نوشته شدن سرنوشت داوطلبان با قلم کنکور /دانشگاه آزاد اسلامی پیشرو در مسیر حذف کنکور

غول کنکور همانند غول بی سری است که سالانه بسیاری از داوطلبان ورود به دانشگاه را دچار مشکلات عدیده روحی می کند .از طرفی معضل برداشتن و حذف کنکور کلاف بی سری است که سالهاست دردست نهاد ها و مسئولان می چرخد .

به گزارش ایسکانیوز، سالهای زیادی کابوس آمدن نتایج کنکور برای بسیاری از داوطلبان،کابوس شب اول قبر بود .

بار فکری نتایج از یک سو ، طعم تلخ دیدن ورق های تکراری کتاب های کنکور از سوی دیگر ، همچون کوهی هر سال بر سر جوانان خراب می شد. بدون شک آزمون سراسری دانشگاه ها که بیش از چهل سال قدمت دارد و جوانان متقاضی ورود به دانشگاه، ناگزیر باید از مسیر آن عبور می کردند ، یکی از بزرگ ترین و در عین حال پربحث ترین موانعی بوده و هست که با قلم آن سرنوشت بسیاری از داوطلبانش نوشته میشود . به همین دلیل است که نمی توان فراز و فرودهایی که این آزمون بزرگ در این سال ها به خود دیده و خواهد دید را نادیده انگاشت.

کنکور پیش از تشکیل سازمان سنجش آموزش کشور، به صورت اختصاصی در هر دانشگاه برگزار می شد؛ به این صورت که هر کدام از دانشگاه ها و مراکز آموزشی شرایط و ضوابط خود را اعلام کرده و به این ترتیب داوطلبان واجد شرایط را جذب می کردند.

این شیوه علاوه بر مشکلات رفت و آمد و هزینه های جانبی آن آسیب ها و صدمات روحی و روانی متعددی نیز برای داوطلبانش به همراه داشت .
در سالهای اخیر، بحث تغییر عمده ای در نحوه ورود به دانشگاه مطرح شده است که تمامی مراحل درسی در دوران متوسطه دانشجویان را تحت تأثیر قرار می دهد و آن تصویب طرح حذف کنکور است. آسیب های روحی و جسمی، اضطراب های بیش از اندازه و بعضا عدم امکان تمامی دانش آموزان توانمند به علت استرس های آزمون دانشگاه باعث شد مجلس شورای اسلامی درسال 86، طرح حذف کنکور را به تصویب برساند و قرار بر این شد در صورت تصویب جزئیات آن، حداکثر تا سال 90 آزمون سراسری ورودی دانشگاهها، موسوم به کنکور، به طور کامل حذف و سابقه تحصیلی و مهارتی دانش آموزان در دوره های دبیرستان و پیش دانشگاهی جایگزین آن شود.

طرح حذف کنکور یا "ساماندهی پذیرش دانشجو " که از سال 1385 در دستور کار کمیسیون آموزش مجلس قرار داشت به دلیل اختلاف نظرهای دولت و مجلس مدام به تعویق می افتاد. سرانجام کلیات این طرح با اصلاحاتی به تصویب رسید. مطابق این طرح کنکور سراسری تا سال 1390 حذف و شرط پذیرش دانشجو سوابق تحصیلی دوران دبیرستان او خواهدبود.

این طرح، از همان بدو تصویب موافق و مخالفان بسیاری را به همراه داشت. برخی از کارشناسان بر این اعتقاد بودند که حذف کنکور، در صورتی موفقیت آمیزخواهدبود ، که عملکرد آموزش و پرورش بهبود یابد و آزمون های استاندارد در مدارس برگزار شود؛ درغیر این صورت طرح حذف کنکور با شکست مواجه می شود.
در این بین مهمترین نکته و ابهام؛ چگونگی برگزاری آزمون های مدارس و اطمینان از صحت و سلامتی آن هم در زمان برگزاری و هم در روند تصحیح اوراق است.

کنکور تشدید کننده هنجارها و آسیب های اجتماعی

شریفی یزدی جامعه شناس در گفتگوی اختصاصی با ایسکانیوز در این باره می گوید :کنکور فشار و بار روانی بسیاری را برای داوطلبین و خانواده های آنان به وجود می آورد و برداشتن آن بسیار بر روح و روان آنان تاثیر مثبت خواهد گذاشت .

او افزود :افرادی که مدت ها برای قبولی در کنکور تلاش می کردند پس از عدم موفقیتشان با اختلالاتی مانند سر خوردگی و افسردگی و اضطراب دست به گریبان خواهند بود.

این جامعه شناس تصریح می کند : علی رغم نظر برخی افراد که می گویند برداشتن کنکور جامعه را دچار مشکل می کند ، به نظر من برداشتن کنکور بیشتر از اینکه بخواهد اینکه حالت منفی داشته باشد، برای جامعه سود دارد .

شریفی یزدی ادامه داد :کنکور در حقیقت زداینده سلامت روان است. به لحاظ روانشناسی کسی که به خاطر کنکور به خودکشی دست می زند،را نمی توان گفت عامل مطلقش کنکور است اما می توان گفت : کنکور تشدید کننده این معضل اجتمای است .اگر خانواده ها مشکلات روانی ناشی از اختلالات حاصل از کنکور را جدی نگیرند ، چه بسا جوان ما در سه کنج روانی به گونه ای تحت فشار قرار گیرد که راه دیگری را به جز حذف فیزیکی اش انتخاب نکند.

دانشگاه آزاد اسلامی پیشرو در مسیر حذف کنکور

او اذعان کرد :حرکت برداشتن کنکور از سمت دانشگاه آزاد را بسیار حرکت خوبی می دانم . تاجایی که بتوانیم کیفیت آموزش را حفظ کنیم و افراد را بر اساس ضوابط مناسبتری در جای خودش قرار دهیم ، حذف این آزمون ، کار بسیار به جا و درستی است ، چرا که میزان فشار روانی ناشی از سد کنکور هم برای داوطلب و هم برای خانواده او و هم برای معلمان بسیار کمتر خواهدشد.
شریفی یزدی معتقد است: این امر به اندازه ای در زندگی جوانان مهم و تأثیرگذار است که باید از هرگونه اقدام شتابزده و آزمون و خطا در این زمینه پرهیز کرده و پس از بررسی دقیق به اجرای آن بپردازند.

وی می افزاید: عبور از سد کنکور که در دهه 60 و 70 جز بزرگترین موانع تحصیلی جوانان به شمار می رفت، اکنون با اتخاذ تصمیمات به جا از سوی نهادها و مسئولان آموزشی ، علل الخصوص دانشگاه آزاد اسلاکی به عنوان یک پیشرو در این عرصه ، بسیار حرکت ارزنده و موثری در زندگی جوانان به شمار می رود .

101/107

کد خبر: 686904

وب گردی

وب گردی