قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت :سلامت زنان محور سلامت جامعه است

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سلامت زنان را محور سلامت جامعه دانست و گفت: نقش زن در انسان سازی بر کسی پوشیده نیست بنابراین سلامت این قشر از اولویت هاست.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ناصر کلانتری در نشست خبری هفته سلامت بانوان، هفته سلامت روان و روز جهانی غذا و ملی سل که امروز در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: نقش زن در خانواده، جامعه و تعالی جمعیت و فرزند آوری بی بدیل است بنابراین نقش انسان ساز این قشر از جامعه در برنامه های سلامتی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

او با اشاره به هفته سلامت روان، گفت: مراقبت های بهداشتی در جهان 8 جزء داشت که ایران سلامت روان را به عنوان جزء نهم در جهان جا انداخت.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: در زمینه سلامت روان ایران در منطقه پیشرو است و در طرح تحول بهداشت و در سطح یک، کارشناسان روان به مردم ارائه خدمت می کنند.

دکتر کلانتری در ادامه افزود: تصویب سند سلامت روان، ارائه قانون مربوطه به مجلس، ادغام برنامه های سلامت روان در نظام شبکه و بکارگیری کارشناسان روان در مراکز جامع خدمات سلامت بخشی از اقدامات وزرات بهداشت در این راستا بوده است.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به روز جهانی غذا گفت: عملیاتی کردنِ مسالۀ امنیت غذایی در جامعه یکی از دغدغه هاست. این امنیت چهار جزء دارد که عبارتند از: فراهم بودن غذا در محل زندگی افراد، متناسب بودن قیمت غذا با درآمد افراد، دسترسی به غذا از بعد دانشی (شناخت غذای خوب از بد) و توجه به سلامت افرادی که غذا می خورند.

دکتر کلانتری گفت: 30 درصد مواد غذایی در ایران از مزرعه تا سفره در بین ضایعات غذایی قرار می گیرد که باید برای این معضل چاره ای اندیشید و با ایجاد دانش در مردم و یا راهکارهای قانونی باعث صیانت غذا بشویم.

او در ادامه افزود: در هفته امنیت غذا ترویج رفتاری صحیح در امر غذا و تغذیه از نظر مقدار خوردن غذا، نوع غذا خوردن و نحوه پیشگیری از ضایعات، بسیار حیاتی است.

او گفت: باید حس آرامش و امنیت غذایی برای افراد ایجاد کنیم و نقش رسانه ها و ارتباط جمعی در ایجاد این آرامش بسیار مهم است.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت درخصوص بیماری سل نیز گفت: متاسفانه به علت همجواری با کشورهای افغانستان و پاکستان با سل مقاوم به درمان در کشور روبرو هستیم بنابر این پرداختن به این بیماری جزء اولویت های ماست. البته امروزه با پیشرفت روش های درمانی وضعیت این بیماری در کشور بهتر شده است.

106

کد خبر: 686918

وب گردی

وب گردی