به ۱۱۴۷.۹ هزار میلیارد ریال رسیده است.

میزان تسهیلات اعطایی بانک های غیر دولتی و موسسات اعتباری به تفکیک عقود اسلامی، در مردادماه سال ۱۳۹۵ در بخش فروش اقساطی با ۴۸.۱ درصد افزایش نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ به ۶۱۵.۹هزار میلیارد ریال رسیده است.

میزان تسهیلات اعطایی بانک ها و موسسات اعتباری به تفکیک عقود اسلامی، در مردادماه سال ۱۳۹۵ در بخش عقد مرابحه با ۱۲.۳ درصد افزایش نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ به ۳۰۲.۷ هزار میلیارد ریال رسیده است.

میزان تسهیلات اعطایی بانک های تجاری به تفکیک عقود اسلامی، در مردادماه سال ۱۳۹۵ در بخش فروش اقساطی با ۱۶.۵ درصد افزایش نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ به ۶۸.۶ هزار میلیارد ریال رسیده است.

میزان تسهیلات اعطایی بانک های تخصصی به تفکیک عقود اسلامی، در مردادماه سال ۱۳۹۵ در بخش فروش اقساطی با ۵۱.۱ درصد افزایش نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ به ۲۸.۷ هزار میلیارد ریال رسیده است.

میزان تسهیلات اعطایی بانک های غیر دولتی و موسسات اعتباری به تفکیک عقود اسلامی، در مردادماه سال ۱۳۹۵ در بخش فروش اقساطی با ۷.۲ درصد افزایش نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ به ۲۰۵.۴هزار میلیارد ریال رسیده است.

منبع:خبرانلاین

603/403

کد خبر: 686706

وب گردی

وب گردی