پزشکی که سه شنبه ها بیماران را رایگان ویزیت می‌کند/داروی نیازمندان واقعی هم تهیه می شود

فقط کافی است کمی عشق به آدم ها در ته دلت جا خوش کرده باشد تا بتوانی از هر راهی شده به آنها کمک کنی و باری را از دوش مردم برداری .انسان که باشی عشق به کمک کردن و دستگیری از نیازمندان می شود جزیی از زندگی ات و مرتب دنبال بهانه‌ می‌گردی تا دست نیازمندی را بگیری.دکتر داود سراج تنها یکی از بسیار مردانی است که عشق به کمک به نیازمندان باعث شده یک روز کاری را به آنها اختصاص دهد و به رایگان بیماران را مداوا کند.

زهره حاجیان- بدون شک مردمی که در جنوب تهران زندگی می کنند بیشتر نیاز به کمک دارند و مردمی که زیر خط فقر زندگی می کنند در بخش های جنوبی و حاشیه ای پایتخت زندگی می کنند .

پلاک ۱۳۰ خیابان سیدالشهدا(ع) در شهرک ولی‌عصر(عج) روزهای سه‌شنبه شلوغ‌تر از روزهای دیگر است و حال وهوای خاصی دارد. از در ورودی تا رسیدن به مطب دکتر «داود سراج» فقط چند پله کوتاه فاصله است و بیمارانی که یکدیگر را نمی‌شناسند و فقط در خالی بودن دستشان با هم مشترک‌اند کیپ تا کیپ روی صندلی‌های آبی نشسته‌اند و بسیاری هم در وسط فضای مطب ایستاده‌اند تا منشی اسمشان را بخواند و بروند داخل اتاق و معاینه شوند. حالا دیگر حاذق بودن و انسانیت دکتر، زبان به زبان چرخیده و بیشتر اهالی می‌دانند که می‌توانند به خانواده‌های نیازمند خبر دهند که درصورت بیماری به این مطب بروند.

عهدی که با خدا بسته‌ام
دکتر سراج که متخصص بیهوشی و پزشک عمومی است درباره معاینه رایگان در روزهای سه‌شنبه به خبرنگار ایسکانیوز می‌گوید: این عهدی است که من با خدای خودم بسته‌ام و هر‌کاری از دستم برآید برای افراد کمتر برخوردار تهران انجام می‌دهم.

او با اشاره به اینکه این کوچک‌ترین‌کاری است که می‌تواند برای اهالی انجام دهد می‌گوید: حتی خجالت می‌کشم بگویم ‌کاری برای این مردم خوب انجام می‌دهم و فکر می‌کنم هر کدام از ما باید به ندای درونی خودمان که‌‌ همان فرمان خداوند است گوش کنیم و دستگیر مردم نیازمند باشیم.

از شغل معلمی به پزشکی
معلم بوده و ۱۲ سال در مدرسه‌ای در ۱۵ متری اول شادآباد درس داده است. می‌گوید: «همان سالی که وارد آموزش و پرورش شدم در رشته پزشکی دانشگاه تهران هم قبول شدم. هم درس می‌خواندم و هم درس می‌دادم. ۷ سال دوره پزشکی عمومی را گذراندم و ۳ سال تخصصی بیهوشی خواندم و بعد در درمانگاه فرهنگیان در سه‌راه فلاح خدمت کردم.» دکتر سراج که رزمنده جبهه‌های شلمچه و خرمشهر بوده و برادر شهید «پرویز سراج» است در این محله به دنیا آمده و بزرگ شده همین محله به حساب می‌آید. می‌گوید: «من با این مردم زندگی کرده‌ام و از وضعیت مالی و روحی و اقتصادی و مشکلات معیشتی آنها خوب آگاهم و حس می‌کردم باید برای این مردم خوب کاری کنم. همین باعث شد که روزهای سه‌شنبه را به صورت خاص به خانواده‌های نیازمندی که بیمار می‌شوند خدمت کنم و روزهای دیگر هم هر بیماری بگوید توان پرداخت هزینه معاینه را ندارد او را مجانی می‌بینم.»

۵ تا ۱۰‌درصد بیماران دیابت دارند
دکتر سراج می‌گوید: بیشتر بیماران زن و کودک و افراد مسن هستند و از دیابت و فشارخون و استخوان درد رنج می‌برند و بین ۲ تا ۵‌درصد بیماری‌های سخت مانند سرطان و ۵ تا ۱۰‌درصد دیابت دارند.

این دکتر خیر می‌گوید: «توصیه جدی می‌کنم که همه افراد هر۶ ماه یکبار آزمایش‌های کامل بدهند تا در صورت ابتلا به بیماری‌های سخت زود تشخیص داده شود. در این صورت زود‌تر خوب می‌شوند و هزینه‌هایشان به مراتب کمتر می‌شود.

