مهم ترین بیماری های فصل پاییز

با فرا رسیدن فصل پاییز در حالی که هیجان بازگشایی مدارس و مراکز مختلف آموزشی به خانه اکثر افراد می‌آید اما متاسفانه بیماری هایی چون سرماخوردگی و یا آسم هم مردم را به زحمت می‌اندازد. سلامت نیوز: مهم ترین بیماری های فصل پاییز

به گزارش ایسکانیوز به نقل از زندگی آنلاین، در این مقاله به برخی از مهم ترین بیماری های فصل پاییز و روش های پیشگیری و یا درمان آنها اشاره شده است.

سرماخوردگی و گلودرد

فصل پاییز و البته زمستان، زمان اوج ابتلا به بسیاری از بیماری های ویروسی، به ویژه آنفلوانزاست.

ویروس ها به راحتی بین افراد سرایت کرده و به ویژه برای افراد مسن، جوان و کسانی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند، خطرناک هستند.

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها بهتر است فضای داخل خانه و محل کار خود را تمیز نگه دارید.

همچنین، ابزار و لوازمی مثل موبایل، کنترل تلویزیون و یا دستگیره در را که معمولا زیاد مورد استفاده قرار می گیرد را مدام ضد عفونی کنید.

همچنین به طور مرتب دست های خود را بشویید.


حساسیت و آسم

شروع فصل پاییز گرده افشانی گیاهان مختلف و همچنین ریزش برگ درختان ممکن است در برخی از افراد مستعد، ایجاد حساسیت کند.

بنابراین، موقع جمع آوری برگ ها باید مواظب گرد و غبار و همچنین قارچ های موجود روی برگ ها بوده و از استنشاق آن ها پرهیز کنید.

به ویژه افرادی که حساسیت بالایی دارند بهتر است از قرار گرفتن در پارک، باغ و یا نزدیک درختان و گل و گیاه به شدت اجتناب کنند.


کاهش دمای بدن و مشکلات قلبی

افرادی که مشکلات قلبی – عروقی دارند معمولا در فصول سرد دچار درد قفسه سینه شده و به بیماری موسوم به آنژین صدری مبتلا می شوند.

بنابراین، این افراد باید از انجام کارهای سنگین مثل بلند کردن اجسام سنگین اجتناب نمایند.

کاهش دمای بدن هم زمانی رخ می دهد که بدن به تنهایی نمی تواند خود را گرم نگهدارد.

پس توصیه می شود نسبت به روزهای گرم تابستان، اکنون لباس های ضخیم تری بپوشید و مراقب باشید دمای بدن تان کم نشود.

زیرا به محض سرد شدن بدن، فرد در معرض بیماری های این فصل قرار می گیرد.


التهاب مفاصل (آرتروز)

تغییرات در فشار هوا و همچنین پایین آمدن دما ممکن است باعث بروز دردهای مفصلی و ماهیچه ای در افراد می شود. از طرفی دیگر، کم تحرکی، میزان این دردها را به مراتب بیشتر و عمیق تر می کند.

بنابراین، افراد باید روزانه با انجام ورزش های سبک، فعالیت بدنی مطلوبی داشته و دمای بدن خویش را بالا نگه دارند تا از میزان دردهای آنها کاسته شود.


اختلالات خلقی فصلی

معمولا با شروع فصل سرما، برخی از افراد مبتلا به افسردگی فصلی گشته و از لحاظ روحی و روانی دچار اختلال می شوند.

مطالعات نشان می دهد که شیوع افسردگی فصلی در بین زنان به مراتب بیشتر از مردان است اما، علائم این اختلال در مردان شدیدتر می باشد.

البته، عوامل دیگری از قبیل وراثت، محیط زندگی و یا شرایط کاری هم می تواند به شدت این مشکل دامن بزند. برای افرادی که علائم شدیدی از خود نشان می دهند معمولا دارو تجویز می شود، اما افسردگی اشخاصی که علائم شدیدی ندارند با چند جلسه گفتار و یا نوردرمانی، درمان خواهد شد.

در واقع، نوردرمانی به عنوان یک محرک، واکنش های شیمیایی مغز را تغییر داده و حالت روحی و روان شخص را بهبود می بخشد. نور درمانی یا فتوتراپی (درگذشته هلیودرمانی نامیده می شد) شامل قرار گرفتن در معرض نور روز و یا طول موج خاصی از نور با استفاده از لیزر، دیودهای ساطع کننده نور، لامپ های فلورسنت و یا لامپ های بسیار روشن، نور تمام-طیف، که معمولاً با دستگاه های مختلف کنترل می شود، می باشد. فرد افسرده با قرار گرفتن در معرض این نور به مدت لازم، بهبود می یابد.

704/602

کد خبر: 686876

وب گردی

وب گردی