دیوان عالی بحرین حکم حبس شیخ سلمان را نقض کرد

یک مقام دستگاه قضایی بحرین امروز (دوشنبه) از نقض حکم حبس شیخ علی سلمان رهبر بزرگترین جنبش مخالف این کشور توسط دیوان عالی بحرین خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام قضایی بحرین که نامش ذکر نشده است٬ اعلام کرد که دیوان عالی این کشور، ضمن نقض حکم حبس 9 ساله شیخ علی سلمان رهبر جنبش مخالفان شیعه بحرین دستور داد که وی مجددا در دادگاه تجدید نظر محاکمه شود.
شیخ علی سلمان رهبر گروه الوفاق در ماه جولای (تیر/مرداد) 2015 به چهار سال حبس به اتهام تحریک افکار عمومی محکوم شد اما دادگاه تجدید نظر در ماه می (اردیبهشت/خرداد) مدت حبس وی را به بیش از دو برابر حکم اولیه یعنی 9 سال افزایش داد. این حکم به بهانه لغو تبرئه وی در اتهام تلاش برای تغییر رژیم آل خلیفه صادر شد.
حکم زندان شیخ علی سلمان بخشی از سیاست سرکوب بزرگترین گروه مخالف در بحرین است که توسط حکومت آل خلیفه منحل شد.
الوفاق پیش از اعتراض هایی که در فوریه 2011 آغاز شد، بزرگترین حزب پارلمان بحرین بود که نمایندگانش پس از سرکوب خونین مردم یمن به نشانه اعتراض پارلمان را ترک کردند.
سرکوب الوفاق انتقادهای گسترده بین المللی از جمله از سوی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و حتی واشنگتن را که متحد منامه است، به همراه داشته است. گروه های حقوق بشری متعدد نیز بارها به اقدام های سرکوبگرانه حکومت بحرین از جمله بازداشت و حبس فعالان این کشور اعتراض کرده اند.
صدها شیعه تاکنون در بحرین بازداشت و محاکمه شده اند. شیعیان بحرینی که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می دهند٬ پس از اعتراض و مطالبه اصلاحات دمکراتیک سیاسی و اجتماعی٬ توسط نیروهای امنیتی تحت هدایت عربستان موسوم به نیروهای سپر جزیره٬ به شدت سرکوب شدند.
بر اساس اعلام مرکز حقوق بشر بحرین، مقام های رژیم آل خلیفه همچنین از سال 2012 تاکنون دست کم 261 نفر از شهروندان این کشور از جمله شیخ عیسی قاسم را سلب تابعیت کرده اند.

منبع: ایرنا

206/201

کد خبر: 686798

وب گردی

وب گردی