والدین دانش‌آموزان مقاومت می‌کنند
یکی از طرح‌هایی که دکتر خیّر منطقه ما برای مدارس انجام می‌دهد طرح سالانه سلامتی آموزش و پرورش است که در آن دانش‌آموزان معاینه و چکاب می‌شوند. سراج با بیان این مطلب می‌گوید:سال گذشته ۲ هزار دانش‌آموز را معاینه کردم و در برخی از آنها بیمارهای قلبی، استخوانی، انحراف ستون فقرات و... تشخیص داده شد، اما متأسفانه وقتی به خانواده‌ها می‌گوییم آزمایش بدهید مقاومت می‌کنند و می‌گویند بچه ما سالم است!‌

دکتر سراج، مردم ساکن مناطق جنوبی شهر و فرهنگ آنها را خوب می‌شناسد و می‌گوید: در این محلات که ترکیب سنتی دارد طبابت شیوه خاصی را می‌طلبد و صرفاً طب علمی و کتابی جواب نمی‌دهد. مردم باید آموزش ببینند تا بفهمند سلامت چیست، چطور باید سلامت را حفظ کرد و چگونه آن را ارتقا داد و باید این آموزش‌ها را جدی گرفت.

دعا و آرزوی دکتر هم مثل کارش خاص است: آرزو می‌کنم روزی سطح بهداشت و سلامت کشور به حدی بالا برود که وقتی به مطب می‌آیم بیمار نباشد و من بیکار باشم.

همکاری برخی داروخانه‌ها
هزینه معاینه دکتر با دفترچه ۱۵ هزار تومان و به شکل آزاد ۲۰ هزار تومان است. روزهای سه‌شنبه ۱۰۰ تا ۱۵۰ بیمار را رایگان می‌پذیرد، اما باورتان می‌شود که حتی به این موضوع فکر هم نکرده که هزینه معاینه این تعداد بیمار چقدر می‌شود؟ این پزشک متخصص بیهوشی می‌گوید: تعداد زیادی از بیماران را می‌شناسم و به بعضی از آنها که معمولاً از زنان سرپرست خانوار هستند کارتی داده‌ام تا با نشان دادن کارت هر روزی که خواستند به مطب بیایند و خودشان و همه فرزندانشان را با آن کارت معاینه می‌کنم. در صورت نیاز دارو‌هایشان نیز تهیه می‌شود و جالب است که گاهی با این کارت پدر یا مادر و مادربزرگ و اقوامشان را هم می‌فرستند که بدون هیچ مشکلی آنها را هم معاینه می‌کنم.

در برخی از موارد دکتر بعد از بیرون رفتن بیمار از مطب به داروخانه زنگ می‌زند و اسم بیمار را می‌گوید و از آنها می‌خواهد که پول دارو را از او نگیرند تا خودش برود و پرداخت کند. در بیشتر موارد مسئولان داروخانه‌ها دارو را به بیمار می‌دهند و هزینه را هم از دکتر نمی‌گیرند. به گفته بسیاری از بیمارانی که در سالن منتظر نوبتشان هستند، دکتر سراج حتی در مواردی هزینه دارو را در دفترچه‌شان می‌گذارد تا برای گرفتن دارو مشکلی نداشته باشند.

گپی با دو تن از بیماران/ افراد نیکوکار فرشته‌اند

فاطمه از بیمارانی است که مشکلی با نوشتن اسم و گرفتن عکس در گزارش ما ندارد: من ۷ سال است زن سرپرست خانوارم و بعد از مرگ همسرم مسئولیت ۴ فرزندم برعهده‌ام است. روزگار بر من سخت گرفته و محتاج و نیازمندم کرده، حالا چرا باید خجالت بکشم و مصاحبه نکنم و فقط این را می‌دانم که افراد نیکوکار و انسان‌هایی مانند آقای دکتر که رایگان به مردم خدمت می‌کنند فرشته‌اند.
فاطمه می‌گوید: با این گرانی و وضعیت بد اقتصادی تصور اینکه هر بار کودکانم مریض شوند و بتوانم هزینه درمان و داروی آنها را بپردازم آزارم می‌دهد و خدا دکتر سراج را فرستاده تا به من و مردم نیازمند کمک کند.

یکی دیگر از بیماران دکتر سراج، مسن است و نمی‌تواند از پله‌ها بالا بیاید. او نمی‌داند که اگر قبلاً با دکتر هماهنگ می‌کرد می‌توانست به درمانگاه شکوفه برود که آسانسور دارد. آن وقت دکتر سراج خودش را به درمانگاه می‌رساند و او را معاینه می‌کرد. چند بیمار با هم خطاب به این خانم مسن که چادرش را به دندان گرفته و نفس نفس می‌زند می‌گویند که بعد از این زنگ بزند به موبایل دکتر و با او هماهنگ کند. بیشتر بیماران دکتر را زنان تشکیل می‌دهند و معمولاً دردهای معده و استخوان درد و کمر درد و سردرد و سرما خوردگی و... دارند. البته بین همه مریض‌هایی که مراجعه می‌کنند چند نفر مبتلا به بیماری‌های جدی مانند دیابت، مشکل قلبی و حتی سرطان هستند که برای ادامه مداوا به بیمارستان‌ها معرفی می‌شوند.

105105

کد خبر: 687022

وب گردی

وب گردی