تهران- ایسکانیوز: افخمی گفت: معادل 1800 میلیارد تومان برای 18 طرح توسط این بانک سرمایه گذاری شده که تاکنون برای 2200 نفر در طرح های بزرگ و کوچک ایجاد شغل کرده است.

علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن امروز در نشست خبری این بانک در وزارت اقتصاد  اعلام کرد: : در 5 ماهه ابتدایی سال جاری  1800 میلیارد تومان برای 18 طرح با مبلغ ارزآوری 550 میلیون دلار با اشتغالزایی مستقیم بیش از 2200 نفر در طرح‌های کوچک و بزرگ اجرایی شد.اختصاص یافته است و همچنین 55 طرح عمرانی در دست اجرا داریم که شامل طرح‌های پتروشیمی، فولادی و سایر بخش‌ها می‌شود.

وی افزود: همچنین به تازگی خط 6 و 7 متروی تهران از سوی این بانک تأمین اعتبار شده و بانک عامل اجرای آن هستیم.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه بسیاری از طرح‌های زیرساختی بر عهده این بانک است، تصریح کرد: حساب ما نزد بانک مرکزی مثبت بوده و حساب برداشت و یا وضعیت قرمز نداریم.

سهم 17 درصدی در پرداخت تسهیلات

به گفته افخمی، نسبت سهم این بانک برای پرداخت تسهیلات در بخشی از صنعت و معدن پررنگ است و 17 درصد سهم بازار را داشته و رتبه یک را در میان بانک‌ها در این بخش داریم. همچنین سال گذشته رقم نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات تک رقمی بوده و اکنون 8.6 درصد است و جایگاه خوبی دارد.

وی با اشاره به اینکه در 5 ماه اول سال 850 میلیون دلار گشایش اعتبار داشتیم، عنوان کرد: این در حالی بوده که تحریم‌ها و مشکلات فراوانی وجود داشته است و البته بخشی از ‌آن از سوی صندوق توسعه ملی و فاینانس چین تأمین شده است.

افخمی افزود: اکنون 3.9 میلیارد دلار قرارداد جاری با صندوق توسعه ملی منعقد شده است و همچنین رشد سپرده در 5 ماه گذشته 20 درصد بوده و وصولی‌های بانک 31 درصد اضافه شده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه در چند پروژه بزرگ عضو سندیکای آن هستیم، عنوان کرد: همچنین در زمینه تأمین مالی بیمارستان مغز و اعصاب پروفسور سمیعی فعالیت داریم که بخش تجهیزات آن 87 میلیون یورو بوده و نیز تسهیلات ریالی آن 183 میلیارد تومان می‌شود و امیدواریم بتوانیم در مهر ماه خبر قطعی شدن نهایی منابع مالی را بدهیم.

وی یکی از برنامه‌های این بانک را توجه به صنایع کوچک و متوسط دانست و یادآور شد: این موضوع از آبان ماه سال جاری انجام شده و هزار واحد کوچک در 5 ماه نخست سال با اعتباری بالغ بر 1100 میلیارد تومان تأمین مالی و سرمایه در گردش شده است.

وی در باره رویکرد بانک گفت: این رویکرد توسعه‌ای بوده و اکنون 289 میلیون یورو برای پتروشیمی، 55 میلیون یورو فولاد مهران و 32 میلیون یورو برای سیمان اختصاص یافته است.

راهکار برای پرداخت بدهی مورد خودسوزی

افخمی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد خودسوزی یک صنعتگر به دلیل بدهی‌های خود به این بانک اظهار داشت: هنوز در زمینه استمهال یا بخشش بدهی‌های این فرد تصمیمی‌ گرفته نشده است و بخشی از مشکلات این صنعتگر مربوط به دیگر موضوعات است.

وی گفت: ممکن است که مسایل اقتصادی باعث فشار بر این فرد شده باشد اما هنوز در مورد استمهال و بخشودگی وی گرفته نشده است و با خانواده وی صحبت هایی شده تا راهکاری برای حل مشکلات بیابیم.

افخمی تأکید کرد: باید رشته کار در بحث بدهکاری‌ها شناسایی شود.

معوقات 2 هزار میلیارد تومانی

به گفته افخمی از سال 86 سرمایه بانک 2070 میلیارد تومان بوده که تقاضای افزایش آن را به 15 هزار میلیارد تومان داریم و همچنین 2 هزار میلیارد تومان معوقات بانک است.

وی ادامه داد: 800 میلیارد تومان در بخش اعتبارات ریالی برای ایجاد طرح‌ها اختصاص خواهد یافت.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن گفت: سال گذشته 2.5 میلیارد دلار گشایش اعتبار داشتیم که برای طرح‌های فولادی، دارویی، پتروشیمی بوده است.

عدم توسعه شعب

افخمی با اشاره به اینکه از محل پول‌های آزاد شده مذاکرات هسته‌ای اعتباری به بانک اختصاص نیافته است، تصریح کرد: منابع بانک از سه طریق صندوق توسعه ملی، دولتی و سپرده‌ها بوده و بانک های توسعه‌ای بیشتر منابع خود را از طریق دولت تأمین می‌کند و اکنون بانک آسیایی و بانک توسعه اسلامی به ترتیب 165 میلیارد دلار و 35 میلیارد دلار سرمایه دارند.

وی افزود: 70 شعبه داریم که قصد توسعه آنها را نداشته، اما مأموریت آنها تغییر خواهد کرد و همچنین بنگاه‌داری نمی‌کنیم و بسیار از بنگاه‌ها فروخته شده، اما 8 شرکت با دستور قضایی پس داده شده است.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن  از برنامه ریزی برای اجرای 40 طرح دیگر تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: بهره برداری از دو طرح پتروشیمی لرستان به مبلغ 230 میلیون یورو و کردستان (پتروشیمی مهاباد) به مبلغ 233 میلیون یورو به بهره برداری خواهد رسید که جمعاً 950 میلیون دلار برای این 40 طرح اختصاص خواهد یافت که پیش بینی می‌شود اشتغالزایی مستقیم 4 میلیون و 100 نفری داشته باشد.

 
کد خبر: 68676

وب گردی

وب گردی