سود بادآورده برای شرکتهای نوپا؟ /عربستان سعودی حامی صندوق فن آوری جدید ۱۰۰ میلیارد دلاری

کسانی که دوست دارید مارک زاکربرگ (مدیر فیس بوک) باشید، پیشنهادات خودتان را آماده کنید، عربستان صعودی قصد دارد ده ها میلیون دلار را وارد شرکت های فن آوری سراسر دنیا کند.

به گزارش ایسکانیوز، سرزمین غنی از نفت و شرکت مخابرات ژاپنی، Soft bank، در همکاری مشترک اقدام به راه اندازی صندوق سرمایه گذاری
تکنولوژی به ارزش 100 میلیون دلار، بزرگترین صندوق در کره زمین، نمودند.
همان طور که Masayoshi Son مسوول ارشد اجرایی پروژه، در بیانیه ای اعلام کرد،در طول دهه ی آینده، این صندوق
بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بخش تکنولوژی خواهد بود.

عربستان صعودی به منظور کم کردن وابستگی اقتصاد خود به قیمت نفت و Softbank، شرکت مخابراتی ژاپنی، که قصد دارد با ساکن شدن رشد در ژاپن، به یک پیشرو جهانی در زمینه فن آوری تبدیل شود، در این پروژه همکاری میکنند.

صندوق ذخیره ارزی عربستان مبلغ 45 میلیارد دلار و شرکت Soft bank حداقل مبلغ 25 میلیارد دلار را در این پروژه سرمایه گذاری خواهند کرد. همانطور که کمپانی ژاپنی میگوید چندین سرمایه گذار بزرگ جهانی در حال بحث در مورد تخصیص منابع مالی و سرمایه در این پروژه هستند.
هم عربستان صعودی و هم شرکت مخابراتی Soft bank هر دو اشتیاق خود را برای سرمایه گذاری در این پروژه عظیم در ماه های اخیر نشان داده اند. برای مثال، صندوق سرمایه گذاری عربستان مبلغ 3.5 میلیارد دلار برای راه اندازی استارتاپ Uber درماه جون و Soft bank مبلغ 32 میلیارد دلار برای طراح تراشه، شرکت بریتانیایی ARM ، در ماه جولای سرمایه گذاری کردند که این حرکت رضایت سهام داران شرکت ژاپنی را در پی نداشت. همچنین شرکت Soft bank در سال ۲۰۱۲ از خرید اپراتور موبایل آمریکایی اسپرینت که در شرف ورشکستگی بود، متحمل ضرر شد.

اما سرمایه گذاری های دیگراز جمله تجارت اکترونیک علی بابا در چین، بسیار با درایت به ثبات رسیده اند و این گونه بنظر میرسد که سرمایه گذاران از اعلام راه اندازی صندوق جدید استقبال خواهند کرد که خود موجب افزایش سهام Soft bank تا 3.3٪ میشود.

جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی، محمد بن سلمان آل سعود، کسی که تلاش برای تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور خود میکند، در این باره می گوید که عملکرد قوی سرمایه گذاری شرکت Soft bank کلیدی برای سرمایه گذاری در این صندوق تکنولوژیست.

این گونه به نظر میرسد که حباب های بلقوه ی در ارزش گذاری استارتاپ های بزرگ و شرکت های فناور تاسیس شده در ایالات متحده نتوانند هیج یک از شرکا را در این مسیر منصرف کند. اخیرا منابع مالی برای راه اندازی استارتاپ ها در هند با شیب تندی مواجه اند.
همان طور که Son میگوید، ما به انقلاب اطلاعات از طریق توسعه ی آن ها سرعت مضاف خواهیم بخشید.

اوایل امسال، عربستان صعودی طرح بلند پروازانه ی خود را که ایجاد یک صندوق ذخیره ارزی بزرگ به ارزش 7 تریلیون ریال (1.9 تریلیون دلار) تا سال 2030 اعلام کرد و این طرح میتواند بزرگترین صندوق در جهان باشد.

*ترجمه: گلاره خادم وصال
منبع: سی ان ان

402/602

کد خبر: 686821

وب گردی

وب گردی